وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست/ پنج سال متوالی است که تورم بالای ۳۰ درصد را داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پنج سال متوالی است که تورم بالای ۳۰ درصد را در کشور داریم، گفت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید رضا فاطمی امین در نشست خبری امروز شنبه 4 تیر به مناسبت هفته تولید و تجارت گفت: 25 درصد حجم تولید ناخالص کشور از زیرمجموعه وزارت صمت به دست می آید و بخش صنعت و معدن و تجارت 25 درصد اقتصاد کشور و در واقع یک چهارم اقتصاد کشور را تشکیل می دهد. تنوع در این بخش بسیار بالاست، از صنعت فولاد، سیمان، اصناف و بازار متفاوت است و اگر نتوانیم راهکاری جدی برای این حوزه گسترده در پیش بگیریم کاری پیش نمی رود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وقتی حجم کار بالا باشد تنوع نیز بالاست و باید به راهبردها توجه کرد. ما مسایلی در اقتصاد کشور داریم که نیازمند رویکردهای ویژه هستند. در حوزه سرمایه گذاری با عدم توازن در طول زنجیره ها مواجه هستیم. بر فرض مثال ما در صنعت خودرو ظرفیت مونتاژ سه میلیون خودرو به شرط دو شیفت کاری داریم ولی در حوزه موتور و بدنه این  ظرفیت کمتر است. برخی از این مشکلات به حوزه های بالادستی همانند برق و گاز بر می گردد که امکان تعمیر وجود ندارد و برخی نیز مشکلات ساختاری دیگر است که باید حل شود.

 

وی ادامه داد: در برخی از شهرهایمان بیش از ظرفیت جمعیت صنعت داریم، بر فرض مثال در اشتهارد 40 هزار فرصت شغلی وجود دارد اما ساکنان 10 هزار نفر هستند و 30 هزار نفر از شهرهای اطراف به آنجا می آیند اما در مناطق دیگر می بینیم به دلیل نبود فرصت های شغلی مردم مهاجرت می کنند.

 

وی با تاکید بر تغییر سازوکارها برای مدیریت این بخش گفت: ما در وزارت صنعت و معدن یک سازوکار نوینی را طراحی کردیم که این سازوکار این امکان را فراهم می کند تا از ظرفیت های فعلی بهتر استفاده کنیم.

 

وی تاکید کرد: در حوزه ارز ما با دست خودمان نرخ ارز به مسایل داخلی و تولید اجناس مرتبط کرده ایم که این اشتباه است و این رویکرد باید تغییر کند.

 

وی با بیان اینکه اصلاح ساختاری بسیار سخت است، گفت: ما در حال حاضر در شرایط ناپایداری هستیم و این اصلاح ساختاری به سختی انجام می شود. پنج سال متوالی است که تورم بالای 30 درصد است که خیلی از مشکلات اقتصادی خودش را بروز داده است. وقتی می خواهیم سازوکار جدیدی را استقرار دهیم، آشنایی نسبت به آن وجود ندارد. با تغییر این سازوکار ممکن است منافع عده ای بهم بخورد و فشار بیاورند و این چالش های که در این حوزه داریم.

 

فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه خودرو وضعیت قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است، گفت: یکی از مسایلی که ما در بحث خودرو داریم، خودروهای کف است که سازمان بازرسی نیز سال گذشته در این زمینه ورود پیدا کرد و ما توانستیم در سه ماهه اول امسال تعداد خودروهای کف را از 143 هزار خودرو به 42 هزار خودرو برسانیم یعنی 72 درصد کاهش خودروی کف داشتیم. در مورد خودروهای تحویل بازار نیز طبق آمار سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته 36 درصد رشد داشته است.

 

وزیر صمت در ادامه از تدوین تراز نامه ذخایر معدنی در سال جاری خبر داد و گفت: این ترازنامه برای نخستین بار توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد. در این تراز نامه میزان بهره برداری و برداشت معادن و همچنین میزان باقی مانده آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به رویکرد وزارت صمت در انتفاع مردم از معادن گفت: بخشی از سهام معادن به مردم واگذار خواهد شد که در این باره سال گذشته ۴۰ درصد از سهام معدن مس جانجا را به مردم آن منطقه واگذار شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تجارت خارجی بیان داشت: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

 

کد خبر 1189301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha