سهم ۲۱ درصدی مواد مخدر از جرائم موجود در خراسان جنوبی

حجت الاسلام موحدی راد با بیان اینکه ۲۱ درصد از جرائم موجود در خراسان جنوبی مربوط به مواد مخدر است، گفت: طی هفته قوه قضاییه و در یک اقدام جهادی، دفاتر خدمات قضایی در مناطق روستایی حضور خواهند یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «علی موحدی راد» صبح امروز (1 تیر) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: مقام معظم رهبری طی دو سال اخیر بر روی موضوع «جهاد تبیین» تاکیدات بسیاری داشتند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌ جنوبی در ادامه بیان کرد: دستاوردها و خدمات انقلاب اسلامی از طریق «جهاد تبیین» باید برای ملت ایران به خصوص نسل جوان بیان شود و مسئولان باید به دنبال ایجاد امید در دل مردم باشند.

 

وی با بیان اینکه کمبودها و مشکلاتی در کشور وجود دارد، افزود: اما مسئولان علاوه بر رفع نواقص و مشکلات باید به دنبال بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی هم باشند و بدانید دشمنان اسلام به دنبال ایجاد ناامیدی و یاس و انداختن فاصله بین مردم و شهدا و نظام هستند.

 

حجت الاسلام موحدی راد با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 58 هزار پرونده قضایی وارد دادگستری های خراسان جنوبی شده بود، ادامه داد: این میزان نسبت به سال 99 حدود 4.5 درصد افزایش داشته است و آسیب های مربوط به مشکلات اقتصادی و تحریم ها وارد جامعه می شود.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی عنوان داشت: در سال گذشته 26 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان داشتیم که قریب به 40 درصد از این پرونده ها به سازش ختم شده است و صدور رای نداشتیم.

 

وی در خصوص مجازات های حبس گفت: در قانون آمده است که مجازات باید شخصی باشد و در بحث زندان متاسفانه یک مجازات خانوادگی داریم و با توجه به سند تحول قضایی و تاکیدات مقام معظم رهبری سال گذشته 681 پرونده در استان تعلیق مجازات داشتیم و 201 پرونده نیز تعلیق شد.

 

حجت الاسلام موحدی راد ادامه داد: در سال گذشته 616 مورد از طریق پابند الکترونیک داشتیم که از آزادی مشروط استفاده کنند و 17 نفر نیز به جای معرفی به زندان به دستگاه های خدمات رسان عمومی برای خدمت کردن معرفی کردیم و 921 نفر به جزای نقدی محکوم شدند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۶۳۵ هزار تردد در دستگاه قضایی استان داشتیم، افزود: این موضوع نشان دهنده اعتماد و اطمینان مردم به دستگاه قضایی است.

 

وی با اشاره به دادگاه های آنلاین و غیرحضوری گفت: با توجه به شیوع کرونا و لزوم اجرای دادگاه های آنلاین و غیرحضوری طی سال گذشته شاهد برگزاری بیش از ۴۶ هزار و ۸۰۰ جلسه آنلاین دادرسی در استان بودیم و بیش از ۴۸ هزار پرونده در استان به صورت الکترونیک ثبت شده است.

 

حجت الاسلام موحدی راد به ارائه خدمات قضایی در روستاها و مناطق مرزی استان اشاره کرد و گفت: مقرر شده است طی هفته قوه قضاییه در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور به صورت امتحانی در یک اقدام جهادی، دفاتر خدمات قضایی در مناطق روستایی و صعب العبور تردد داشته باشند تا به مشکلات قضایی افراد پاسخ بدهند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به سامانه سجام عنوان کرد: در سطح استان یک هزار و ۵۱۶ نفر در زمینه پیشگیری از وقوع جرم جذب شده اند و این افراد می توانند گزارشات خود را به دستگاه قضایی اعلام کنند.

 

وی در خصوص توقیف کالاهای قاچاق توقیف شده در انبارهای سازمان فروش اموال تملیکی استان گفت: در این راستا پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه موبایل و تبلت سال گذشته با قیمت پایین در اختیار نیازمندان و دانش آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفت و ۳۶۰ هزار دست پوشاک نیز به نیازمندان اهدا شد.

 

حجت الاسلام موحدی راد با بیان اینکه ۲۱ درصد از فراوانی جرائم موجود در استان مربوط به بحث مواد مخدر است، افزود: ۱۱ درصد از جرائم مربوط به سرقت های خُرد و ۱۰ درصد مربوط به توهین ها است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در خصوص اندرزگاه قرآنی عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی ۴۰۷ نفر حافظ قرآن کریم شدند و اقدامات فرهنگی خوبی در زندان ها جهت کاهش آسیب های اجتماعی در حال انجام است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ سند برای اشخاص صادر شد، ادامه داد: در این راستا توانستیم رتبه اول را در کشور کسب کنیم و بیش از ۱۴ میلیون هکتار از اراضی دولتی نیز طی سال گذشته در استان سند صادر شد و در زمینه صدور اسناد در روستاها نیز اقدام خواهد شد.

 

حجت الاسلام موحدی راد با بیان اینکه ۱۶ هزار مورد معاینه در پزشکی قانونی استان طی سال گذشته داشتیم، افزود: این میزان متاسفانه ۲۴ درصد افزایش داشته است و در زمینه سقط جنین آمار در استان کاهشی است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۴۷ نفر زندانی جرائم غیر عمد سال گذشته در استان با کمک خیرین آزاد شدند، ادامه داد: یک هزار و ۲۵۸ خانوار زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار گرفته اند و بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جهت تامین بسته های معیشتی این خانوارها در استان هزینه شد.

 

وی در پایان بیان کرد: در تعزیرات حکومتی سال گذشته سه و ۲۲۲ پرونده وجود داشت و از این تعداد ۲هزار و ۹۰۲ مورد رسیدگی شده است و بیش از ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افراد متخلف جریمه شدند.

 

 

کد خبر 1188261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha