نشست مشترک فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

رؤسا و مدیران فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشیِ وزارت آموزش‌وپرورش در نشستی زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کردند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، نخستین نشست بررسی زمینه‌های همکاری مشترک میان فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر؛ و علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ به همراه جمعی از مدیران دو مجموعه، در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، برگزار شد. در این جلسه، مسائل و دغدغه‌های مشترک در حوزه آموزش عمومی هنر (از جمله عدم تأمین نیروی متخصص در آموزش هنر، بی‌توجهی به سن طلایی در آموزش هنر در مقطع ابتدایی، فقدان امکانات و فضای آموزشی، فقدان کتاب آموزش هنر در مقطع ابتدایی) مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بهمن نامورمطلق در این نشست ضمن معرفی ساختار تشکیلاتی و اهداف فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، یکی از مأموریت‌های این فرهنگستان به‌عنوان مرجعی تأثیرگذار در عرصه سیاست‌گذاری هنر کشور را رصد کاستی‏های نظام آموزشی کشور در زمینه هنر و ارائه پیشنهادهای سیاست­پردازانه به مراجع ذی­ربط بیان کرد.

رئیس فرهنگستان هنر «آموزش هنر در دوره آموزش عمومی در مقطع ابتدایی» را یکی از مسائل مهم نظام آموزش عمومی کشور دانست و گفت: از دید صاحب‌نظران، این مقطع تحصیلی مهم‌ترین مقطع برای آموزش است، چراکه ذوق و سلیقه زیبایی‌شناسی هنری کودکان شکل می‌گیرد.

«نظریه‌پردازی و الگوپردازی در راستای توسعه فرهنگ و هنر ملی و بومی»، «مطالعات تطبیقی آموزش هنر با دیگر کشورها، به‌خصوص کشورهای همسایه»، «استعدادسنجی و نیازسنجی در راستای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان»، «شناسایی و معرفی نخبه‌های هنری با برگزاری نمایشگاه‌ها»، «ترجمه و تألیف کتاب‌هایی در حوزه آموزش عمومی هنر» و «آینده‌پژوهی در حوزه آموزش هنر کودکان» از جمله مواردی بود که نامورمطلق پیشنهاد داد.

علی لطیفی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش، نیز با ابراز خوشحالی از تشکیل نشست، از اعلام آمادگی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای شروع همکاری با فرهنگستان هنر خبر داد. همچنین، پیشنهادهایی درخصوص «عضویت اعضای پیوسته و وابسته و کارشناسان فرهنگستان هنر در کمسیون‌های برنامه‌ریزی ویژه آموزش و تألیف کتاب‌های درسی حوزه هنر»، «مشارکت کارکنان دو سازمان در برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی»، «برگزاری سلسله نشست‌های مشترک با تمرکز بر آموزش هنر» و «کارهای پژوهشی و مطالعاتی در حوزه انجام مطالعات ناظر بر آموزش عمومی هنر» مطرح کرد.

گفتنی است بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تمام دستگاه‌ها و نهادها موظف‌اند در چارچوب این سند، همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش‌وپرورش معمول دارند. یکی از اولویت‌های آموزش‌وپرورش، بر اساس سند تحول، تربیت چندساحتی دانش‏آموزان است و یکی از این ساحت‌ها تربیت هنری قلمداد شده است. از دیگر سو، فرهنگستان هنر نیز، بر اساس ماده 2 بند 1 اساسنامه خود، مکلف‌ به طرح پیشنهادهایی در حوزه سیاست‌گذاری و بر اساس ماده 2 بند 10 اساسنامه، مکلف به بررسی کاستی‏های نظام آموزشی کشور در زمینه هنر و پیشنهاد به مراجع ذی‏ربط است. از اهداف كلان فرهنگستان هنر در حوزه آموزش پایه و عمومی می‌توان به ديده‌باني آموزش هنر در دوره آموزش عمومی با همكاري نهادهاي ذي‌ربط و اظهار نظر كارشناسي و به‌موقع در مورد مسائل كلان و اساسي حوزه آموزش و تلاش برای ارتقای جايگاه و منزلت آموزش عمومی هنر اشاره کرد.

در این جلسه، از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، آقایان سیدمهدی باقریان (مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری)، سیدسعید بدیعی (مدیرکل حوزه ریاست)؛ افشار بهمنی (مدیرکل دفتر فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش)، و خانم‌ها مینو آیت‌اللهی (رئیس گروه فرهنگ و هنر در دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه) و بشری گل‌بخش (رئیس گروه هنر در دفتر فنی‌وحرفه‌ای)؛ و از فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، خانم‌ها منیژه کنگرانی (معاون پژوهشی و هنری)، ناهید عبدی (مدیر پایش و ارزیابی سیاست‌های هنری) و فاطمه بنویدی (رئیس گروه تحقیقات آموزش‌های عمومی هنر) حضور داشتند.

کد خبر 1192194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha