برنامه های امسال معاونت قرآن و عترت بیشتر مبتنی بر فعالیت های نوآورانه است

منیری با بیان اینکه برنامه های امسال معاونت قرآن بیشتر فعالیت های نوآورانه است گفت: یعنی جنبه تکراری ندارد، قبلا به آنها پرداخته نشده است، چهره های جدید را به جامعه و ایده های جدیدی را برای تبلیغ، ترویج و نشر قرآن کریم معرفی می کند.

«حامد منیری» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبر گزاری شبستان در خصوص برنامه های امسال معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما برنامه های امسال را به معاون محترم اعلام کردیم، یک رقمی هم به آنها پیشنهاد دادیم و گفتیم به اندازه این رقم ظرفیت انجام کار داریم، رویکردهای ما نسبت به این برنامه ها یک سری رویکردهای کلی بوده است؛ به عنوان مثال انتخاب روستاهای برتر قرآنی که شایسته تقدیر هستند. دیگری بحث جشنواره ها است که ما بعد از فرمایش مقام معظم رهبری «جشنواره تبیین» را در برخی استان ها برگزار کردیم که امسال هم درصدد هستیم که این جشنواره را با محتوای قرآنی منتهی به لحاظ جنبه های انقلابی برگزار کنیم .

 

مدیر دفتر تبلیغ ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره ها و برنامه های امسال ما بیشتر با رویکرد تبلیغی و ترویجی است، اظهار کرد: برنامه های امسال ما بیشتر فعالیت های نوآورانه است ،یعنی جنبه تکرای ندارد ، قبلا به آنها پرداخته نشده است، چهره های جدید را به جامعه و ایده های جدیدی را برای تبلیغ، ترویج و نشر قرآن کریم معرفی می کند. ما از آنها به عنوان ایده های برتر تقدیر خواهیم کرد، شاید نزدیک به 40 رشته هنری داریم که ظرفیت فعالیت و ترویج قرآن در آنها را داریم لذا افرادی که در این حوزه ها نوآوری دارند، می توانند  در سطح ملی در این جشنواره ها شرکت کنند و از داوران تخصصی  هم برای داوری این جشنواره ها استفاده خواهیم کرد.

 

منیری با بیان اینکه کلان برنامه های ما شامل توانمندسازی و شبکه سازی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می باشد افزود: برنامه تفضیلی آن می تواند توسعه کسب و کارهای فرهنگی و شکوفایی اقتصاد فرهنگی باشد، برنامه عملیاتی آن هم کمک به راه اندازی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است یا برنامه دیگر ما می تواند کمک به حمایت از چاپ و توزیع قرآن کریم یا تامین آزادراه های مشروع و زمینه بروز آثار هنری در بحث جشنواره تبین باشد، همچنین ارتقای نقش تامین و تسهیل گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقابله خردمندانه و هوشمندانه با تهاجم فرهنگی دشمن (باز یکی از برنامه های عملیاتی جشنواره تبیین است) و انتخاب روستای قرآنی از دیگر برنامه های کلان ما در سال جاری می باشد.

 

وی افزود: روستاهایی که قبلا به عنوان روستای قرآنی برتر انتخاب شدند، حدود 650 میلیون تومان میان آنها توزیع شد لذا برای انتخا روستاهای جدید باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه میزان بودجه برای حوزه ما تخصیص می یابد تا شاخصه های مورد نیاز را به روستاها ابلاغ کنیم تا طبق آن شاخص ها روستاهای مورد نیاز را انتخاب و اعلام کنند.

 

 

مدیر دفتر تبلیغ ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تخصیص بودجه امسال به دفتر تبلیغ و ترویج  وزارت ارشاد گفت: با توجه به اینکه سال گذشته دولت در حال تغییر بود، حدود دو میلیارد تومان بودجه به حوزه ما اختصاص یافت و بودجه ای که ما امسال پیشنهاد دادیم، رقم بسیار بالایی است، چون ظرفیت وزارتخانه ما بسیار بالا است، حتی باید از برخی معاونت ها هم بیشتر باشد لذا کلیه این دو میلیارد تومان بودجه سال گذشته به حوزه های قرآنی اختصاص پیدا کرد لذا در صورت تخصیص اعتبار اطلاع رسانی می کنیم.

 

وی با اشاره به مجوزهای موسسات قرآنی گفت: در اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد شورایی وجود دارد که ما در آن عضو هستیم و به مؤسسات مجوز می‌دهد، ؛ در واقع ما ناظر بر این تفاهم نامه ها هستیم، آنجا درخواست‌های مؤسسات تبلیغی ترویجی می‌آید و سطح‌های مختلفی دارد. چهار مدل مؤسسه وجود دارد و ما اگر مؤسسه تبلیغی ترویجی داشته باشیم، فعالیت‌های ترویجی را با آنها پیش می‌بریم.ما معتقدیم در معاونت قرآن و عترت که با استان‌ها قرارداد همکاری امضا می‌کند باید موسساتی اولویت داشته باشند که فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی انجام می‌دهند.

 

منیری در ادامه تصریح کرد: ما بیشتر با موسسات قرآنی کارهای خود را انجام می دهیم و غالبا این طور است که معرف شان هم خود استان ها هستند و ما هم به معرفی آنها اهتمام می ورزیم. ما با هیچ مؤسسه‌ای وارد تفاهم نمی‌شویم مگر تبلیغی و ترویجی باشد و ما در کلیه فعالیت‌های معاونت به صورت ناظر حضور داشته و طرف تفاهم نامه نیستیم. ما در آنجا فقط ناظریم و دفتر تبلیغ و ترویج با همین عنوان تفاهم نامه امضا می‌کند.

 

وی گفت: برنامه هایی که ما ارایه دادیم، بیشتر با رویکرد نوآورانه و دانش بنیان است، یعنی پرهیز از کارهای تکراری و موازی کاری با سایر دستگاه های فرهنگی و قرآنی. این برای ما بسیار مهم است، شاید این برنامه ها حجم کارهای ما را پایین بیاورد ولی قطعا کیفیت کار را افزایش خواهد داد و کارهای سنگین و فاخری با پیامدهای خوب و مثبت به جامعه ارایه می شود.

 

کد خبر 1191873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha