زیارت عتبات و قبور معصومین(ع)، نیازمند آدابی در چارچوب قواعد، ارادت و معرفت نسبت به حریم و حرم است

پژوهشگر علوم دینی حوزه علمیه با اشاره به اینکه زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) براساس روایات متعدد و سخنان بزرگان دین دارای ثواب است، گفت: زیارت عتبات و قبور معصومین(ع)، نیازمند آدابی در چارچوب قواعد، ارادت و معرفت نسبت به حریم و حرم است.

فاطمه سادات طباطبایی اصل در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ۲۳ ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) اظهار داشت: فضیلت‌های فراوانی در باب زیارت عتبات عالیات و حرمین شریفین وجود دارد و در روایات به زمان های مناسبی در مورد زیارت اشاره شده و فضیلت های متعددی برای آن برشمرده اند.
این مدرس حوزه های علمیه افزود: در مورد زیارت امام رضا(ع) نیز فرصت های مهمی همچون سالروز ولادت و یا شهادت و همچنین 23 ذی القعده توصیه شده است هر چند در هر زمانی که بتوان زیارت و آداب آن را به جای آورد ارزش و پاداش دارد اما زیارت در روزهای خاص نیز مورد تاکید است.


وی در مورد علت نام گذاری 23 ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) بیان کرد: در باب زیارت امام رضا(ع) در این روز سفارشاتی شده که تعیین چنین روزی ارتباطی با روز شهادت ایشان ندارد بلکه چنین روزی نام گذاری شده تا با توجه به شخصیت حضرت و نقشی که ایفا کرده اند مردم معرفت و شناخت کافی پیدا کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه با آمدن امام رضا (ع) به سمت مرو، یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد شد که به اصطلاح به آن«مدینه رضویه» گفته می‌شود، چنین زیارتی برای قدردانی مردم و توجه به شخصیت حضرت به واسطه چنین تلاش عظیمی باشد.
طباطبایی اصل عنوان کرد: زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام براساس روایات متعدد و سخنان بزرگان دین دارای ثواب و اجری فراوان است و موجب افزایش معرفت و اتصال به معبود و تغییر رفتار در حریم الهی می شود.


وی خاطرنشان کرد: ارتباط با اولیای الهی از طریق زیارت و کسب معرفت، انسان را به انسانیت و معنویت و سعادت و تعالی سوق می دهد، در مکتب تشیع، این ارتباط با معصومین(ع) و کسب معرفت تنها در دوران حیات ایشان نیست و اهل بیت(ع) پس از وفات و شهادت نیز همچنان در هدایت گری انسان‌ها نقش مهمی ایفاء می کنند.
این مدرس حوزه های علمیه گفت: بسیاری از دعاها به دلیل حضور قلب در زیارت پذیرفته می شود و اگر انسان با معرفت کامل به زیارت بپردازد، چنین ارتباط سازنده ای می تواند انسان را به قرب الهی و تعالی و کمال نیز برساند.


وی تصریح کرد: از مرحوم مجلسی نقل شده است که زیارت امام رضا (ع) در تمام ایام و اوقات دارای فضیلت و شرف است و به خصوص در ایامی که به نام ایشان اختصاص دارد از جمله میلاد و شهادت و بیست و سوم ذی القعده از فضیلت بیشتری برخوردار است.
طباطبایی اصل اظهار داشت: امروز نیز فرصت مهمی در زیارت ایشان و یا ذکر زیارت نامه ای برای حضرت است تا دل ها را به این بارگاه پیوند دهد. وی بیان کرد:امام رضا (ع) خود، در رابطه با زیارت‌شان می‌فرمایند: کسی که مرا زیارت کند مانند این است که رسول خدا (ص) را زیارت کرده است.

این پژوهشگر علوم دینی همچنین خاطرنشان کرد: این اذن دخول در زیارت، تحولی را در قلب به وجود و تغییر حال در وجود زائر می آورد و این همان معنای زیارت از عمق وجود است و روح را جلاء می‌بخشد.
وی گفت: تشرف به حرم رضوی همچون دیگر زیارات دارای آدابی است و باید با ادب و تواضع وارد شد و حرمت حریم را پاس نگاه داشت، ضمن اینکه در باب زیارت اعمالی چون غسل کردن پیش از رفتن برای زیارت و پرهیز نمودن از کلام بیهوده و خواندن دعای وارده و مخصوص و طهارت و پوشیدن جامه‌های پاک و ...باید مورد توجه قرار بگیرد.


طباطبایی اصل عنوان کرد: در این روز به صلوات خاصه حضرت نیز توجه ویژه ای داشته باشیم که آمده است اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوهً کَثیرَهً تآمَّهً زاکِیَهً مُتَواصِلَهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَهً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ یعنی خدایا درود فرست بر على بن موسى الرضا آن امام پسندیده با تقواى پاک و حجت تو بر هر که روى زمین و هر که در زیر زمین است آن راستگوى شهید درودى بسیار و تام و تمام و پاکیزه و پیوسته و پى در پى و دنبال هم مانند بهترین درودى که مى فرستى بر یکى از دوستانت.

 

گفت و گو از حمیده زند

 

کد خبر 1188791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha