هیات باید یک نهاد تربیتی و اثرگذار باشد/ هیات‌ها رابط بین دولت و مردم باشند

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت گفت: هیآت ظرفیت بالایی دارند تا بین دولت و مردم به عنوان رابط فعالیت و مسائل اقتصادی و معیشتی، فرهنگی و اجتماعی و دیگر بخش ها خالصانه خدمت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روز دوم پانزدهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور پیش از ظهر جمعه در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد. امیرحسین خلجی در موضوع « حاضران به غایبان برسانند؛ ایده ها و طرح های غدیر» ما برای عید غدیر برگزاری جشن های خیابانی را در نظر گرفته ایم و لازم است شور و ولوله ای در خیابان ها به مناسبت غدیر به راه بیفتند.

کاشان؛ الگوی غدیری ها

وی افزود: ما در کاشان در همایش های مربوط به غدیر از ظرفیت های هنری، ورزشی و غیره استفاده کرده ایم و صرفا به مسائل کلیشه ای اکتفا نکرده ایم؛ به طور مثال در سال های گذشته از کمدین های مشهور دعوت می کردیم تا استندآپ اجرا کنند.

عضو مجموعه غدیر کاشان گفت: تاکید و اقدام بر احیای سنت های قدیمی دیگر اقدام ما بود که تکریم سادات در همین راستا انجام می شد.

خلجی تاکید کرد: در ایامی می که ویروس منحوس کرونا وجود داشت، با همکاری شهرداری کاشان اتوبوسی تحت عنوان اتوبوس غدیر طراحی کردیم که به اجرای برنامه و رفتن در کنار مردم می پرداخت.

عضو مجموعه غدیر کاشان اضافه کرد: در کنار همایش ها، غرفه های مختلفی بنا شد و تلاش کردیم که این غرفه ها بر شعارهای غدیر مبتنی باشد؛ مثلا با توجه به روایتی که می فرماید روز غدیر روز زینت است، آرایشگاه صلواتی را راه انداختیم؛ از ظرفیت نوجوان ها در این مراسم استفاده کردیم.

خلجی بیان کرد: توجه ویژه به وقف غدیر موضوع دیگری بود که پیگیری کردیم و بحمدالله با استقبال خیرین کاشانی روبرو شد و یکی از شاخه های وقف، اطعام غدیر بود. این اطعام غدیر با فرهنگسازی های لازم در کاشان به راه افتاد


حجت الاسلام والمسلمین تقدیری:

هیات باید یک نهاد تربیتی و اثرگذار باشد

رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: ما به هیات باید به عنوان یک ساختار تربیتی و اثرگذار نگاه کنیم؛ هیات یک قرارگاه اصلی جهاد تبیین است.

بنابراین گزارش حجت الاسلام والمسلمین حامد تقدیری در دومین روز همایش هیات‌های محوری و برگزیده کشور با توجه موضوع «اهمیت و لزوم توجه هیات ها به نقش کودکان و نوجوانان در هیات» بیان کرد: در حال حاضر رهبر معظم انقلاب به «جهاد تبیین» امر کرده اند؛ امروز شرایط جنگی است و نباید جهاد تبیین در حد شعارها باقی بماند.

وی تاکید کرد: امروز جهاد تبیین واجب عینی بوده و دشمن در این زمینه به طور سنگین و بی وقفه در حال کارکردن است.

رئیس سازمان مدارس صدرا تصریح کرد: ساختارسازی، قالب سازی و محتوا سه رکن جهاد تبیین است؛ مهدکودک از دو سالگی در غرب اجباری بوده و یکی از همکاران می گفت مهد کودکی در کاناد است که از زمانی که جنین هنوزمتولد نشده پرونده تشکیل می دهد وخیلی مسئولین کانادا در این مهد کودک تربیت شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین تقدیری افزود: غرب برای تمامی امور خود ساختارسازی کرده؛ اما ما بدون بومی سازی همان ساختار را وارد کرده ایم؛ در حالی که باید بر مبنای فرهنگ خود ساختارسازی کنیم.

وی ابراز کرد: اینگونه نیست که غرب از همجنس بازی استقبال کند؛ آن ها تلاش خود را برای محدودسازی این موضوع کرده اند و حتی مردم به این موضوع ورود کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین تقدیری خاطرنشان کرد: اروپا اخیرا به دلیل جنگ از هر نظر به هم ریخته و یکی از افراد ضدایرانی در وین به من می گفت که من تاز متوجه شدم که ایران چه کشوری است که با این همه تحریم هنوز روی پا است.

وی یادآور شد: ما به هیات باید به عنوان یک ساختار تربیتی و اثرگذار نگاه کنیم؛ هیات یک قرارگاه اصلی جهاد تبیین است. .

حجت الاسلام والمسلمین تقدیری گفت: ما در هیات کودکان، موضوع هیات کتاب را راه اندازی کردیم و از کتاب های خود بچه ها استفاده می کردیم و دست به دست بین انها می چرخد و مطالعه میشود؛ این تجربه بسیار مفید و مثبت بود.

وی مطرح کرد: نوع دیگر کارها «هیات خدمات» است و این خدمات منحصر به ارائه بسته معیشتی نمی شود؛ هیات خدمات اجتماعی باید در زمینه های مختلف از مردم دستگیری کند.

رئیس سازمان مدارس صدرا تصریح کرد: «هیات رسانه» نوع دیگر از فعالیت های هیاتی است؛ نوجوانان ما امروز توانایی های فراوانی دارند و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد. «هیات تولید» هم مدل دیگری است که می تواند ظرفیت های تولیدی هیات را پویا کند.

حجت الاسلام والمسلمین تقدیری عنوان کرد: هیات مادر و کودک پیوند این دو را تقویت می کند؛ خود ما هم اخلاق و آداب هیات را از کودکی یاد می گرفتیم و امروز ناخودآگاه در حال اجرا هستیم؛ ما نیز باید این آداب را به کودکان امروز منتقل کنیم.




مشکلات حل شدنی است؛ هیآت مذهبی برای امید بخشی به بیان دستاوردها بپردازند

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین راجی در دومین روز همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در موضوع « امیدبخشی از منظر رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب» تاکید کرد: امید واژه ای است که رهبر معظم انقلاب همواره به آن تاکید می کنند و امید انسان را به حرکت وا میدارد.

وی افزود: امروز تمام رسانه های غربی و دشمنان امید مردم ما را هدف قرار داده اند و متاسفانه باید بگویم که تا حدی هم موفق شده اند؛ متاسفانه موج ناامیدی در بین مردم دیده می شود.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: ریشه ای ترین جهادی که حضرت آقا در بیانیه گام دوم می فرمایند امید است؛ حال سوالی که پیش می آید این است که ما به چه دلیل باید به آینده این نظام امید داشته باشیم؟ این حجم از مشکلات آیا امید را در دل ما زنده نگه می دارد؟ برای این سوال دلیل هایی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین راجی یادآور شد: نخستین دلیل، نصرت الهی است؛ هر قوم و هر گروهی که دین خدا را یاری کرد، خدا هم انها را یاری می کند؛ نوح در دل کشتی، ابراهیم در دل آتش، یوسف در چاه، موسی در یک قدمی غرق شدن و در پشت سر او ابرقدرتی مانند فرعون، عیسی در سلیب و پیامبر اسلام در داخل غار و در محاصره دشمنان مسلح از نصرت الهی برخوردار شدند و خدای این پیامبران خدای ما هم هست.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب در سال های اخیر از نصرت الهی بسیار استفاده کرده اند؛ در پیروزی انقلاب خود انقلابیون باور نمی کردند که پیروزی حاصل شود؛ جنگ تحمیلی در شرایطی بود که تمام دنیا با ما در جنگ بودند؛ در جریان سوریه و جنگ های 33 و 22 روزه خداوند نصرت الهی را شامل حال ما کرد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: تا جایی که ما پای دین بمانیم نصرت الهی با ما است و زمانی که ما سست شویم، نصرت الهی از ما دور می شود.

حجت الاسلام والمسلمین راجی گفت: دومین نقطه امیدبخش نظام اسلامی دستاوردهای بی شماری است که در 43 سال اخیر حاصل شد؛ از انقلاب علمی در بریتانیا تا تولید آن 300 سال طول کشید و کشورهای دیگر در کمتر 100 سال این اتفاق را تجربه نکرده اند؛ ما از سال 1996 تا 2000 به این تولید رسیدیم و سایر سال ها به دلیل ریل گذاری نادرست رها ماند، اما از این پس با ریل گذاری صحیح می توانیم زودتر به اهداف برسیم.

وی ادامه داد: اینکه ما در تولید علم پانزدهمین و در ثبت اختراع هفتمین کشور دنیا هستیم طبیعی است؟ در قبل از انقلاب 46 درصد فقر داشتیم و به 8 درصد رسیدیم و افزایش فقر ناشی از 8 سال سوء مدیریت بود، نه 43 سال.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: دستاوردهای ما بی شمار است و درموضوع  جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب فرمودند که در امپراطوری رسانه ای هیچ خبری از این دستاوردها نیست؛ ما چگونه هیاتی داشته باشیم که هیچ خبری از دستاوردهای نظام درآن نباشد؟

حجت الاسلام والمسلمین راجی تصریح کرد: سومین نقطه امیدبخش به سلامت عبور کردن از پیچیده ترین بحران های علم بود. 17 هزار نیروی فداکار ما از مسئولین و متفکرین تا بدنه نخبگانی در ابتدای انقلاب ترور شدند و ما از آن بحران ها عبور کردیم.

ما از بحران هایی عبور کردیم که هر کدام می توانست یک کشور را زمین بزند

وی افزود: موج تجزیه طلبی درکشور از 23 بهمن 57 آغاز شد و نفوذی ها و منافقین به دشمنی کردن پرداختند؛ موج تحریم های اقتصادی و موشک باران جزیره های اقتصادی مهم مانند خارک، کارشکنی آمریکا در معاملات بین المللی ما، استقرار بحران های منطقه ای و پایگاه های نظامی آمریکا دورتا دور ایران و هزینه 7 هزار میلیارد دلاری او برای تکه تکه کردن خاورمیانه از جمله بحران هایی بود که ما پشت سر گذاشته ایم.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: چهارمین نقطه امیدبخش افول پیاپی و مدام دشمنان است؛ وضعیت ما و دشمنان را در ابتدای قرن جدید با ابتدای قرن گذشته مقایسه کنید و ببینید ما کجا بودیم و در حال حاضر کجا هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین راجی بیان کرد: قطعی بودن نابودی رژیم صهیونیستی حرف ما نیست؛ هنری کیسینجر که تئوریسین بزرگ است، می گوید که اسرائیل چندسال سال آینده را نخواهد دید. مسئول اطلاعات امنیت آمریکا می گوید که نسل آینده اسرائیل، چیزی از این کشور نخواهد دید؛ حتی در برخی فیلم ها نیز عادی سازی نابودی اسرائیل را جار می زنند

وی اضافه کرد: ده ها کتاب در آمریکا با عنوان افول این کشور نوشته شده و این در حالی است که ما در این سال ها بسیار قدرتمندتر شده ایم. .

حجت الاسلام والمسلمین راجی گفت: تمام کشورهای موفق از نردبان تولید بالا رفته اند؛ اما به محض اینکه خواستیم تولید کنیم، از دانشگاه به ما گفتند که مرزها را باز و تولید را رها کنید.

وی ادامه داد: پنچمین نقطه امیدبخش این است که ما مشکلات را در داخل حل کنیم؛ ششمین نقطه امیدبخش هم ظرفیت های بی شمار کشور برای حل مشکلات است؛ ظرفیت های طبیعی و انسانی در این کشور بسیار است. ظرفیت های طبیعی مانند منابع و معادن در ایران بی نظیر است؛ لطفی که خداوند به ما کرده خاص است. .

حجت الاسلام والمسلمین راجی تصریح کرد: درباره سرمایه انسانی ما هر جا به جوانان اعتماد کردیم، پیروز شدیم؛ در دهه های اخیر اعتماد به جوانان ما را به رشد رساند و هر جا که تفکر پیرمردان نجومی بگیر حاکم بود، ما عقب رفتیم.
 

هیات‌ها رابط بین دولت و مردم باشند

بنابرگزارش شبستان،‌ دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت گفت: هیآت ظرفیت بالایی دارند تا بین دولت و مردم به عنوان رابط فعالیت و مسائل اقتصادی و معیشتی، فرهنگی و اجتماعی و دیگر بخش ها خالصانه خدمت کنند.

 سید احمد عبودتیان در دومین روز همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در موضوع «امیدبخشی از منظر رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب» اظهار داشت: امروز اگر اتفاقی رقم می خورد، ماحصل این است که مسئولان هیآت حسینی در این اتفاقات تجربه خود را در اختیار همدیگر قرار می دهند.

در این بخش از برنامه، عبودتیان به گفت و گوی دو طرفه با حاضران، به سوالات پاسخ داد.

عبودتیان گفت: در دیدارهایی که بنده با استانداران چند استان داشته ام، متوجه شده ام که نسبت به مردمی سازی امور رو به جلو هستند و در حال حاضر باید نیروهای لازم به ارائه کمک و ساماندهی امور دسته بندی شوند در حرکت

وی ادامه داد: بدنه انقلابی جامعه در این مدتی که بنده در این سمت بودم، مدل هایی ارائه داده اند که دست ما را پر کرده اند؛ حوزویون هم رهنمودهای ارزشمندی به ما ارائه کرده اند که راهگشاست


 

هیآت حسینی در استانها، رسومات و تمایزهای بومی خود را برجسته کنند

بنابراین گزارش،‌ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: هیات ها در روایت جلسات خود باید روی تمایزها دست بگذارند؛ به طور مثال هیات های استان های مختلف باید رسوم بومی خود در عزاداری را منعکس کنند و سعی نکنند که مانند هیات های پایتخت یا قم عزاداری های خود را منعکس کنند؛ تمایز بسیاری از استان ها بوم و اصالت آن ها است.

محمدحسین کشکولی در دومین روز همایش هیات های محوری و برگزیده کشور پس از شنیدن سوالات و نظرات حاضرین بیان کرد: شبکه قرآن و معارف سیما پربازدیدترین شبکه تخصصی سیما بوده و در ایام مناسبتی جزو دو الی سه شبکه نخست از نظر بازدید است و مردم نیازمند شنیدن مباحث معارفی هستند.

وی افزود: موضوعاتی که مردم با آن ها مواجه هستند، متنوع بوده و مباحث معارفی هم در کنار دیگر موضوعات است. افراد متدین و حزب اللهی اگر از قافله امور مانند تهیه کنندگی عقب بمانند، دیگر تهیه کننده ها در سازمان کارها را دنبال می کنند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما یادآور شد: خواهش می کنم از هیاتی ها نگذارند که تلویزیون هیات را استودیویی نشان دهد؛ اینکه در جلسه ای روضه به هرصورتی خوانده شود و در جلسه نورپردازی و دوربین های مختلف از زوایای متنوع رفت و آمد کنند، به روضه لطمه وارد می شود.

کشکولی تاکید کرد: راه حل بهبود امور و افزایش کیفیت دینی برنامه ها این است که افراد متدین و دغدغه مند دینی وارد میدان شوند و بعد از یادگیری تخصص، محتوای اصیل و فاخر تولید کنند.

وی اضافه کرد: ما باید نهضت روایتگری را از بدنه مردم آغاز کنیم تا امید تولید شود؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که رسانه بعضا بلایی بر سر انسان می آورد که افراد واقعیتی که در زندگی لمس می کنند را به گونه وارونه می بینند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما خاطرنشان کرد: هیات ها در روایت جلسات خود باید روی تمایزها دست بگذارند؛ به طور مثال هیات های استان های مختلف باید رسوم بومی خود در عزاداری را منعکس کنند و سعی نکنند که حتما مانند هیات های پایتخت یا قم عزاداری های خود را منعکس کنند؛ بنابراین تمایز بسیاری از استان ها بوم و اصالت آنها است.

وی عنوان کرد: اینکه هیات ها بخواهند برنامه های آن ها فقط در صداوسیما منعکس شود، ممکن است محقق نشود؛ به همین دلیل باید خود هیآت آستین بالا بزنند و کار رسانه ای تولید کنند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز نسل جدید و دغدغه مند وارد سمت های مدیریتی  سیما شده اند و این یعنی در این مدت انقلاب بزرگی رخ داده است.

کشکولی بیان کرد: هیآت استان ها اگر مداح های انقلابی و خوش خوان به ما معرفی می کنند که جلسات مناسب هم داشته باشند، ما برای چهره شدن این عزیزان همت می کنیم.

 

 

کد خبر 1191968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha