بازدید جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از آشپزخانه مدینه

جانشین بعثه مقام معظم رهبری از فضای پرحرارت بخش پخت‌وپز غذاها تا سردخانه سبزیجات و گوشت‌ آشپزخانه مدینه بازدید و بر رعایت نکات لازم تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج،  یکی از سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین خدمات پشتیبانی در حج تمتع طبخ غذا در هواي گرم آشپزخانه هاي مدينه و مكه است. اگر چه زحمات 28 خادمی که در دمای پرفراز و فرود این میدان مشغول کار هستند در دید زائران نیست،‌ اما محصول زحمات آنان توان و قوت در جسم زائرانی می‌شود که مشغول اقامه نماز و دعا در مسجدالنبی(ص) هستند و قصد طواف خانه خدا و انجام مناسک حج تمتع را دارند. از فضای گرم و پرحرارت بخش پخت و سرخ کردن مواد غذایی تا فضای سرد نگهداری سبزیجات و سردخانه گوشت‌، عرصه خدمت این خادمان است.

حجت‌الاسلام «سیدحسین رکن‌الدینی» جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به همراه جمعی از مسئولان و مدیران بعثه مقام معظم رهبری امروز با حضور در جبهه پشتیبانی پخت غذا، ضمن قدردانی از تلاش‌های خادمان آشپزخانه، از فرآیند نگهداری مواد غذایی، طبخ غذا ، تجهیزات و شستشوی ظرف‌ها بازدید کرد.


این بازدید ابتدا از محل انبار مواد اولیه، میوه‌ها و‌ سبزیجات شروع شد. در این مرحله بررسی تاریخ مصرف، کیفیت و نحوه نگهداری محصولات مورد پرسش قرار گرفت. در ورودی آشپزخانه مأموران بهداشت از کشورمان با بررسی وضع سلامت افراد، بر روند زدن ماسک، پوشیدن کلاه بهداشتی و دستکش و ضدعفونی کفش‌ها نظارت می‌کردند. با ورود به فضای مطبخ، اعضای کاروان بعثه مورد استقبال مدیر و آشپزها قرار گرفتند و یکی از آشپزها به مدیحه‌سرایی برای اهل بیت(ع) پرداخت.


نزیک‌ترین دستگاه پخت در آشپزخانه، در حال سرخ کردن ماهی‌های خرد شده در نوار غلطانی طولانی بود. حجت‌الاسلام رکن‌الدینی با یکی از آشپز ها که مشغول سرخ کردن ماهی بود، مشغول به صحبت شد. صدای بلند دستگاه و جلیزولیز روغن بر همه صداها غلبه داشت، ولی می‌شد فهمید که درباره ساعت کاری‌اش می‌گوید که از 3 صبح تا 9 شب طول کشیده و بعد از استراحتی مختصر، از صبح زود دوباره مشغول کار است. آشپزی آن هم با حرارت روغن‌های داغ چنان خستگی می‌آورد که علاوه بر کمبود وقت،‌ رمقی برای آنها باقی نمی‌گذارد. 


در ادامه جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره حفظ طراوت و کیفیت غذاهای سرخ‌شده در هنگام تحویل به زائران می‌پرسد. مسئول آشپزخانه توضیح می‌دهد که کیفیت ماهی‌ها خوب است،‌ اما پیش از ورود به دستگاه نگهدارنده باید کمی خنک شود تا بتواند ساعت 11 تحویل هتل‌ها گردد. بخش بعدی به پختن سوپ‌ اختصاص داشت که در چندین دیگ بزرگ در حال آماده شدن بودند و یک نفر پیوسته به آنها سرکشی می‌کرد. انواع سوپ‌ ها در مدینه از کیفیت و طعم خوبی برخوردارند و به همین دلیل مشتریان ثابتی دارند،‌ تا آنجاکه بعضی از زائران صرفاً به همین سوپ بسنده می‌کنند.


در انتهای این سالن نیز چند نفر مشغول پخت برنج و آماده‌سازی آنها برای ارسال هستند. برنج درجه یک هندوستان که به همراه شوید برای غذای ظهر زائران آماده شده بود و به هر ظرف بزرگ برنج کره هم اضافه می‌شد. بیرون از سالن، بخش شستشوی ظرف‌ها بود که اگرچه به شکل دستی انجام می‌شد،‌ ولی با نظارت مسئول بهداشت پنج مرحله را لزوماً پشت سر می‌گذاشت. یکی از نکات مورد تأکید حجت‌الاسلام رکن‌الدین نظارت کامل بر فرآیند انجام این پنج مرحله بود که ارتباط وثیقی با سلامتی زائران داشت.


از فراز گرمای آشپزی وارد فضای سردخانه شدیم که انبوهی از سبزیجات مختلف در حال خرد شدن بودند. اگرچه سال‌های گذشته سبزی خوردشده و آماده وارد می‌شد ولی امسال به دلیل اعلام دیگر هنگام حج و عدم انجام تعهدات، این سبزی‌ها در محل آشپزخانه خرد می‌شدند. سبزی‌هایی که اگر در دمای مدینه به فوریت آماده نشود، فاسد می‌شوند. تقریبا برای 7 هزار زائر مدینه، سرانه‌ی سبزی اختصاص یافته است. ناگفته نماند که در هتل‌ها نعنای پاک شده و معطر مدینه به همراه زیتون نیز همراه با غذا توزیع می‌شود. در این بخش نیز پرسش‌هایی درباره نظافت سبزی‌ها و خرد شدن دستی آنها مطرح شد.


در مرحله بعدی بازدید به سراغ دستگاه پخت جوجه کباب رفتیم  که بعد از آماده شدن به مرحله افزودن سس می‌رسیدند. پرسش از بهداشت و کیفیت پخت از سؤال‌های مطرح در هر بخش از بازدید بود. مجدداً از فضای داغ این بخش، وارد فضای به شدت سرد نگهداری گوشت و مرغ‌ شدیم. گوشتی که بنا به نیاز روزانه خریداری و سریعاً آماده‌سازی و شستشو می‌شد.


بعد از اتمام بازدید، اولین نکته‌ای که حجت‌الاسلام سیدحسین رکن‌الدینی، جانشین بعثه مقام معظم رهبری بدان اشاره کرد قدردانی و لزوم کاهش بار کاری در آشپزخانه و تمهید فرصت زیارت برای آشپزها بود.


وی در جلسه ای که با حضور دست اندرکاران آشپزخانه مدینه برگزار شد، گفت: تهیه دهها هزار پرس غذا از شروع عملیات حج برای زائران مدینه کار بزرگی است که به توان و انرژی کافی جسمی و معنوی نیاز دارد. باید مواظبت کرد تا خادمانی که عشق زیارت دارند، از آرزویشان محروم نشود. اگرچه ثواب این کار از زیارت بیشتر است ولی خود زیارت هم موضوعیت دارد و باعث افزایش توان معنوی افراد می‌شود. 


وی با بیان اینکه فرآیند ناظر بر نگهداری و پخت غذاها در مدینه منظم بود و نکات بهداشتی با نظارت متخصصان رعایت می‌شد، سلام گرم و پیام تشکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت را به این خادمان ابلاغ کرد.


بر اساس این گزارش، مسئول آشپزخانه نیز حضور همزمان با زائر، تجهیز نبودن آشپزخانه، عدم تحویل به موقع محصولات منجمد، لزوم سرعت در فراوروی سبزی و گوشت تازه را عامل انباشت کارها دانست و گفت: البته همکاران از حجم کار گلگی ندارند، ولی شرایط بسیار سختی است که برخی مواقع تشدید می‌شود. همکاران شب گذشته بعد از آشپزی مشغول به خرد کردن حدود یک و نیم تن سبزی شدند که توان زیادی از افراد برد.


در پایان این بازدید، توافقات و تعهدات طرفین با مالک آشپزخانه مدینه بررسی شد و ضمن تأکید بر تشدید نظارت بر بهداشت، مقرر گردید تا تجهیزات لازم در زمان باقیمانده سریع‌تر تحویل شود.

کد خبر 1188982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha