ایران به دنبال توافق عزت مندانه/عوامل اصلی حادثه قطار مشهد - یزد معرفی شدند

حرفه آموزی؛ بهترین بستر برای تحقق کار اصلاحی و تربیتی، تبیین سند تحول دستگاه قضا در مسیر ۴۰ ساله انقلاب، عوامل اصلی حادثه قطار مشهد - یزد معرفی شدند، ایران به دنبال توافق عزت مندانه است برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حرفه آموزی؛ بهترین بستر برای تحقق کار اصلاحی و تربیتی، تبیین سند تحول دستگاه قضا در مسیر ۴۰ ساله انقلاب، عوامل اصلی حادثه قطار مشهد - یزد معرفی شدند، ایران به دنبال توافق عزت مندانه است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۷ تیر است.

اجرای سند تحول قضایی رضایتمندی خوبی در جامعه ایجاد کرده است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی شبستان با اشاره به هفته قوه قضاییه و سند تحول قوه قضاییه گفت: یکی از موضوعاتی که خیلی توانست در بحث قوه قضاییه رضایتمندی ایجاد کند، سند تحول قوه قضاییه بود. این سند ورودی پرونده ها به این قوه را کاهش داد.

 

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مواردی که بر روی آن تاکید شد، زندان زدایی بود که با این طرح افرادی که گاها حتی 3 الی 4 ماه بازداشت موقت بودند و تعیین تکلیف نمی شدند با حکم رییس قوه و در راستای اجرای سند تحول این موارد اصلاح شد و این موضوع باعث شد که آمار زندانی های ما کاهش یابد.

 

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف هم کمک خوبی برای قوه قضاییه بودند که یکی از سه رکن مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. طی چهل و چند سالی که از نظام می گذرد، ما هر روز شاهد ارتقای قوه قضاییه بودیم به ویژه در حال حاضر که آقای اژه ای در رأس این قوه هستند، این ارتقا بیشتر مشهود بود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در این مدت رضایتمندی خوبی ایجاد شده است و باید این روند ادامه داشته باشد.

 

‫عوامل اصلی حادثه قطار مشهد - یزد معرفی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۷تیر)  مجلس شورای اسلامی علی آذری عضو کمیسیون عمران گزارش این کمیسیون در  مورد  سانحه قطار مسافری مشهد - یزد را در اجرای تبصره (۱) ماده (۴۵) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر قرائت کرد.‬

‫ ‬‫«شرح کلی حادثه‬

‫در تاریخ  ۱۸/ ۳/ ۱۴۰۱ قطار مسافری مشهد به یزد در ساعت ۵:۱۹ در فاصله تقریبی ۹۶ کیلومتری  از طبس به سمت یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی پیمانکار تعمیر و نگهداری خط برخورد نموده و منجر به واژگونی کامل ۳ واگن و خروج از خط ۴ واگن دیگر می‌گردد. متاسفانه در این حادثه ۱۴ نفر از هموطنان فوت و ۸۶ نفر مجروح می‌گردند که بدینوسیله به بازماندگان حادثه تسلیت عرض می‌گردد.‬

‫بررسی‌های کمیته ریلی کمیسیون عمران‬

‫با دستور جناب آقای دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، با وقوع حادثه به سرعت جناب آقای دکتر رضایی، ریاست کمیسیون عمران مجلس و جناب آقای آذری، عضو حقوقی کمیته ریلی کمیسیون عمران در محل حاضر و ضمن عیادت از آسیب‌دیدگان و حضور در مراسم تشییع، بررسی‌های کمیسیون در این موضوع را آغاز نمودند. در این رابطه حسب دستور ریاست کمیسیون، ماموریت تهیه گزارش حادثه و شناسایی عوامل و ارائه راهکارها به کمیته حمل و نقل ریلی واگذار گردید. با تشکیل جلسات متعدد کمیته حمل و نقل ریلی به ریاست جناب آقای دکتر دنیامالی با حضور نمایندگان محترم، مشاوران کمیته، متخصصان حوزه ریلی و مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی و بررسی اسناد و مدارک و گزارشات تدوین شده کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن و نیز مصاحبه با عوامل مطلع و بازدیدها، گزارش فوق در زمان فشرده ۱۲ روز پس از حادثه و در مورخ سه‌شنبه  ۳۱/  ۳/ ۱۴۰۱ تدوین و نهایی گردید.‬

‫علل و عوامل وقوع حادثه:‬

‫عوامل مرتبط با این حادثه مجموعه‌ای از بی‌احتیاطی‌ها و بی‌مبالاتی‌ها شامل: عوامل سازمانی، عوامل فنی‌، عوامل محیطی و عامل انسانی می‌باشد.‬

‫عدم انجام وظیفه درست محافظین راه‌ها و نادیده گرفتن تکالیف قانونی؛ در حقوق ایران، محافظ کسی است که شئ‌ای تحت سلطه و تصرف وی است و حق هرگونه اقدامی روی آن و نظارت بر آن را نیز در اختیار دارد. با توجه به قوانین و مقررات موجود، می‌توان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن به عنوان زیرمجموعه و متولی خطوط راه‌آهن را در این پرونده به عنوان محافظ خط راه‌آهن تلقی نمود. بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی از سوی محافظین خط راه‌آهن به جهت این که دارنده اصلی شئ هستند و شئ مزبور تحت تصرف و استیلای آن‌ها بوده، محرز می باشد. در تعمیر و نگهداری، محافظ باید کلیه اقدامات ایمنی لازم را در نظر بگیرد. مهمترین مشکل در حوزه تعمیر و نگهداری خطوط راه‌آهن، مدیریت تردد و ترافیک عبوری در حین عملیات است. به تعبیری وظیفه مراقب و محافظ راه باید با تمام شرایط آن در نظر گرفته شود تا استفاده کننده‌ها به‌طور معقول و با اجازه محافظ یا دارنده از آنجا بصورت ایمن عبور کنند.‬

 

بهترین بستر برای تحقق کار اصلاحی و تربیتی، حرفه آموزی و اشتغال زندانیان/ سیاست‌ کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را پیگیری می‌کنیم

غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندانها شب گذشته (دوشنبه ۶ تیر) در برنامه «صف اول» با اشاره به اینکه این سازمان، دستگاه چند وجهی است، گفت: این سازمان از یک طرف سازمانی است که تنها متولی اجرای مجازات حبس است به همین علت در زمره دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه شناخته شده است و مجری اوامر مراجع قضائی هستیم. کیفرشناسان برای اعمال و اجرای مجازات حبس، اهدافی را در نظر گرفتند. یکی از این اهداف تنبیه مجرم است و یکی دیگر از اهداف، رضایت خاطر بزه دیده است زمانی که بزه دیده می‌بیند مجرم روانه زندان شد و مجازات نسبت به او اعمال شد به نوعی رضایت خاطر پیدا می‌کند.

 

محمدی با بیان اینکه کیفرشناسان، عبرت دیگران را از دیگر اهداف مجازات می‌دانند، افزود: مهمترین هدفی را که کیفرشناسان برای اعمال مجازات حبس در نظر گرفتند اصلاح و تربیت است یعنی مجرم را مجازات می‌کنیم تا در مسیر اصلاحی و تربیتی قرار دهیم. پس وجهه دوم سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی؛ فرهنگی، تربیتی و آموزشی است.

 

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با بیان اینکه مجرمان را در پشت دیوار‌های بلند نگهداری می‌کنیم بنابراین باید در زندان ها، نظم و امنیت را نیز برقرار کنیم یعنی اعمال مجازات حبس و اقدامات فرهنگی و اصلاحی و تربیتی در سایه اقدامات انتظامی و امنیتی است، افزود: بنابراین سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی سازمان سه وجهی است از یکسو سازمانی است که ماهیت کار قضائی یعنی اعمال مجازات حبس را انجام می‌دهد و از سوی دیگر بعد آموزشی، فرهنگی و اصلاحی و تربیتی و به نوعی درمان تلقی می‌شود و از سوی دیگر این اقدامات در لباس و سایه اقدامات انتظامی و امنیتی است.

 

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در زندان‌ها با زندنیان سر و کار داریم بنابراین باید تمرکز ما بر روی بُعد انسانی باشد و کار اصلی ما مدیریت روابط انسانی است، گفت: تحقق این اصل، مستلزم احترام گذاشتن به حقوق، کرامت و شأن و منزلت انسانی زندانیان است.

 

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با تاکید بر اینکه نگاه ما انسانی و برگرفته از آموزه‌های دینی ماست، افزود: بهترین بستر برای تحقق کار اصلاحی و تربیتی، حرفه آموزی و اشتغال زندانیان است. در کنار حرفه آموزی و اشتغال زندانیان، کار‌های فرهنگی متنوعی در زندان‌ها انجام می‌دهیم، اما بر روی بحث توسعه کمی و کیفی اشتغال متمرکز شدیم که این موضوع هم در سند تحول قضائی مورد توجه خاص قرار گرفته است و به عنوان نخستین برنامه اولویت دار ما در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است و ۱۰ برنامه را با توجه به شعار سال ابلاغ کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه حرفه آموزی مقدم بر اشتغال است، گفت: بسیاری از مجرمانی که وارد زندان می‌شوند حرفه‌هایی را از قبل آموخته اند و به مشاغل مختلف صنعتی و خدماتی آشنا هستند و شاید این زندانیان به حرفه آموزی نیاز نداشته باشند، اما دسته دیگر از زندانیان از هیچ حرفه‌ای برخوردار نیستند. از سالیان دور با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرارداد داریم که این سازمان در زندان برای زندانیان حرفه آموزی را در رشته‌های مختلف ایجاد می‌کند و گواهی که برای زندانیان صادر می‌شود مهر زندان ندارد و زندانی به واسطه این حرفه‌ای که آموخته در زندان کار می‌کند و پس از آزادی در جامعه نیز مشغول به کار می‌شود.

 

سند تحول دستگاه قضا در مسیر ۴۰ ساله انقلاب با رهنمود‌ها و نگاه تحول گرایانه تبیین شده است

مسعود ستایشی، سخنگوی دستگاه قضا شب گذشته (دوشنبه ۶ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره اقدامات صورت گرفته برای حرکت به سمت قوه قضائیه مورد انتظار مردم گفت: سند تحول و تعالی قوه قضائیه که مجری آن هستیم برگرفته از اسناد بالادستی، مقررات قانونی و به صورت ویژه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است. معتقدیم این سند، تحولی است و در مسیر ۴۰ ساله انقلاب با رهنمود‌ها و نگاه تحول گرایانه تبیین شده است بنابراین فرصت تحول طلبی را برای ما در این سند ایجاد کرده است.

 

ستایشی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی، پویاست، گفت: قوه قضائیه راهی جز تحول ندارد و در دوره جدید با قاطعیت و اهتمام ویژه استمرار پیدا خواهد کرد. این سند بر گرفته از نظرات نخبگان، فرهیختگان، عالمان به موازین حقوقی و سایر موازین مرتبط در داخل و بیرون مجموعه قوه قضائیه است و این مسئله یکی از ویژگی‌های مهم و خاص این سند تلقی می‌شود.

 

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تلاش داریم در این دوره از این نظرات استفاده کنیم یعنی به خاطر اینکه سند، تعالی پیدا کند بایستی استفاده از نظرات ادامه داشته باشد، گفت: دستوراتی که در سند ذکر می‌شود باید قابل فهم، اجرا، شفاف و ضابطه‌مند باشد تا مردم این موضوع را به معنای واقعی لمس کنند.

 

وی با اشاره به اینکه سند تحولی همیشه باید متناسب با شرایط روز باشد، افزود: یکی از نکاتی که در این سند آمده موضوع راهبردها، راهکارها، اهداف، چالش‌ها و عوامل است. ۵ ماموریت ویژه به استناد قانون بالادستی داریم که به موجب قانون، رسیدگی و صدور حکم، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم، تعقیب مجرم، مجازات و پیشگیری از وقوع جرم است. این نکات در اصل ۱۵۶ قانون اساسی تبیین شده است، بنابراین باید به گونه‌ای در سند تحول عمل کنیم تا بتوانیم ماموریت‌ها و نکاتی که در بیانیه و فرامینی که در ابلاغ مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه صادر شده است اجرایی کنیم.

 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های سند تحول، کاهش اطاله دادرسی است، اما نگاه، رفع اطاله دادرسی می‌باشد یعنی نباید اطاله دادرسی داشته باشیم، گفت: تلاش خدمتگزاران در مجموعه قوه قضائیه اعم از قضات و کارمندان اداری این است که اطاله دادرسی را به حداقل برسانند.

 

سخنگوی قوه قضائیه یکی از دلایل برای کاهش اطاله دادرسی را بالا بردن انگیزه خدمتی همکاران در قوه قضائیه نام برد و ادامه داد: در حال حاضر با حرکت به سمت سیستم‌های هوشمند و فناوری‌های نوین، ۲۷ سامانه از جمله سامانه‌های نوبت گیری، ثنا، استعلامات، ابلاغ و سامانه‌های دیگر فعال هستند که منجر می‌شود فرایند رسیدگی با دقت، سرعت و صحت استمرار پیدا کند.

 

ایران به دنبال توافق عزت مندانه است

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سفر بورل به ایران و چگونگی از سر گرفتن مذاکرات گفت: طرف مقابل ما در هفته های اخیر نشان داد وقتی از ابزارهای بین المللی و نهادهای بین المللی هم استفاده ابزاری می کنند، صدور قطعنامه ضد ایرانی برخلاف عرف پذیرفته شده هیچ معنایی نداشت.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجموعه آژانس بین المللی انرژی هسته ای تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای غربی قطعنامه صادر کرده است. قطعنامه ای که ابعاد فنی آن وجود ندارد و ارزش فنی ندارد بلکه عمدتا یک اقدام سیاسی است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر اروپایی ها و آمریکایی ها مصر هستند که جمهوری اسلامی ایران با آنها همگامی داشته باشد. ما به آنها اعلام کرده ایم که اگر همچنان بر طبل نادیده گرفتن منافع ملت ایران بکوبند ما دلیلی برای مذاکره با آنان نمی بینیم در حالی که همه توافقات را انجام دادیم و طرف مقابل باید تصمیم بگیرد که آیا می پذیرد منافع ایران به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار باشد یا می خواهد از ایران صرفا استفاده ابزاری کند.

 

نماینده اصفهان در مجلس تاکید کرد: طرف مقابل ما باید تصمیم بگیرد که آیا می پذیرد که منافع ایران به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار باشد یا می خواهد از ایران صرفا استفاده ابزاری کند. الان مشکل ایران نیست بلکه مشکل اتحادیه اروپا و آمریکایی ها هستند که احترام لازم را به منافع ایران نگذاشتند. نباید توقع داشته باشند که ایران منافع خود و ملت خود را نادیده بگیرد.

 

وی بیان کرد: آنچه که الان در حال رخ دادن است، ثمر دادن مقاومت ملت ایران است. ملت ایران علیرغم همه مقاومت های قبلی که داشت نشان داده است که به دنبال همکاری برای ایجاد صلح بیشتر در جهان و منطقه است.

 

مقتدایی اضافه کرد: آمریکایی ها برهم زننده صلح و امنیت در منطقه ما و سایر مناطق جهان بودند. آنها باید بپذیرند که هم آمریکا کوچک تر شده است و قدرت آن تقلیل یافته است و هم اتحادیه اروپا مشکلات داخلی خودش را نمی تواند حل کند. مجموعه ناتو با زیاده خواهی ها خودش باعث شده است که اروپا و بخش عمده ای از جهان به مخاطره بیفتد.

 

 

کد خبر 1190533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha