نقش اساسی عوامل خارجی در افزایش تورم/ توسعه یکپارچه میدان نفت مشترک آزادگان با تامین مالی ۷ میلیارد دلاری

نقش اساسی عوامل خارجی در افزایش تورم، توسعه یکپارچه میدان نفت مشترک آزادگان با تامین مالی ۷ میلیارد دلاری، آمادگی ایران برای توسعه مراودات اقتصادی با نیکاراگوئه، رونمایی از تاکسی‌های جدید دوگانه‌سوز در کشور برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۴ تیر شبستان به شرح زیر است:

نقش اساسی عوامل خارجی در افزایش تورم

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: منتقدان دولت، طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را عامل افزایش تورم می‌دانند در حالی که عوامل خارجی دیگری مانند کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی انرژی در تورم امروز ایران و دیگر کشورها، نقش اساسی داشته است. یک سوم کشورهای اروپایی که تا پیش از این تورم ۲ درصدی داشتند امسال تورم دو رقمی را تجربه کردند و تورم آمریکا نیز با شکستن رکورد ۴۰ ساله، به ۸.۶ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: بانک جهانی پیش‌بینی کرده تورم بالا و کمبود کالاهای اساسی به بی‌ثباتی در دنیا بینجامد و یکی از نگرانی‌ها هم این است که کشورهای سرمایه‌دار با افزایش نرخ بهره، اقتصاد جهانی را دچار رکود کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تورم کشور در ماه‌های بهمن و اسفند به ۳۸.۷ درصد رسیده بود، اما در ماه‌های نخست امسال، روند صعودی به خود گرفت و در خرداد امسال تورم در مقایسه با ماه قبل، ۱۳.۲ درصد افزایش داشت یعنی تورم نقطه به نقطه افزایشی بوده است.

خوانساری افزود: اگرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در تورم نقش داشت، اما عامل اصلی تورم، رشد ۳۰ درصدی پایه پولی با رسیدن به عدد ۶۴۰ هزار میلیارد تومان و رشد ۴۰.۶ درصدی نقدینگی با رسیدن به عدد ۴ هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۰ بود. همچنین رشد ۵۸.۵ درصدی پایه حقوق نیز در افزایش تورم دخیل بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های جهانی نیز در تورم جهانی نقش داشته است گفت: تورم در روسیه به ۱۷ درصد، برزیل ۱۲ درصد، انگلیس ۹ درصد و در آمریکا به بیش از هشت درصد رسیده است.

رئیس اتاق تهران افزود: امیدواریم دولت سیاست تک نرخی کردن ارز و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها را کماکان ادامه دهد تا آثار مثبت آن را شاهد باشیم.

 خوانساری اضافه کرد: اگر کشور در ۶ سال آینده رشد ۸ درصدی را تجربه کند ما به اقتصاد سال ۱۳۹۰ خواهیم رسید.

وی همچنین گفت: گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ایران ۲۲ درصد از گندم، ۵۱ درصد از برنج و ۷۱ درصد از ذرت مصرفی خود را وارد کرده است. ضمن اینکه در سال ۲۰۱۶ ایران ۳۱.۶ درصد از غلات مصرفی خود را وارد کرده است در حالی که میزان غلات وارداتی ایران در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۷ درصد بوده است.

 

توسعه یکپارچه میدان نفت مشترک آزادگان با تامین مالی ۷ میلیارد دلاری

جواد اوجی وزیر نفت در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران، طرح توسعه یکپارچه میدان نفت مشترک آزادگان، با تامین مالی ۷ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی و خصوصی، هلدینگ‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی و با هدف افزایش تولید این میدان به ۵۷۰هزار بشکه در روز، عملیاتی خواهد شد.»

میدان آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی مشترک جهان است که توسعه این میدان از چند دهه قبل آغاز شده  است.

 

آمادگی ایران برای توسعه مراودات اقتصادی با نیکاراگوئه در زمینه‌های ریلی، سیمان و فولاد

در دیدار معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه، دو طرف بر تعمیق روابط اقتصادی و افزایش سطح مراودات صنعتی در حوزه‌های مختلف تأکید کردند.

«منوچهر منطقی» با اشاره به ظرفیت‌های مهم صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف و با توجه به طرح‌های دولت نیکاراگوئه در ایجاد خطوط ریلی، افزود: ایران در ایجاد کامل خطوط ریلی در سه بخش زیرساخت تامین واگن و لوکوموتیو، تجهیزات کنترلی خطوط ریلی برای ایجاد ایمنی و بالا بردن بهره‌وری خطوط ریلی، آمادگی دارد.

وی به ظرفیت صادراتی ایران در حوزه سیمان و فولاد به نیکاراگوئه اشاره و تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در این باره از محل مازاد تولید داخلی اقدام کند.

آمادگی ایران برای توسعه مراودات اقتصادی با نیکاراگوئه در زمینه‌های ریلی، سیمان و فولاد

همچنین «موخیکا اوبرگون»، وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه نیز ضمن اذعان به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف باوجود فشارهای جهانی، از افزایش سطح مراودات تجاری کشورش با ایران استقبال کرد.

وی ضمن درخواست از ایران برای تأمین نیازهای نیکاراگوئه در حوزه سیمان و فولاد، خواستار انتقال فناوری و صادرات محصولات ریلی ایران به این کشور شد.

 

رونمایی از تاکسی‌های جدید دوگانه‌سوز در کشور

رونمایی از خودرو دوگانه‌سوز سورن پلاس در راستای اجرای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی تاکسی و وانت دوگانه‌سوز برگزار شد. خودروی دوگانه‌سوز سورن پلاس با بررسی و طراحی ایمن و امکانات رفاهی از مردادماه با جایگزین شدن خودروهای تاکسی سمند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

لازم به ذکر است، قرارداد حمایت مالی تولید ۴۵ هزار خودروی وانت و تاکسی دوگانه‌سوز (اعم از 40 هزار دستگاه خودروی تاکسی و ۵ هزار دستگاه خودروی وانت) آذرماه سال گذشته بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایران‌خودرو به امضا رسید. قرارداد مذکور بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز عمومی، تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG‌سوز و در راستای جایگزینی استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک منعقد شد.

 

نرخ رسمی ۲۲ ارز افزایش و ۱۵ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی در گزارشی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (سه شنبه چهاردهم تیرماه) منتشر کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۲۲ ارز افزایش و ۱۵ ارز کاهش یافت، نرخ رسمی ۹ ارز هم ثابت باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۰ هزار و ۸۶۱ ریال و یورو نیز ۴۳ هزار و ۷۹۸ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۳ هزار و ۷۱۰ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۹ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۲۶۲ ریال، کرون دانمارک ۵ هزار و ۸۸۸ ریال، روپیه هند ۵۳۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۶ هزار و ۸۴۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۰ هزار و ۵۲۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۰ هزار و ۹۵۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۵۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد. هر دلار کانادا نیز ۳۲ هزار و ۶۱۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۶ هزار و ۱۱۱ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲‌ هزار و ۵۷۱ ریال، لیر ترکیه ۲ هزار و ۴۹۶ ریال، روبل روسیه ۷۵۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۸۰ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت دلار استرالیا امروز ۲۸ هزار و ۸۲۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۴ هزار و ۹۵۳ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا یک‌هزار و ۱۵۵ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۳ هزار و ۲۳۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۱۰ هزار و ۳۵۸ ریال و دینار لیبی ۸ هزار و ۶۹۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۲۶۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۱۷ هزار و ۶۲۸ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۵۱۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۲ هزار و ۴۱۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۸ هزار و ۹۸۰ ریال، هر لاری گرجستان ۱۴ هزار و ۶۸۵ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۸۰۱ ریال، افغانی افغانستان ۴۷۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۴۳۲ ریال، منات  آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۷۶ هزار و ۳۴۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۲۵۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

 

کد خبر 1193018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha