سرچشمه سعادت در درون هر انسان است/ محبت از عوامل اصلی تحکیم بنیان خانواده است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه مالیات از منطقی ترین و بهترین شیوه‌های تأمین بودجه و هزینه‌های کشور است، گفت: محبت، معاشرت نیکو و احترام و تشکر متقابل و همکاری متقابل از جمله عوامل تحکیم بنیان خانواده است

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز(۱۰ تیر) در خطبه های نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه هشتاد و ششم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که ای بندگان خدا! آنها که خالصانه تر و خیرخواهانه تر، با خود برخورد می کنند، از همه در برابر پروردگار مطیع ترند و کسی که از همه بیشتر خود را می فریبد، از همه بیشتر مرتکب معصیت پروردگار می شود و مغبون واقعی کسی است که خویشتن را مغبون سازد و کسی مورد غبطه خواهد بود، که دینش سالم بماند و سعادتمند آن کس است که از سرنوشت دیگران پند و اندرز گیرد و شقاوتمند و محروم از سعادت کسی است که فریب هوا و هوس و غرور خویش را بخورد.

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست»  با بیان اینکه سرچشمه سعادت در درون هر انسان است، گفت:  از پیام های مهمی که در این بخش از خطبه به گوش جان می رسد، این است که حضرت علی(ع) می فرماید عوامل خوشبختی و بدبختی انسان، بیش از آنچه از بیرون به سراغ او می آید، از درون جانش بر می خیزد، اوست که خود را فریب میدهد، اوست که خود را مغیون می سازد؛ اوست که خویشتن را سعادتمند میکند و بالاخره اوست که بر اثر پیروی از هوا و هوس و کبر و غرور، اسباب بدبختی خویش را آماده می سازد.

 

وی افزود:  این سخن هم درباره یک فرد صادق است، هم درباره یک جامعه، غالب مردم مخصوصا در عصر و زمان ما، عوامل بدبختی خود را در بیرون جامعه خویش جستجو می کنند و غالبا خود را فریب میدهند و راه چاره را به روی خود می بندند، در حالی که باید اسباب مشکلات را در روحیات خود، در پیوندهای اجتماعی، در هوا و هوسها، در اختلاف و نفاق، در حسادتها و هواپرستیها جستجو کرد و اگر در این خطبه، چیزی جز این پیام نباشد، برای زندگی سعادتمندانه انسان کافی است.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به اول ذی الحجه، سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س)، گفت: یکی از وظایف ما برای تحکیم بنیان خانواده ابراز محبت است، درست است که دوستی در قلب است ولی در روایات آمده است نسبت به همسر و فرزندانتان دوستی را اعلام کنید و لذا پیامبر(ص) فرمود: مرد اگر به همسرش بگوید من تو را دوست دارم این جمله هیچ‌گاه از دلش پاک نمی‌شود.

 

حجت الاسلام میهن پرست تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها فقر عاطفی دارند، اگر روزی چندبار امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خدمت پیامبر(ص) می‌رسیدند، حضرت آنها را می‌بوسید، شخصی که آنجا بود تعجب کرد و گفت: یا رسول الله! هر بار که شما این‌ها را می‌بینید به آنها محبت می‌کنید؟ من ده اولاد دارم که هنوز یک‌بار این حرکت را انجام نداده‌ام! پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: کسی که رحم ندارد خدا هم به او رحم نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه دومین وظیفه ما در برابر خانواده معاشرت نیکو و احترام و تشکر متقابل است، افزود: قرآن کریم می‌فرماید:با همسرتان خوب برخورد کنید، پیامبر(ص) فرمودند:  بعضی از افراد می‌گویند: همسر من(چه مرد و چه زن) اهل فحاشی، بددهانی، زخم‌زبان و بهانه‌جویی است، در روایات داریم اگر کسی به همسرش بگوید: من که در خانه تو خیر ندیدم، اعمال آن روز او حبط می‌شود.

 

امام جمعه چوار با بیان اینکه  یکی دیگر از وظایف ما در خصوص تحکیم بنین خانواده، همکاری متقابل است، ابراز کرد: رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین(ع) که در حال کمک به همسرشان، حضرت صدیقه طاهره(س) بودند، فرمودند: خدمت به خانواده، از خصال افراد صدیق یا شهید یا کسی است که خدای متعال خیر دنیا و آخرت را برای او اراده فرموده است

 

حجت الاسلام میهن پرست در ادامه با اشاره به ۷ ذی الحجه سالروز شهادت امام باقر(ع)،گفت: امام محمد باقر(ع) علاوه بر مقام امامت، سرچشمه رحمت و احسان و فیض الهی بودند. در اخلاق و رفتار متواضع، در گفتار صادق، در دیدار با مردم بسیار گشارده رو بودند و بندگان خدای رحمان آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی روند و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب و عتابی کنند با سلامت نفس پاسخ می دهند.

 

وی افزود: ایشان همپای همه ارزش های اخلاقی و دینی خود در اوج بندگی و عبادت خداوند قرار داشتند، تا جایی که آثار سجده در پیشانی و بینی آن حضرت دیده می شد، همواره در ذکر و یاد خدا بود و از خوف خدا می گریست و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که این سنت خداست در حق آنان که تبلیغ رسالت خدا به خلق کنند و از خدا ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی ترسند.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به ۱۶ تیر  روز ماليات، اظهار کرد: مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که اقشار مختلف جامعه برای بهره‌برداری از امکانات و منابع عمومی کشور، به حکومت می‌پردازند. مالیات از منطقی ترین و بهترین شیوه‌های تأمین بودجه و هزینه‌های کشور است، با این حال برخی افراد هنگام پرداخت مالیات این کار را با اکراه و اجبار انجام می‌دهند، چون اصولاً از ماهیت مالیات باخبر نیستند.

 

حجت الاسلام میهن پرست گفت: بسیاری بر این عقیده‌اند که کشور ثروتمندی چون ایران با داشتن منابع نفتی، زیرزمینی و معدنی چه نیازی به دریافت مالیات از مردم دارد؟ این عقیده به خاطر ناآشنایی و عدم اطلاعات کافی درباره ضرورت پرداخت مالیات است. در کشورهای دیگر که فاقد منابع زیرزمینی و غیره هستند پرداخت مالیات به صورت فرهنگ درآمده و سازمان امور مالیاتی به راحتی مردم را ترغیب به پرداخت مالیات می‌کند.

 

وی افزود: دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی، باعث کاهش اختلاف طبقاتی و تأمین خدمات و نیازهای عمومی مردم در جامعه می‌شود. مردم اگر بدانند کشور برای انجام کارهای زیرساختی نیاز به پول دارد که از راه دریافت مالیات تأمین می‌شود با میل و رغبت بیشتری اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند، زیرساخت‌های که در کشور با استفاده از منابع درآمدی مالیاتی انجام می‌شود، شامل زیرساخت‌های عمومی، راه‌سازی و حمل و نقل عمومی، سیستم‌های حقوق، امنیت عمومی کشور، سیستم سلامت قوای نظامی، تحقیقات علمی فرهنگی هنری است.

 

امام جمعه شهر چوار خاطرنشان کرد: از جمله دلایل دیگر دریافت مالیات از مردم، تقویت، پیشرفت و رشد اقتصادی کشور است، مالیات برای برنامه‌های آموزشی، بهداشتی، زیرساخت‌ها و ارائه خدمات به مردم نیز هست. همچنین امروزه دولت‌ها از مالیات به‌عنوان ابزاری برای تدوین سیاست‌های دولت که منتهی به توزیع عادلانه درآمد در جامعه شده و از سوی دیگر باعث از بین بردن فقر و فساد ناشی از افزایش ثروت‌های غیر مولد است.

 

 

کد خبر 1191521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha