اسلام و تبلیغات اسلامی به دنبال بیدار کردن مردم است

حجت الاسلام طاهری با تاکید بر اینکه اسلام و تبلیغات اسلامی به دنبال بیدار کردن مردم است، گفت: این به آن معنی است که مردم خودشان بیدار شوند و ببینند واقعیت چیست، عالم هستی چیست و چگونه اداره می شود.

خبرگزاری شبستان: اراک/

اول تا هفتم تیرماه، هم زمان با سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی، هر سال هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نام گذاری شده است که برنامه های مختلف فرهنگی، دینی و تبلیغی از سوی سازمان های مربوطه به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی در این هفته انجام می شود.

 

اهیمت تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که امروز بیش از گذشته در معرض تبلیغات نادرست قرار گرفته ایم و رسانه های مختلفی به فعالیت در این راستا پرداخته اند و بیشتر فرهنگ دینی و ارزش های ما را مورد حمله قرار داده اند.

 

این هفته بیانگر رسالتی است که همگان به ویژه نهادهای دینی بر دوش دارند، رسالتی که توجه به آن در دنیای کنونی و با توجه به تهاجم فرهنگی استکبار، اهمیتی دوچندان یافته است.

 

دین اسلام دینی ارزشمند و متعالی است و دشمنان اسلام همواره در تلاش برای خدشه دار کردن فرهنگ و این دین آسمانی و القای بی هویتی بر جامعه جهانی، به ویژه جهان اسلام هستند.

 

این کارشکنی ها و توطئه های فرهنگی که از آن به جنگ نرم و فرهنگی یاد شده است ما را بر آن می دارد که جایگاه دینی تبلیغ، ارزش و اهمیت آن را بیش از پیش نمایان سازیم.

 

در این راستا گفتگویی داریم با حجت الاسلام امیر طاهری، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در خصوص اهمیت ترویج فرهنگ دینی و تبیین این مهم در جامعه به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان:

 

اهمیت تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در دنیای امروز چیست؟

 

«حجت الاسلام طاهری» ضمن تبریک به مناسبت هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی گفت: همانطور که از نام سازمان تبلیغات پیداست این سازمان عهده دار تبلیغ اسلام است البته تبلیغاتی که اسلام را تبلیغ می کند و در نحوه تبلیغش هم اسلامی عمل می کند.

 

وی با تاکید بر اهمیت دو کلمه تبلیغ و اسلام افزود: برای معرفی بهتر این دو کلمه لازم است اشاره ای داشته باشیم به آن تبلیغی که غرب و فضای رسانه ای فعلی جهان انجام می دهد و بیشتر به دنبال حفظ قدرت ها و ثروت ها است تاتعالی مردم.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در فضای رسانه ای غربی بیشتر فضا به این نحو است که مردم باید افکارشان در کنترل حاکمان و سرمایه داران قرار بگیرد و نباید طوری فکر کنند که به پایه های حکومتی آنها ضربه وارد شود.

 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی خاطر نشان کرد: باید مردم بگونه ای در خواب باشند که گمان کنند بیدارند و در آن فضای بیداری در عالمی تنفس بکنند که آن عالم را سرمایه داران و حاکمان ساخته و قوانینش را نیز خودشان وضع کرده اند.

دشمنان در واقع به دنبال به خواب فرو بردن و فریب دادن مردم هستند

 

وی با اشاره به اینکه آنها می خواهند مردم در زمین آنها بازی کنند و هیچ وقت هم فکر نکنند که چرا باید اینطور زندگی کنند، ادامه داد: کم و بیش خبرهایی را می شنویم که افرادی با این فضا و اینطور زندگی مخالفت می کنند مانند مبارزه حکومت با دانشجویان با حجاب فرانسوی، که آنها حرفشان حرف آزادی اندیشه، بیان و عقیده است ولی حکومت ها حجاب را پرچم یک دین و عقیده می دانند و می گویند این(حجاب) نباید در جامعه ظهور و بروز داشته باشد.

 

حجت الاسلام طاهری گفت: آنها می گویند پرچم هیچ دینی نباید در دانشگاه برافراشته باشد و نمی گذارند دانشجویان با حجاب وارد شوند، آنها اگر حرفشان حق است نباید بگذارند دانشجویان مسیحی با صلیب نیز وارد دانشگاه شوند ولی آیا می گذارند یا نه ؟

 

آنها فضای اعتقادی خود را تبلیغ می کنند و اجازه بروز و ظهور دینی را نمی دهند ولی خودشان بی دینی را ترویج می دهند که این خود یک دین و منش زندگی به حساب می آید.

 

آنها اجازه نمی دهید ادیان دیگر بیایند و با دینی که می گویید سرپنجه شوند تا معلوم شود حق با کیست، شما اگر دنبال آزادی هستید باید اجازه دهید همانطور که بی دینی خودش را نشان می دهد دین داری نیز خودش را نشان دهد، حال مردم خودشان بیایند تصمیم بگیرند و انتخاب کنند نه اینکه مردم در زمین بازی شما با قوانینی که شما چیده ای بازی کنند.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اینها در واقع به دنبال به خواب فرو بردن و فریب دادن مردم هستند، ادامه داد:اینکه شما یک عمر در زمین فوتبال بازی کنید و بگویند آزاد هستید فقط فوتبال بازی کنید و شما اجازه نداشه باشید ورزش دیگری را امتحان کنید این یعنی محدود کردن مردم به آن چیزی که خودشان فکر می کنند.

 

فضای اسلامی و دینی بر خلاف آن فضایی است که در غرب مشاهده می شود

 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه فضای اسلامی و دینی بر خلاف آن فضایی است که در غرب مشاهده می شود، ادامه داد: این همان فضایی است که پروپاگاندا ایجاد می کند و یک نوع فضای تبلیغی رسانه ای است در مقابل فضای اسلامی و دینی بر خلاف آن فضایی که ما در غرب مشاهده می کنیم، اسلام و تبلیغات اسلامی به دنبال بیدار کردن مردم است.

 

حجت الاسلام طاهری خاطر نشان کرد: مردم باید آگاه و هوشیار و بیدار شوند و خودشان ببینند واقعیت چیست، عالم هستی چیست و چگونه اداره می شود و به سمت تصمیم گرفتن نحوه صحیح زندگی خود گام بردارند چرا که فضای تبلیغ اسلامی مبتنی بر بیدار شدن مردم است.

 

این فضا طبق آیه شریف معرف سوره احزاب  که می فرماید: الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا ﴿۳۹﴾ همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى‏ ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى ‏كند (۳۹)  معلوم است که با یک سری خشیت ها هم همراه است یعنی مبلغ این ماجرا خشیتی در دل دارد و می خواهد حقیقت را روشن کند یعنی ترسی از هیبت و عظمت دارد.

 

مبلغان در این فضای تبلیغی چون می خواهد مردم را بیدار کند، در فضایی گام خواهد برداشت که فرهنگ مرسوم مردمی را به اصلاح دعوت کند.

 

چون مردم با فرهنگ خودشان خو گرفته اند و با آن زندگی می کند و قواعد بازی خود را دارند، و کسی می آید و می گوید آن طرف دیوار هم یک نگاهی بیندازید چرا که همه چیز محدود به همین زمین بازی شما نیست.طبیعی است که در مقابل این مهم جبهه گرفته شود چرا که آنها با قواعد بازی خود خو گرفته اند.

 

پیام های الهی را به مردم برسانید

وی اضافه کرد: فرهنگ ها و ارزش هایی را مردم دارند که با آن فضای تبلیغی همخوانی ندارند و شاید ارزش های که بیان می شود برای آنها ضد ارزش باشد کسی می آید و می خواهد آنها را رشد و تعالی بدهد و قطعا با مخالفت روبرو می شوند و خشیتی از مردم در دل داشته باشد که طبق آیه شریفه ذکر شده، آمده است که غیر از خدا خشیت دیگری را در دل نداشته باشد و نامه ها و پیام پروردگار را به مردم برسانید.

 

حجت الاسلام طاهری دوران انقلاب و تلاش های امام خمینی(ره) را نمونه ای از همین موضوع دانست و بیان کرد: همانطور که امام راحل در آن فضای خفقان شاهنشاهی با حضور خود آگاهی را در دل مردم ایجاد کرد و مردم ترسی به دل خود راه ندادند  و پیام امام خود را به هر سختی و مشکلی که بود نه تنها به ایرانیان بلکه به همگان رساندند و ملت ایران خودش را بجایی رساند که دشمن از ما ترسید و مدت هاست که ادعاهایی دارد ولی هیچ غلطی نتوانست بکند که این همان فضای تبلیغ دینی است.

 

وی اضافه کرد: در این تبلیغ کمال انسانی بیدار کردن مردم با هدف یگانه ای که آن هدف رسیدن مردم به رشد و تعالی انسانی است، مد نظر است و کمال انسانی حرکت کردن به سمت مبداء هستی است.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اساس آن چیزی که در این تبلیغ ما به دنبالش هستیم چیزی نیست جزء توحید، و اینکه این عالم خداوند یگانی ای دارد که این عالم را خلق کرده، هدایت می کند و بازخواست می کند و ما باید نسبت به آن بنده و عبد باشیم.

 

این عصاره تبلیغ اسلامی است یعنی بیدار کردن مردم بر محور توحید چیزی که جهان امروز با آن بیگانه است و از آن فرار می کند، هم توحید مد نظرش نیست هم بیدار شدن مردم را مقابله می کند چرا که اگر مردم بیدار شوند دیگر حاضر نیستند در زمین بازی آنها بازی کند مردم اگر بیدار شوند و انسانیت خود را به واقع ببینند آن زندگی حیوانی به نظرشان پست خواهد شد.

 

در فرهنگ غربی می گویند انسان موجودی است یک پله بالاتر از میمون ولی ما در فرهنگ اسلامی می گوییم انسان موجودی است یک پله پایین تر از خدا و آن را با مبداء هستی می سنجیم و هدف برای زندگی او ترسیم می کنیم.

 

وی اضافه کرد: در فرهنگ اسلامی می گوید، اگر می خواهی به آخرت و آبادانی آن برسی مسیر حرکت تو به سمت آبادی باید تبلور داشته باشد، یعنی پیوندی بین دنیا و آخرت داشته باشد که اگر کسی زندگی آن مومن را ببیند هم آبادی در دنیا آن و هم در آخرتش را ببیند.

 

یک مومن در فرهنگ زندگی خودش باید رو به پیشرفت و تعالی باشد فرهنگ تبلیغ دینی مبتنی بر توحید بیدار کردن مردم و پیوند بین دنیا و آخرت است.

 

به مردم به عنوان وسیله ای صرفا برای رسیدن به قدرت و حکومت نباید نگاه شود، مردم همان کسانی هستند که تبلیغ باید در شان بنشیند رشد بکند و هدایت شود نه اینکه بیایند تا یک عده از حضور آنها سود ببرند.

کد خبر 1189489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha