امام رضا (ع)، علمدار جهاد تبیین

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه امام رضا (ع) علمدار جهاد تبیین است؛ گفت: امام رضا (ع) فرمودند: خدا را اول محاسبات بیاورید که اگر این گونه کردید در مسائل اقتصادی، نظامی و اعتقادی نگرانی ندارید و گره های کور شما را باز می کند.

حجت الاسلام «محمد مهدی ماندگاری» در حاشیه ویژه برنامه روز زیارتی امام رضا (ع) که در مهدیه امام خامنه ای (مدظله ) اوقاف برگزار شد در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد، ابتدا به بحث مجاهدان از زبان قرآن پرداخت و بیان کرد: به استناد آیه 95 سوره نسا قرآن بالاترین گروه را مجاهدان معرفی می کند و به تعبیر قرآن همه انبیا و اولیا مجاهد بودند اما چون در ذهن ما جهاد را فقط نظامی می دانیم همه اهل بیت را مجاهد لحاظ نمی کنیم.


کارشناس مباحث اجتماعی و دفاع مقدس گفت: حضرت آقا در کتاب «انسان 250 ساله» خود می فرمایند: عنصر مشترک در زندگی همه امامان عنصر مبارزه سیاسی است . آیه 52 سوره فرقان به جهاد اکبر، اصغر و کبیر اشاره می فرماید، جهاد اکبر همان جهاد با نفس و جهاد اصغر جهاد نظامی است و جهاد کبیر را آقا در کتاب انسان 250 به جهاد تبیین تعبیر می کنند.


وی افزود: همه انبیا و اولیا تبیین کننده دستورات خدا بودند و افراد در جایگاهی که هستند نسبت به آن مسئله باید تبیین کنند مثلا پدر و مادر اگر می خواهند کار تربیتی انجام دهند باید تبیین کنند. همچنین امام رضا (ع) که امام صادق لقب عالم آل محمد به ایشان داده اند از مدینه به خراسان برای تبیین آمدند.


حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه حدیث های فراوانی از امام رضا(ع) وجود دارد اما مهمترین حدیث ایشان که از قول خداوند متعال است حدیث سلسله الذهب است؛ گفت: بزرگترین عذاب عذاب اضطراب است ، بحران اقتصادی همه را مضطرب کرده، مردم خدا را در آخر در نظر می گیرند در حالی که انسان در همه حال باید ابتدا از خدا بخواهند. امام رضا (ع) می فرمایند: اگر در تمام مشکلات ابتدا به سراغ خداوند بروید اضطراب به سراغ شما نخواهد آمد . 


وی اظهار داشت: خداوند در قرآن به حل مشکلات اقتصادی اشاره کرده و فرمود: قانون من را رعایت کنید، از آسمان و زمین امکانات مالی برای شما فراهم می آورم. ما فکر می کنیم دیگران ناظر هستند در حالی که اگر خدا را به عنوان ناظر قبول کنیم و قانون او را رعایت کنیم، روحیه شکر داشته باشیم و بی دینی نکنیم در بحث ازدواج و فرزندآوری و دیگر مسائل ترس نداشتیم.  


کارشناس مباحث اجتماعی و دفاع مقدس افزود: امام رضا (ع) فرمودند: هر کس گره مومنی باز کند گره روز قیامت خود را باز می کند و اگر کسی بداند برای این کار شتاب می کند و این به معنای تبیین است چرا که اگر این موضوعات تبیین شود انسان در سختی نیز باشد انفاق می کند و ....


وی با بیان اینکه امام رضا (ع) علمدار جهاد تبیین است؛ گفت: بالاترین جهاد تبیینی که ایشان کردند، فرمودند: خدا را اول محاسبات بیاورید که اگر این گونه کردید در مسائل اقتصادی، نظامی و اعتقادی نگرانی ندارید و گره های کور شما را باز می کند. و قلبهای شما آرام می گیرد. 

 

کد خبر 1188773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha