اخذ مجوز صادرات زعفران به چین/ اولویت دولت گسترش روابط اقتصادی با همسایگان است

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: مجوز صادرات مرکبات، عسل، پای مرغ، سیب، لبنیات و زعفران به چین اخذ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی صفری» شامگاه (9 تیر) در جلسه شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی خراسان جنوبی با بیان اینکه نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان پیگیر بهبود روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است، اظهار داشت: خراسان جنوبی نباید تمرکز اقتصادی و تجاری خود را تنها بر تجارت با افغانستان محدود کند، بلکه بسیاری از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی و حتی آفریقا می تواند بازارهای خوبی برای کالاهای خراسان جنوبی باشد که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای کمک به استان در راستای ارتباط با این کشورها در راستای سرمایه گذاری در استان و تجارت آمادگی کامل دارد.

 

وی اولویت اصلی دولت سیزدهم را ارتباط و تعامل اقتصادی، فرهنگی، علمی، تجاری و ... با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: این موضوعات در کشور در حال انجام است و در همین زمینه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه آمادگی دارد به خراسان جنوبی کمک کند تا کالاهای استان وارد بازار جهانی شود.

 

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه بازارهایی را هدف ایجاد روابط تجاری قرار دادیم که بتوانند محصولات ما را کامل بخرند، افزود: مجوز صادرات مرکبات، عسل، پای مرغ، سیب، لبنیات و زعفران به چین اخذ شده است و به دنبال مجوزهای بیشتر برای دیگر اقلام نیز هستیم، البته زعفران خراسان جنوبی علاوه بر چین، روسیه نیز علاقه مند به خرید است.

 

صفری با اشاره به اینکه مسیر ترانزیتی چابهار- زاهدان به بیرجند و مشهد به شکل ریلی و کامیونی هر چه زودتر باید شکل بگیرد، ادامه داد: توافقی که با کشورهای آسیای مرکزی و روسیه برای صادرات کالا صورت گرفته است، صادرات 30 میلیون تن کالا در سال است اما اکنون میانگین حدود 15 میلیون تن کالا صادر می شود و قبل بر این حدود پنج میلیون تن کالا صادر می شده است.

 

وی افزود: چنانچه مسیر چابهار به زاهدان زودتر وصل شود و کل تزاتزیت مسیر شمال به جنوب کشور راه بیفتد، حداقل در سال 10 میلیارد دلار درآمد ترانزیتی خواهیم داشت.

 

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سالانه چینی ها 65 تا 70 هزار قطار را به کشورهای مختلف صادرات و واردات دارند، اما به ایران تاکنون نبوده است بیان داشت: این مهم در دولت سیزدهم پیگیری شد و اکنون ورود یک قطار قطعی شده است.

 

صفری با اشاره به اینکه مسیرهای مختلفی را برای صادرات کالا به بازار جهانی در پیش داریم و تمرکز دولت بر روی ترانزیت کالا از طریق تنوع مسیرهای صادراتی است، افزود: می توان تلاش کرد که زرشک خراسان جنوبی را در آینده به طور کامل چینی ها بخرند و در این زمینه بازار را برای خراسان جنوبی فراهم خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه باید چینی ها را برای سرمایه گذاری در بخش زعفران به خراسان جنوبی آورد، گفت: همچنین بازار پاکستان فرصت خوبی برای کالای خراسان جنوبی است.

 

صفری در پایان با اشاره به ظرفیت بالای معادن خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: معادن خراسان جنوبی ثروت بالایی دارد که در این زمینه نیز کشورهایی مانند قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان حاضر به سرمایه گذاری در بخش معدن در خراسان جنوبی هستند و ما هم تشویق و پیگیری خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1191505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha