مراتع منطقه حفاظت شده گلیل، روز به روز فقیرتر می شود

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: مراتع منطقه حفاظت شده گلیل این شهرستان روز به روز فقیرتر می شود.

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه یکی از مشکلات مراتع، وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع اضافه کرد: ممیزی مراتع بیشتر باعث درگیری و تنش اجتماعی می شود که عشایر گلیل هم از این وضعیت راضی نیستند.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان اظهار کرد: بهره برداری‌های بی رویه از عرصه‌های ملی موجب تغییر شرایط اقلیمی و تخریب مراتع شده و متاسفانه چرای غیرمجاز دام‌های مازاد در مراتع موجب تخریب جدی مراتع شده است.

 

فخرانی عنوان کرد: منطقه حفاظت شده گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان بیش از 5 برابر ظرفیت مرتع دام دارد.

 

وی با بیان اینکه در این منطقه 60 هزار راس دام سبک وجود دارد خاطرنشان کرد: دام زیاد است و همین امر باعث می شود مراتع روز به روز فقیرتر شود، این اتفاق هر ساله صورت می گیرد که به مراتع آسیب می زند و منابع طبیعی و عشایری ممیزی مرتع می دهند که باعث ورود دام بیشتر به منطقه می شود.

 

وی ضمن ابراز گلایه از منابع طبیعی جهت ممیزی مراتع در این منطقه حفاظت شده تصریح کرد: با این اقدام انجام شده ادارت مربوطه ظرفیت مراتع را نمی سنجند که ضربه به محیط زیست است و از سویی به فکر نسل آینده نیستند.

 

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: امسال چهار هزار هکتار از مراتع این شهرستان خراسان شمالی ممیزی شد که با انجام آن پروژه ممیزی مراتع در این شهرستان به اتمام رسید.

 

«فاطمه ریحانی» با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۱۰۰ درصد مراتع شهرستان در سطح ۲۵۵ هزار هکتار ممیزی شده است، اظهار کرد: ۶ هزار دامدار با ۱۶۰ هزار واحد دامی مجاز شناسایی شدند.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 1191774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha