بازدید رئیس مجلس و مسئولان از سد تنگ سرخ و پتروشیمی شهرستان های گچساران و کهگیلویه

رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه مسئولان کشوری و استانی و رئیس مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نمایندگان استان از پتروشیمی دهدشت بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور نظارت میدانی از استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح امروز در یک سفر نظارتی در رأس هیئتی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان استان در مجلس، استاندار و مدیران استانی قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در بدو ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران در تشریح برنامه های سفر نظارتی خود و هیئت همراه به این استان، گفت: مرحله دوم سفرهای نظارتی ما با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاصله ای که بین سفرهای نظارتی ایجاد شده، افزود: در دوره قبلی سفرها، فعالیت و تحرک دولت سابق آنقدر که باید و شاید وجود نداشت و ما بیشتر پروژه ها را در حوزه میدانی دنبال می کردیم، اما با روی کار آمدن دولت جدید و حضور میدانی خوب، این جهت به ما در مجلس شورای اسلامی داده شد تا با نگاه و نظارت ستادی به معنای نظارت و کنترل بر پروژه ها مخصوصا در آستانه برنامه هفتم توسعه بتوانیم در سیاست گذاری ها و رهیافت هایی که به ویژه برای استان های محروم وجود دارد، اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه به ویژه در حوزه زیرساخت ها و راه ها با توجه به پراکندگی استان باید اقدامات ویژه ای صورت گیرد، ادامه داد: در بررسی های صورت گرفته با روستاهای زیر 20 خانواری که در مسئله برق، آب و گاز دچار مشکلاتی هستند روبرو هستیم که باید رسیدگی هایی صورت گیرد و در برنامه هفتم توسعه این گونه پروژه ها و مشکلات دیده شود.

قالیباف اظهار کرد: لذا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این استان را برای سفر انتخاب کردیم تا ان شالله با نظارت خوبی که بر پروژه‌ها و مشکلات چه در حوزه مسائلی مانند دیوان محاسبات، حسابرسی، اعتبارات و مشکلاتی که در حوزه واگذاری اعتبارات ممکن است به وجود آید و همچنین پروژه هایی که تعیین تکلیف آنها زمان‌بر شده است را ساماندهی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس، تصریح کرد:  امیدواریم در برنامه بعدی توسعه بتوانیم پروژه های زمان‌بر و طولانی را تعیین تکلیف کنیم و با آغاز برنامه برخی از پروژه ها که بیش از 2 دهه زمان برده است را ساماندهی کنیم.

وی درخصوص اقدامات مقدماتی صورت گرفته برای سفر نظارتی به استان نیز گفت: کارهای کارشناسی خوبی پیش از سفر انجام شده و وقت زیادی برای آن صرف شده است و جلسات متعددی با وزرا و استاندار تشکیل شد و تیم های میدانی نیز از قبل به استان سفر کرده اند و امیدوارم امروز بتوانیم با یک همکاری، بازدیدهای میدانی خوبی را داشته باشیم تا در جهت حل مشکلات این مسئله گام های جدی برداریم.

قالیباف درخصوص معضل آفات جنگل های بلوط زاگرس نیز گفت: دولت حتما به این امر توجه دارد و موضوعات محیط زیست مورد توجه است و این بحث آفت پروانه سفیدِ بلوط‌خوارِ زاگرس نیز یکی از دغدغه های سفر ما است که حتما به آن توجه داریم. واقعیت این است که در دهه های گذشته مجموعه پوشش سبز زاگرس ضعیف شده است، همچنین هوای گرم، آتش سوزی ها و نبود امکانات اطفای حریق مشکلاتی را برای پوشش سبز گیاهی این منطقه ایجاد کرده است و ما در مجموع در نگهداری محیط زیست زاگرس کارنامه قابل قبولی نداریم، همانطور که گفته شد یکی از دغدغه های سفر امروز ما رسیدگی به این موضوع و بحث در این خصوص است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود و درخصوص مطالبات بازنشستگان نیز گفت: در بحث مطالبات، یک افزایش حقوق در سال قبل مخصوصاً در حوزه تامین اجتماعی داشتیم. امسال نیز با تصمیمی که دولت اتخاذ کرد، افزایش حقوق برای افراد در حال خدمت و بازنشستگان داشتیم، البته من نمی گویم این موضوع جبران کننده تورم است، اما حتما نسبت به گذشته اقدام قابل توجهی بوده و کمکی است تا ما افزایش تورم را کنترل کنیم و تثبیت و کاهش تورم مشکلی جدی است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

 

***محمدباقر قالیباف و هیات همراه امروز در جریان برنامه نظارت ستادی خود در استان کهگیلویه و بویراحمد از پروژه پتروشیمی گچساران بازدید به عمل آوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید ضمن خداقوت به کارگران، مهندسان و کادر فنی مشغول در این پروژه عنوان کرد: بسیار خرسندم که امروز پس از گذشت قریب به 20 سال شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه پتروشیمی هستیم. این پروژه که وظیفه آن تبدیل اتان به پلی اتیلن است از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بید بلند تولید می شود جلوگیری می کند، این دغدغه همواره از دوران دفاع مقدس تا زمانی که ما در قرارگاه سازندگی بودیم برایمان وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه ای که در بید بلند تولید و از بین می رفت و فقط آلودگی هوا ایجاد می کرد نزدیک به 60 میلیارد دلار بود که با طراحی متخصصان داخلی این پتروشیمی راه اندازی و سرمایه گذاری بسیار خوبی صورت گرفته است.

قالیباف با اشاره به اشتغالی که در این پروژه برای مردم منطقه ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به وجود حداقل 20 درصد از صنایع نفت و گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد، امیدواریم صنایع پایین دستی این پروژه نیز هرچه زودتر در دهه فجر به بهره برداری برسد.

شایان ذکر است؛ وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان های گچساران و شهرهای اطراف را باز کند. در سال های ابتدایی این پروژه کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور، مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد، اما علی رغم تمامی مشکلات، با تغییرات مثبتی که توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مدت کوتاه اخیر ایجاد گردید، تیم جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرایندهای عملیاتی و همچنین با برنامه ریزی استراتژیک و سازماندهی دقیق امکانات و منابع موجود، راه های ناهموار بسیاری را هموار ساخته و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت، رونق پایدار به این پروژه ملی بازگشته است.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می باشد. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران با خط لوله ای به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می یابد.

این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در حال فعالیت بوده و تأمین آب آن از سد کوثر گچساران با لوله ۲۸ اینچی در ۱۷۶۰ مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر و خوراک آن از پالایشگاه بید بلند بهبهان به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال و با خط لوله ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.

همچنین گاز متان مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار و 900 مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز تأمین برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه ای خوزستان تامین می گردد.

محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک میلیون تن در سال اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن در سال C3+ خواهد بود.

 

***رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در یک سفر نظارتی در راس هیئتی پارلمانی- نظارتی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.

محمدباقر قالیباف بعد از بازدید سد تنگ سرخ یاسوج،پتروشیمی گچساران لحظاتی پیش از پتروشیمی دهدشت بازدید و آخرین روند این پروژه را مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی از پتروشیمی در دست ساخت دهدشت بازدید کرد.
 
قالیباف پیش از ظهر امروز به همراه برخی از مسئولان کشوری و استانی از طرح بزرگ در حال احداث پتروشیمی دهدشت بازدید و  از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفت و دستور پیگیری‌های لازم را دادند.
 
چهارم شهریورماه سال ۱۳۸۴ هیئت دولت وقت برای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته، ساخت چهار واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با الحاق پتروشیمی گچساران به این چهار طرح، پتروشیمی‌های خط دنا لقب گرفتند.
 
پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از واحدهای پتروشیمی‌های خط دنا بود که کلنگ ساخت آن با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین‌دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی، در ۲۰ فروردین سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۰۲ هکتار در منطقه کلاچو که از مستعدترین زمین‌های کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد را دارا بوده در شرق شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه به زمین زده شد.
 
این واحد پتروشیمی با هدف تولید سالانه سه هزار تن مواد پلی‌اتیلن سنگین و اشتغال حدود ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم کلنگ‌زنی شده‌ است.

 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی وارد شهرستان کهگیلویه شد/بازدید از پتروشیمی دهدشت/تصاویر

 

***رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی هاجر (ویژه بانوان) واقع در شهر دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کرد.

این مجموعه مختص توانمندسازی خانواده‌های دیشموک با محوریت اشتغال زنان و دختران در چند رشته آموزشی به ویژه در حوزه تولید پوشاک فعالیت دارد.

لازم به ذکر است تولیدی پوشاک سله‌بن در این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است و تولیدات این مرکز به تهران ارسال و توزیع می‌شود.

در فاز اول این کارگاه تولیدی نزدیک به 60 نفر مشغول به کار هستند.

رئیس مجلس پس از این بازدید در جمع مردم دیشموک حاضر شده و بدون واسطه با مردم دیشموک به گفت‌وگو پرداخت.

 

***

 

کد خبر 1193174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha