به دنبال ترویج فرهنگ صلح و سازش هستیم

حجت الاسلام اکبری با تاکید براینکه به دنبال ترویج فرهنگ صلح و سازش هستیم ، گفت: از سال گذشته تا کنون ۷۳نفر از چوبه دار نجات پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق اکبری» امروز( یکم تیر) در نشست شورای قضایی استان حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لایینی» نماینده ولی فقیه در مازندران به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای هفت تیر، اظهار کرد:قوه قضاییه اولویت‌هایی دارد که از سنوات گذشته پیگیری می‌شود، بحث کاهش جرائم و دعوی، گسترش صلح و سازش، استفاده از نهادهای غیرقضایی همچون استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف، تسریع در صدور آرا، برنامه‌محور بودن برای اجرای سند تحول و تعالی، احیا و حفظ حقوق عامه اعم از انفال، منابع طبیعی، جنگل، دریا و حریم و غیره از جمله این موارد است.

 

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه سال ۱۴۰۰در مجموع ۹۹۸هزار و ۶۰پرونده تشکیل شد، افزود:۹۹۳هزار و ۳۰۷پرونده  رسیدگی رسیدگی منتهی به صدور رای و قرار شد.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه همچنین هزارو ۲۴۷پرونده از موجودی پرونده های سال گذشته کم شد، ادامه داد:  یکی از سیاست های قوه قضائیه که مورد تاکید موکد است این که برای برخی افراد که مرتکب جرم می شوند و زندانی شدن فرد به صلاح خانواده شان نیست، از این رو این فرد به جای تحمل کیفر حبس از جایگزین حبس برایشان استفاده شود . 

 

حجت الاسلام اکبری یادآورشد: ۳۵درصد محکومیت های ۱۴ماهه گذشته به عنوان محکومیت های جایگزین حبس می باشد .

 

وی با اشاره به اینکه در قالب سیاست زندان زدایی به دنبال استفاده از پا بند الکترونیکی هستیم،  گفت: با استفاده از فناوری های نوین ۵۶۷نفر از پابند الکترونیکی استفاده شده و در خارج زندان به سر مي‌برند .

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه در بحث جرائم غیر عمد نیز تلاش داریم زندان خالی از این نوع زندانیان باشد، افزود: ستاد دیه و انجمن حمایت از خانواده زندانیان تلاش می کنند با جلب کمک های مالی خیرین محکومین جرائم غیر عمد آزاد شوند .

 

وی با بیان اینکه  ۵۰میلیارد و ۴۸۳میلیون و ۲۲۸هزار ریال در سه ماهه اول سال جمع آوری شده است، ادامه داد: قدردان همراهی خیرین و مردم نوع دوست استان هستیم که با گذشت اجازه دادند زندانیان آزاد شوند.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه سال گذشته در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش توفیقات خوبی شاهد بودیم، گفت: سال گذشته به ۳۳درصد رشد رسیدیم.

 

وی با اشاره به اینکه در میان پرونده هایی که سال گذشته در میان تلاش کارکنان زندان، شورای حل اختلاف زندان، دادگستری شهرستان ها ۶۵محکوم به قصاص را با اخذ رضایت از اولیای دم زندگی دوباره ببخشند، افزود: سه ماهه اول امسال ۸پرونده رضایت اولیای دم اخذ شده است.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه مسئله تامین امنیت برای دستگاه قضا مهم است، گفت: همکاران ما در دادسراها و دادگاه ها تلاش کردند با هر آنچه نظم جامعه را برهم می زند با دقت و سرعت برخورد کنند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته پرونده ۱۲باند در حوزه تامین امنیت استان مورد رسیدگی قرار گرفت و برای آنها محکومیت در نظر گرفته شد، افزود: امید است افرادی که اندیشه ارتکاب جرم در حوزه اغتشاش در حوزه سلب امیت از مردم استان هستند درس عبرت گرفته و راه نادرست گذشتگان را پیش نگیرند.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه گواهی عدم سوء پیشینه روزانه به صورت الکترونیکی انجام می شود، گفت: سال گذشته ۱۰۸هزار و ۴۴۹مورد بوده است.

 

وی هرگونه ساخت و ساز در جنگل و دریا، اراضی ملی و طبیعی ممنوع و غیر مجاز است،  افزود: هرگونه ترک فعل نیز توسط دادستان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام اکبری یادآورشد: همچنین طبق منویات رهبری اهتمام خاصی در حوزه سرعت بخشی و رسیدگی به پرونده‌ها مبذول شده است.

 

کد خبر 1188448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha