شناسایی ۹۷ گلوگاه فساد در کشور/ معرفی سازمان گمرک، غذا و دارو و جهاد کشاورزی به مراجع قضایی در موضوع ترک فعل

خداییان با اشاره به در دستور کار قرار دادن ۲۰۰ مسئله مهم در سازمان بازرسی کل کشور از شناسایی ۹۷ گلوگاه فساد در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ذبیح الله خداییان، رییس سازمان بازرسی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی از شخصیت های کم نظیر انقلاب بود که امام (ره) شهید بهشتی را یک امت معرفی می کنند و رهبر انقلاب نیز وی را فردی مومن، صادق و جدی در کار معرفی کردند که شهیدی بالاتر از شهید بهشتی نیست. انتصاب وی به عنوان رییس دستگاه قضا نشان دهنده میزان اهمیت دستگاه قضا از منظر امام (ره) بود.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دوره تحول در دستگاه قضا گفت: سازمان بازرسی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بازرسی ها و نظارت ها از محیط محور به سمت مسئله محور حرکت کرده و بر این اساس برنامه های وزارت خود را تبیین می کند.

 

وی با تاکید بر برخورد با فساد در کشور افزود: تا زمانی که منشا فساد در کشور خشک نشود، صرفا برخورد با مفسد فایده نمی کند و بازرسی ها به سمت انسداد گلوگاه های فساد طراحی شده است. در این زمینه دو هزار مسئله در سطح کشور شناسایی و پس از ارزیابی 200 مسئله مهم در دستور کار قرار گرفت و 97 گلوگاه فساد شناسایی شد و به مراجع ذی صلاح و دستگاه های دولتی اطلاع رسانی شده است تا با کمک دولت این گلوگاه ها را مسدود کنیم.

 

وی ادامه داد: در موضوع آسیب شناسی هشدار به مراجع ذی صلاح داده شده و همچنین پیشنهادات لازم برای رفع آسیب ها و تعیین زمان برای اجرای این موضوع در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به پنج هزار پرونده در سازمان بازرسی در سال گذشته خاطرنشان کرد: برخی از این پرونده ها با شناسایی افراد مختلف پرونده کیفری تشکیل و قریب به هزار پرونده کیفری و دو هزار و 600 پرونده تخلفات تشکیل شده است.

 

وی در مورد ترک فعل دستگاه های اجرایی و نظارت سازمان بازرسی در این زمینه افزود: شکی نیست که بسیاری از سوء جریانات و خسارات ناشی از ترک فعل ها است و اگر سوء جریاناتی ناشی از ترک فعل ها بیشتر از فعل ها نباشد، کمتر نیست. در این زمینه قانون گذار ضمانت اجرایی و کیفری پیش بینی کرده که البته در بسیاری از موارد برای ترک فعل ضمانت کیفری پیش بینی نشده است.

 

وی ادامه داد: در مواردی ملاحظه می کنیم وقتی مسئولی در پست قانونی نقش ایفا نمی کند چون کاری انجام نداده کسی از وی خرده نمی گیرد و به سراغش نمی رود. ترک فعل ممکن است تاثیر در سوء جریان بیشتر داشته باشد. ترک فعل در چند سال اخیر به صورت ویژه رسیدگی می شود و اخیرا قوانینی در این زمینه به تصویب رسیده که برای ترک فعل قانون گذار مجازات و تکالیفی بر عهده دارد که از جمله آنها می توان به قانون جوانی جمعیت اشاره کرد.

 

وی در مورد ترک فعل سازمان ها و نهادها و تشکیل برخی پرونده ها در این زمینه اظهار داشت: در این موضوع می توان به راه اندازی سامانه تجارت اشاره کرد که برخی دستگاه ها به وظیفه قانونی خود عمل نکردند که از جمله آنها می توان به سازمان غذا و دارو، گمرک و جهاد کشاورزی  اشاره کرد که به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

وی گفت: در رابطه با بورس نیز ورود کرده ایم و مسئله در حال بررسی است و اجرای قوانین و تکالیف دستگاه ها را در همه امور رصد می کنیم.

 

وی در مورد ورود سازمان بازرسی به موضوع نابسامانی خودرو و ثبت نام و قرعه کشی خودرو در این زمینه گفت: وزارت صمت اعلام کرد که سامانه یکپارچه ای برای قرعه کشی خودرو طراحی کرده و اسامی چند هزار نفر از افراد را به عنوان افراد برنده در قرعه کشی اعلام کرد اما پس از مراجعه برای ثبت نام مشخص شد که اسامی این افراد در لیست ذخیره قرار دارد. ما قبلا به آنها اعلام کردیم که این سامانه بستر مناسبی برای قرعه کشی نیست و از کفایت لازم برخوردار نمی باشد این در حالی است که وزارت صمت از سامانه یکی از شرکت های خودروساز در موضوع ثبت نام استفاده کرده و ما قبلا این موضوع را تذکر داده بودیم؛ به همین منظور پرونده در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته است. پاسخ آنها به نحوی توجیه موضوع بود اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این زمینه پیش آمد، سازمان بازرسی به این مسئله ورود یافت.

 

وی در مورد تفهیم اتهام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا یادآور شد: سازمان بازرسی هنگامی به موضوع خودروسازان وارد شد که 170 هزار خودروی ناقص در پارکینگ ها انباشته شده بود و با ورود همکاران این سازمان حدود 45 هزار خودروی ناقص شناسایی شد که علت این نقص آنها تراشه الکترونیک بود که البته راهکاری برای تکمیل این موضوع وجود داشت و با پیگیری دولت و سازمان بازرسی آمار 170 هزار خودروی ناقص به 45 هزار خودرو تقلیل یافت و اوایل شهریور ماه به 10 الی 15 هزار خودرو کاهش می یابد. تعداد خودرویی که در اختیار مردم قرار دارد، امروز افزایش یافته و پس از آن مدیران جدید این دو خودروسازی روی کار آمدند که این موضوع با آنها مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت.

 

خداییان در مورد سامانه سوت زنی و ثبت تخلفات توسط مردم در سامانه قضایی اظهار کرد: مردم در کشور ما بهترین ناظران هستند و اطلاع رسانی آنها قطعا به سازمان بازرسی کمک می کند.

 

وی ادامه داد: در بازرسی مرکزی با عنوان نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی در دستور کار قرار دارد و از طریق دو سامانه با عنوان شکایت و گزارش مردم می توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند.

 

رییس سازمان بازرسی افزود: از ابتدای سال این سامانه 100 هزار مورد تخلف و جرم و شکایت را از سوی مردم ثبت کرده که هویت افراد گزارش دهنده محفوظ می ماند.

 

وی در مورد اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و لازم الاجرا بودن این مصوبات در دستگاه ها و نهادهای مسئول گفت: با توجه به دستور ریاست دستگاه قضا کارگروهی برای رسیدگی به این مسئله تشکیل و تکالیف دستگاه ها در این کارگروه مشخص و به نهادها و دستگاه ها ابلاغ شد.

 

وی گفت: ما ابتدا از همه دستگاه ها خواستیم اقدامات خود را اعلام کنند که البته ما این گزارش ها را راستی آزمایی کردیم و متاسفانه اکثر وزارتخانه ها تاکنون پاسخی به ما نداده اند که بسیاری از این دستگاه ها خود فرهنگی هستند.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری ساختمان های ناایمن گفت: سازمان بازرسی بر دستگاه هایی که وظیفه ایمن سازی ساختمان ها را دارند، نظارت کرده و به آنها تذکر می دهد.

 

وی ادامه داد: در سازمان بازرسی از این منظر بر دستگاه های متولی نظارت داریم و آمار ساختمان ها را گرفته و آنها را دسته بندی کردیم و به دستگاه های مربوطه مانند شهرداری و آتش نشانی اعلام کردیم اما باید ببینیم این دستگاه ها نسبت به اصلاح ساختمان اقدام می کنند یا خیر، در غیر این صورت در مرحله بعدی اسامی را اعلام می کنیم.

 

وی در مورد نظارت سازمان بازرسی در جام جهانی و اعزام کاروان های ورزشی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی بر نحوه اعزام کاروان های تیم ملی به جام جهانی نظارت می کنند و این نظارت در جهت جلوگیری از اتلاف منابع مالی است و اگر تخلفی صورت بگیرد، اطلاع رسانی می شود.

 

وی گفت: درباره فروش بلیت های فیفا نیز نظارت های لازم انجام شده تا واگذاری به شکل صحیح انجام شود و طی مکاتبات انجام شده اعلام کردیم که تلاش شود از البسه و چمدان های تولید داخل استفاده شده و در خصوص اعزام افراد خارج از تیم ملی هم قطعا نظارت می کنیم و چنانچه تخلفی باشد، اطلاع رسانی می شود.

 

وی در مورد ابعاد حادثه متروپول و ورود سازمان بازرسی به آن با اشاره به بررسی حادثه توسط بازرس ویژه استان گفت: پرونده ای در این زمینه تشکیل و اقدامات لازم انجام شده است. اطلاعات جمع آوری شده در اختیار هیئت اعزامی دادستان کل کشور قرار گرفته و تخلفات در رابطه با مسئولان شهرداری احراز و گزارشی در این زمینه آماده شده است.

 

وی در مورد افزایش اجاره بها و ورود سازمان بازرسی به این موضوع اظهار کرد: در گذشته سامانه ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود و گزارش ها بر اساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می گرفت.

 

وی ادامه داد: بعد از مصوبه سران سه قوه در این زمینه تعیین نرخ اجاره بهای مسکن اعلام و طبق آن میزان اجاره بها در تهران 25 درصد افزایش یافت و در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد، تصمیم گیری می شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود.

 

وی گفت: اقدامات نظارتی از طریق واحدهای نظارتی مانند بسیج اصناف، سامانه 137 شهرداری و بازرسی وزارت راه صورت می گیرد و تاکنون سازمان بازرسی به موضوع اجاره بها ورود نداشته است اما وظیفه خود می دانیم تا به موضوع ورود کرده، ببینیم کوتاهی از چه دستگاه هایی صورت گرفته است.

 

خداییان در مورد پرونده مدیران سابق بورس گفت: هنوز کسی در این زمینه بازداشت نشده و اقدامات خوبی با کمک به دستگاه های متولی صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: پس از بالا رفتن شاخص بورس با سقوط آزاد مواجه شدیم که ناشی از تخلفات این نهاد بوده است اما با بررسی آسیب ها وضعیت بورس رو به بهبودی رفت. با توجه به گزارش های هشداری در این رابطه با آسیب های بازار سرمایه مواجه هستیم که یک پرونده کیفری برای مدیران وقت سازمان بورس تشکیل شده است و بسیاری از شرکت ها پرونده تخلفاتی دارند و حدود 220 مدیر با مجازات انتظامی جریمه و سلب صلاحیت محکوم شدند.

 

وی در مورد شعار سال و تخلفات شرکت های دانش بنیان با اشاره به دستورالعمل در راستای اجرای شعار سال و تکالیف سازمان بازرسی گفت: کارگروهی در این زمینه تشکیل شد که به صورت منظم اجرای شعار سال را پیگیری می کند و تاکنون 13 جلسه با 54 مصوبه تشکیل شده است.

 

وی گفت: 63 بازدید میدانی از شرکت های دانش بنیان به عمل آمده و 35 برنامه بازرسی برای این شرکت ها مصوب شده است. در موضوع بیمه این شرکت ها نیز همکاری خوبی با سازمان تامین اجتماعی داریم. سازمان گمرک نیز در ترخیص کالاهای این شرکت ها کمک خوبی را انجام داده است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1189823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha