برگزاری جشنواره‌ توت‌فرنگی به شکرانه تولید ملکه میوه‌ها در شیان

سومین جشنواره بزرگ «توت‌فرنگی» به شکرانه تولید این میوه بعنوان ملکه میوه‌های کردستان در روستای گردشگری شیان برپا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، جاده‌ای پر پیچ و خم آغاز راه روستای شیان از بخش سیروان است. روستایی که از مناطق گردشگری کردستان محسوب می‌شود و با داشتن افراد تحصیلکرده در مقاطع مختلف تحصیلی دکترا، فوق لیسانی و لیسانس محل پرورش ادبا، فعالان فرهنگی، معلمان و نویسندگان بسیاری است که برای این استان افتخارآفرین بوده‌اند.

 

 

از خیرمقدم ساکنان روستا از همان ورودی شیان می‌شود فرهنگ مهمان‌نوازی را از ساکنان روستا بخوبی حس کرد، روستایی خوش آب و هوا با کوههایی سرسبز، رودهای جاری و خانه‌هایی از جنس کاهگل، چوب و سنگ که چشم گردشگران و مسافران را می‌نوازد و تازگی و طراوت را به روح و جان آدمی می‌دمد.

 

جلوتر که می‌روی بساط فروش صنایع دستی و هنر زنان و دختران این روستا برپاست، آنطرف‌تر بوی کلانه و پخت نان‌های محلی به مشام می‌رسد، هنر دست زنانی که سالهاست پخت نان و غذاهای محلی را برای حفظ فرهنگ و اصالت روستا حفظ کرده‌اند و اکنون مهمانان و مسافران را با دستپخت‌شان پذیرایی می‌کنند.

 

 

از کوچه‌های خاکی و شیب‌دار روستا که عبور می‌کنی میانه‌ی روستا جمعیتی از ساکنان شیان با لباس محلی پذیرای مهمانانی از  روستاهای اطراف و شهرهای داخل و خارج استان شده‌اند تا پذیرای حضور مهمانان و مسافرانشان باشند.

 

اینجا صدای ساز و موسیقی برپاست، شور و شادی در چهره حاضران دیده می‌شود، خوانندگان محلی می‌خوانند، نوازندگان می‌نوازند، عده‌ای دست شادی می‌زنند، مردان روستا رقص و بزم کردی را اجرا می‌کنند و عده‌ای این صحنه را با دوربین‌های گوشی به ثبت می‌رسانند.

 

 

شاخ و برگ درختان بر داربست‌هایی که در میدان روستای شیان بسته شده سایه‌بان حاضران این محفل است. محفل بزرگی برپاست با نام «جشنواره بزرگ توت‌فرنگی» جشنی که برای سومین سال به شکرانه تولید محصولی که ملکه میوه‌های کردستان است، در شیان برپا می‌شود.

 

 

اسماعیل زارعی استاندار کردستان در این مراسم با شکرگذاری تولید این محصول در استان کردستان بویژه روستای شیان اظهار کرد: در حوزه توت فرنگی از سرمایه‌گذاران و کشاورزان درخواست می‌شود در بحث صنایع تبدیلی تلاش کنند و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم تا کشاورزان و مردم از درآمد بیشتری بهره ببرند.

 

وی تلاش زنان و مردان در تولید و برداشت توت فرنگی را در روستای شیان قابل تقدیر خواند و افزود: مشکلات روستای شیان از جمله جاده، طرح هادی و شبکه فاضلاب شیان پیگیری می‌شود.

 

 

استاندار کردستان از طراحی برنامه‌ای برای حضور مدیران در بخش‌های استان خبر داد و گفت: اولین بخشی که شورای برنامه‌ریزی را در آنجا برگزار می‌کنیم بخش سیروان خواهد بود.

 

 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سالانه ۱۱۸ هزار تن توت فرنگی در کشور تولید می‌شود که ۶۵ هزار تن آن معادل ۶۲ درصد توت فرنگی کشور در استان کردستان تولید می‌شود.

 

 

پیمان اسکندری معتقد است، تولید اتفاقی نیست و تلاش‌های گسترده‌ای انجام شده تا افزایش تولید توت فرنگی در این استان شکل بگیرد.

 

 

وی سیاست جهاد کشاورزی استان را رشد گلخانه‌‌ها بیان کرد و افزود: سعی داریم وسعت گلخانه‌های استان به ۱۵۰ هکتار افزایش یابد.

 

 

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در این مراسم اضافه کرد: مسیر توسعه کردستان از گردشگری و کشاورزی می‌گذرد و زمانیکه هورامان ثبت جهانی شد بخش سیروان بعنوان مرکز اصلی فرهنگی هورامان معرفی شد.

 

 

وی اعلام کرد: تا زمانیکه مردم پای کار نباشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و توسعه زمانی معنا می یابد که مردم درگیر شوند.

 

ایرج فرد بخشدار سیروان نیز با اعلام اینکه صنعت توریسم از فاکتورهای اساسی توسعه گردشگری پایدار است، بیان کرد: می‌توان در قالب جشن‌های توت فرهنگی، توت سفید و گردو و غیره برای توسعه و عمران روستاها گام برداریم.

 

 

آزاد سعداللهی دهیار روستای شیان نیز به اقدامات انجام شده در راستای توسعه شیان پرداخت و گفت: اقدامات زیادی در این روستا انجام شده که گازرسانی و اجرای طرح هادی از جمله اقدامات انجام شده است.

 

 

وی اضافه کرد: روستای شیان با برند توت فرنگی برای مردم شناخته شده و نیاز است محلی برای مکان برگزاری جشنواره توت فرنگی که سه سال است در این روستا برگزار می‌شود، ایجاد شود.

 

 

وی خواستار تکمیل طرح هادی، اجرای دفع شبکه فاضلاب روستا، تکمیل جاده روستا، تامین اینترنت و ارائه تسهیلات بلاعوض برای ساکنان روستا در راستای حفظ بافت سنتی واحدهای مسکونی شد.

 

حسن عسکری فرماندار سنندج نیز  از توت فرنگی بعنوان یکی از محصولات مهم استان نام برد و بیان کرد: سال گذشته ۳۷ هزار تن توت فرنگی در سطح سنندج برداشت شده است.

 

 

وی بخش سیروان را قطب توت فرنگی کشور خواند و اعلام کرد: ۹۰ درصد توت فرنگی به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و بخاطر نبود صنایع تبدیلی درآمد چندانی برای کشاورزی ندارد.

 

 

عسکری اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش برداشت محصول توت فرنگی و استفاده از روش‌های تخصصی و علمی برای تولید محصولات کشاورزی در شیان باید مهیا شود.

 

 

وی با اشاره به پتانسیل‌های بخش سیروان از جمله مردم مهمان نوازی و اقلیم با صفای این منطقه و وجود صنایع دستی این بخش بیان کرد: این ظرفیت‌ها بیانگر پتانسیل خوب این منطقه است که منجر به رونق گردشگری می‌شود.

 

 

وی از حضور توریست‌های خارج استان در این مراسم تقدیر و خوش آمدگویی کرد.

 

 

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان هم اعلام کرد: کردستان دارای محصولات فراوانی است و باید برای سایر محصولات مانند انار، گردو و توت سفید نیز جشنواره برگزار شود.

 

 

وی گفت:  کردستان در حوزه گردشگری کشاورزی ظرفیت بالایی دارد و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.

 

 

گویلیان همچنین از برگزاری جشنواره عکس توت فرنگی در کردستان خبر داد و گفت: اولین جشنواره عکس توت‌فرنگی به‌همت این اداره‌کل و موسسه هنری خانه عکاسان کردستان و همچنین با همکاری بخشداری سیروان و آموزشگاه فنی حرفه‌ای هوزان برگزار می‌شود.

 

در این مراسم مردم روستای شیان با محصول توت فرنگی از مهمانان حاضر در جشنواره توت فرنگی پذیرایی کردند و سومین جشنواره توت فرنگی را  به امید برگزاری چهارمین دوره آن با تولید محصولات بیشتر توت فرنگی و فرآورده‌های آن در این استان بویژه روستای شیان به اتمام رساندند.

کد خبر 1191612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha