دولت باید برای قضات انگیزه ایجاد کند

ساکت با بیان اینکه قضات کشور از اینکه کار سختی دارند گله مند هستند، گفت: دولت باید براساس بینش دینی که قاضی تامین باشد برای قضات انگیزه ایجاد کند. علاوه بر ایجاد انگیزه‌های مادی انگیزه‌های معنوی هم مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد حسین ساکت، قاضی پیشین دیوان عالی کشور و مدرس دانشگاه در مورد راهکارهای کاهش هزینه دادرسی در رادیو گفتگو با بیان اینکه قضات کشور از اینکه کار سختی دارند گله مند هستند، گفت: دولت باید براساس بینش دینی که قاضی تامین باشد برای قضات انگیزه ایجاد کند. علاوه بر ایجاد انگیزه‌های مادی انگیزه‌های معنوی هم مهم است و باید قضات با شهامت، تیز بین، دانشمند تشویق شوند و آمارگرایی و تکیه بر آمار از بین برود.

 

ساکت با بیان اینکه متاسفانه یکی از آفاتی که امروز قوه قضاییه و حتی دیوان عالی کشور را گرفتار کرده آمار گرایی و تشویق بر اساس بالا بودن آمار است بیان داشت: دادگری با آمارگرایی نمی‌خواند.

 

وی به ضرورت حفظ حرمت قضات و انجام بازرسی از عملکرد قضات تاکید کرد و اظهار داشت: بازرسی از عملکرد قضات باید علمی باشد چرا که انجام بازرسی‌های چماقی بی حرمتی به قوه قضاییه است.

 

قاضی پیشین دیوان عالی کشور و مدرس دانشگاه با بیان اینکه رایگان کردن هزینه‌های دادرسی امکان پذیر نیست و در همه جای دنیا هزینه دادرسی دریافت می‌شود ولی موضوعی که مطرح است این است که هزینه‌های دادرسی که هزینه‌های کلانی هم هستند به خزانه دولت و یا مستقیم به بودجه قوه قضاییه واریز شود؟ یکی از مفاهیم واقعی استقلال قوه قضاییه، استقلال مالی آن است که تا کنون محقق نشده است و در برخی دولت‌ها این موضوع را به عنوان گروکشی در معادلات و معاملات قرار دادند که چهره بدی هم داشت. دریافت هزینه‌های دادرسی بیشتر مربوط به پرونده‌های مدنی است. افزایش و بالا بردن هزینه‌های دادرسی ممکن است موجب کاهش حجم پرونده‌هایی شود ولی راه درمان نیست.

کد خبر 1189698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha