مفاهیم عاشورایی در نقاشی پشت شیشه جایگاهی ویژه دارند

یک هنرمند نقاشی پشت شیشه ایران را سرشار از نشانه‌های دیداری خواند و گفت: در نقاشی پشت شیشه ایران، مفاهیم عاشورایی جایگاهی ویژه دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه «طبیعت از دیدگاه نقاشان پشت شیشه » از روز جمعه سوم تا چهارشنبه هشتم تیرماه در گالری زرنا به همت سعید رضاخان برپا شده است در این نمایشگاه آثار نقاشی پشت شیشه هنرمندانی از نقاط مختلف کشور به نمایش درآمده است، برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا با «سعید رضاخان» هنرمند نقاش پشت شیشه و نمایشگاه گردان این نمایشگاه به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

درباره نمایشگاه طبیعت از دیدگاه نقاشان پشت شیشه بیشتر توضیح دهید؟

این نمایشگاه نخستین کار گروهی انجمن ما در یک نگارخانه خصوصی پس از یک دوره طولانی تعطیلی گالری‌ها است. از طرف دیگر برای اینکه قیمت آثار پایین بیاید و با قدرت خرید مخاطبان و مجموعه‌داران همخوانی داشته باشد، از آثار کوچک و سبک استفاده کردیم. به این ترتیب می‌توانیم به بحث چرخه مالی در اقتصاد هنر نیز امیدوار باشیم.

 

منظور شما از یک دوره طولانی تعطیلی در نگارخانه ها چیست و این نمایشگاه چه تفاوتی با برنامه‌های گروهی پیشین شما دارد؟

همه‌گیری کرونا باعث شد تا مدتی طولانی در حدود دو سال نگارخانه‌ها تعطیل شوند. پس از بازگشایی در سال گذشته نیز ما چند نمایشگاه گروهی برپا کردیم که همه آنها در مکان‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری بودند که در عمل امیدی به فروش آثار نداشتیم. به همین خاطر این نمایشگاه فرصت مناسبی برای حضور جدی در بازار هنر است.

 

هدف از برگزاری این نمایشگاه  در گالری زرنا چه بود ؟

ما در این نمایشگاه بیشتر به دنبال ارتباط با مخاطبان مجموعه‌دار هستیم. کسانی که قدرت خرید دارند و می‌توانند آثار به نمایش گذاشته شده را خریداری کنند. به عبارت دیگر این نمایشگاه برپایه اقتصاد هنر طراحی و برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم که نتیجه مورد نظر خودمان را هم بگیریم. زیرا شرایط اقتصادی در حال حاضر کمی آشفته است و هنرمندان نیز از این موضوع دور نیستند.

 

چه شد که این برنامه در نگارخانه زرنا اجرا شد؟

نگارخانه زرنا یک مرکز خصوصی است. پس با مجموعه‌داران و مخاطبان زیادی در ارتباط است. با کسانی که قدرت خرید دارند و می‌توانند در این زمینه وارد گفتگو شوند. از طرف دیگر این نگارخانه نزدیک مرکز ما قرار دارد. پس از نظر نزدیکی فاصله نیز یک امتیاز مثبت بود. بویژه اینکه خانم زهرا رسول‌زاده نمین (مدیر نگارخانه) چند ماه پیش از کارگاه و نمونه آثار آنجا دیدن کرده بود. پس به این ترتیب، شناخت لازم از افراد و آثارشان را داشت. همین شناخت نیز باعث شد که ایشان یک بخش جانبی برای آثار استاد امیر و بهزاد نقاش با عنوان مروی بر آثار این دو بزرگوار در نظر بگیرد.

 

بخش جنبی مرور آثار استاد امیر نقاش و استاد بهزاد نقاش  با چه هدفی  در این نمایشگاه برپا شد؟

نقاشی پشت شیشه ایران، سرشار از نشانه‌های دیداری (المان) است. نشانه‌هایی که ما را با فرهنگ سرزمینمان آشنا می‌کنند. در این میان نقاشی‌های عاشورایی جایگاهی ویژه دارند. به همین دلیل بهتر دیدیم که از آثار این دو استاد فرهیخته در بخش جانبی نمایشگاه استفاده کنیم به این ترتیب مخاطب با پیشینه نقاشی پشت شیشه و نوع فرهنگ عامه در دوران قاجار آشنا می‌شود. زیرا آثار برادران نقاش، ما را با روایت‌های عامیانه و سنت‌های دهه‌های گذشته روبرو می‌کند.

 

چرا در این نمایشگاه، هنرمندان به موضوع طبیعت پرداختند؟

دیگر این موضوع طبیعت تبدیل به پای ثابت نمایشگاه‌های ما شده است. حتی دوستانی که هر دوره به تازگی وارد گروه ما می‌شوند هم با همین موضوع کار می‌کنند که البته دیدگاه و تعریفی که هرکدام از این عزیزان از طبیعت ارائه می‌دهند، با دیگران متفاوت است. من احساس می‌کنم این موضوع طبیعت در ناخودآگاه افراد نهفته است به شکلی که هنرمندان و هنردوستان را محسور خود می‌کند. به همین دلیل نیز ما این نمایشگاه را به تعریف طبیعت از دیدگاه نقاشان پشت شیشه اختصاص دادیم.

کد خبر 1189624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha