ارایه ۲۰ خدمت الکترونیکی قضایی در سامانه پنجره واحد دستگاه قضا/ ایرانیان خارج از کشور به صورت ۲۴ ساعته از ابلاغیه های قضایی مطلع می شوند

کاظمی فرد از ارایه ۲۰ خدمت قضایی الکترونیکی در پنجره واحد دستگاه قضایی خبر داد و گفت: امکان ملاقات الکترونیکی زندانیان با خانواده های آنها از طریق توسعه سامانه های قضایی فناوری اطلاعات الکترونیکی قضایی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان محمد کاظمی فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه فناوریهای نوین در قوه قضاییه بدون محدودیت زمانی و مکانی ارایه می شود گفت: خدمات الکترونیکی در قوه قضاییه بصورت ۲۴ ساعتی در تمام ایام هفته و بدون در نظر گرفتن پهنه جغرافیایی برای تمام مردم ارائه می شود و ایرانیان خارج از کشور می توانند به صورت ۲۴ ساعتی در جریان ابلاغیه ها و خدمات الکترونیکی قوه قضاییه استفاده کنند. در حال حاضر قوه قضاییه ۱۱۰۰ دفتر فناوری اطلاعات الکترونیکی در سراسر کشور دارد که این دفاتر  می توانند خدمات قرارداد های الکترونیکی و همچنین اطلاعات مربوط به پرونده های قضایی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.


رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: با توجه با استفاده از خدمات الکترونیکی برای زندانیان تنها ۲۵ درصد از آنها جابجایی فیزیکی می شوند و تا کنون۲۲۵ هزار جلسه رسیدگی به پرونده های قضایی به صورت الکترونیکی برگزار شده است. همچنین امکان ملاقات الکترونیکی خانواده های زندانیان با زندانی فراهم شده است.

 

وی با اشاره به ارایه اطلاعات معاملات مالی از طریق مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: این امکان در این مرکز فراهم شده تا مردم بتوانند قبل از انجام معاملات مالی خود از وضعیت محکومیت مالی فرد مقابل خود آگاه شوند و از این از بوجود آمدن بسیاری از جرایم ناشی از محکومیت مالی جلوگیری می شود.

 

وی گفت: با توجه به توسعه فناوری‌های جدید الکترونیکی قوه قضاییه در حال حاضر در ۲ روز کاری گواهی عدم سوء پیشینه صادر می شود و استعلامات الکترونیکی در اختیار قضات قرار می گیرد و تا کنون ۲۲۵ هزار استعلام در اختیار قضات قرار گرفته است، همچنین شناسایی مجرمان حرفه ای از طریق سمانه های قضایی الکترونیکی فراهم شده و به سرعت در اختیار قضات قرار می گیرد.

 

کاظمی فرد ادامه داد: برای شناسایی وضعیت مالی افراد با ۱۱ شرکت دانش بنیان همکاری می شود و ۹۳ درصد ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی به دست افراد می رسد.

 

وی با اشاره به رونمایی از پنجره واحد در هفته قوه قضاییه اظهار داشت: در این پنجره تمام خدمات الکترونیکی دستگاه قضایی به صورت یک جا با اختصاص پنل های تخصصی در اختیار مردم قرار دارد و در حال حاضر ۲۰ خدمت قضایی و حقوقی به مردم ارائه می شود که از جمله آنها انحصار وراثت، خودکار بری لایحه های قضایی است.

 

وی با بیان اینکه قبلا برای شناسه قضایی باید به دفاتر الکترونیکی مراجعه می شد افزود: در حال حاضر این خدمت به صورت غیر حضوری و الکترونیکی در اختیار مردم قرار میگیرد مردم می توانند بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی از این خدمت استفاده کنند این فناوری با کمک ۸ شرکت دانش بنیان در اختیار مردم قرار دارد و مردم می توانند به صورت برخط  این شناسه را دریافت کنند و تا کنون ۶۰۰ هزار شناسه‌ی قضایی به صورت شبانه روزی در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ ، ۶۹۰۰ نفر از پابند الکترونیکی استفاده کردند و در حال حاضر ۱۴ هزار نفر از این امکان برای طی محکومیت خود استفاده می کنند.
تولید پابند الکترونیکی در داخل کشور انجام شده و از تولیدات داخلی محسوب  و به اندازه کافی این تولید در کشور انجام می‌شود.

 

کاظمی فرد از ارایه خدمات الکترونیکی قضایی در مناطق محرم کشور توسط گروههای جهادی خبر داد و افزود: این خدمات به صورت سیار در اختیار مردم در مناطق محروم قرار می گیرد که این خدمت از روز پنجشنبه در استان خراسان جنوبی آغاز می شود و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از این خدمات به صورت رایگان استفاده می کنند.

 

کاظمی فرد  درباره سامانه سامع (درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه)  گفت:  این سامانه  برای ارتباط مردم با قوه قضاییه  ایجاد شده و اگر مردم انتقاد و اعتراض در مورد روند پرونده های قضایی و یا درخواست ملاقاتی دارند می توانند به این سامانه رجوع  کنند و درخواست خود را ثبت کنند

 

وی درباره سامانه سنجش کاربران گفت: این سامانه برای این است که  به محض اینکه افراد به دستگاه قضایی و دفاتر خدمات قضایی می روند و به کارشان رسیدگی می شود پیامکی برای آنها ارسال  و  از آنها نظرسنجی می شود. ما از  ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته نظرسنجی کردیم و این سامانه  روزانه فعال است و نظرات را دریافت می‌کند.

 

وی درباره ممنوع الخروجی  افراد گفت: هر ممنوع الخروجی که توسط قوه قضاییه صورت میگیرد  پیامک ممنوع الخروجی به فرد ارسال می شود و در پنجره واحد امکان استعلام ممنوع الخروجی وجود دارد و ارسال و اطلاع رسانی این موضوع در اختیار قضات قرار دارد و در  پرونده های محرمانه قاضی در این مورد تصمیم گیری می کند.

 

وی از افتتاح بانک مجرمان متواری مالی در ماه‌های پیشرو خبر داد و گفت: این بانک اطلاعات مربوط به محکومان مالی را در اختیار بانک ها قرار می دهد و دستگاههای مربوطه می توانند از این اطلاعات استفاده کنند و در حال حاضر بانک مرکزی با این سامانه مرتبط است و از استعلامات مالی استفاده می کنند.


وی درباره ملاقات خانواده زندانیان با زندانی یادآور شد: خانواده زندانی  با مراجعه به دفاتر الکترونیک می تواند درخواست را داشته باشد و  دفاتر با زندان موضوع را تنظیم می‌کند و هر دو طرف در موعد مقرر حاضر می شوند و ملاقات انجام می شود. این امر  در حال انجام است و تبعات خوبی داشته است.

 

کاظمی فرد گفت: در ۱۵ استان کشور در دفاتر خدمات الکترونیک امکان این امر فراهم شده که  خانواده زندانی با زندانی بصورت الکترونیکی ملاقات کنند و کاری جدید است.


وی در مورد سامانه ثبت اموال مسئولان اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد مسولان،  اموالشان را در سامانه اموال مسولان ثبت کردند و سامانه زیر نظر اداره کل اصل ۱۴۲ قانون اساسی است که این ‌کار را برعهده دارد.

کد خبر 1188522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha