نخستین جشنواره ملی آیین سخن به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن با حضور حداد عادل، سیدتقی سهرابی، شاهید مظفری، محمد جعفر محمدزاده، مرادجانی بورییایف رئیس موسسه فرهنگی اکو، محمد عبدالستار دولتی دبیر سوم سفارت جمهوری افغانستان و جمعی از پیشکسوتان رادیو و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، بعدازظهر سه‌شنبه (14 تیرماه) آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این‌ مراسم کلیپی با شعر خوانی فاطمه مینا خوانی که یکی از سوره های قرآن را به صورت شعر خوانش می کرد پخش و سپس سخنان رهبر معظم انقلاب درباره زبان و ضرورت پاسداشت زبان فارسی پخش شد. 

در ادامه فاطمه آل عباس به عنوان مجری پشت تریبون قرار گرفت و ابیاتی از شعر نو را درباره زبان فارسی خوانش و ضمن خوشامد گویی، روز قلم را به همه بزرگان تبریک گفت و اظهار کرد: به بهانه پاسداشت زبان فارسی دور هم جمع شدیم، در جمع ما پیشکسوتانی حضور دارند که شایسته احترام فراوانی‌ هستند.

 

پاسداری از زبان کار تجملاتی نیست
در ادامه این‌ مراسم محمدزاده مدیر رادیو ‌ایران با خوانش شعری از دکتر اکرامی‌زاده گفت: پاسداری از زبان فارسی؛  پاسداری از هویت فرهنگی یک ملت و مهم‌ترین مولفه های هویت ایران زمین و همه فارسی‌گویان است، این برنامه‌ها فقط می تواند شروع خوب باشد وگرنه پایان کار نیست، امیدوارم شروع مناسبی باشد و از این رو از برنامه‌سازان  وبه ویژه اصحاب رسانه که چند ماه است این برنامه را پوشش دادند قدردانی می‌کنم. 

به گفته وی کار برای زبان فارسی یک توفیق است و این یک وظیفه برای حفظ میراث فرهنگی ما به شمار می‌رود. 

مدیر رادیو‌ ایران سپس شعری از یکی از شاعران افغان خواند و سخن مقام معظم رهبری را اینگونه شروع کرد: «هر ملتی که زبان عاریتی غیر اصیل داشته باشد نمی تواند ادعا کند که فرهنگی اصیل و ریشه‌دار دارد بدون تردید تجسم هویت ملت در زبان ملی او است، زبان ملی آینه است و قادر نیست یک فرهنگ غیره را در خودش بگنجد».

 

هرکس ملت را شاد کند، شایسته تقدیر است
در ادامه این مراسم حداد عادل رئیس فرهنگستان ‌زبان و‌ ادبیات فارسی ضمن تبریک روز قلم خاطرنشان کرد: آنقدر در فضای مجازی با ما شوخی شد که پای این شوخی‌ها به رادیو هم باز شد، شما با ما شوخی کنید ولی رادیو را جدی بگیرید، از دوستانی که برنامه «صبح جمعه با شما» را اداره می‌کنند تشکر می‌کنم، از وقتی که مرحوم زندی نقش شاباجی خانم را بازی می‌کرد رادیو را گوش می‌دهم، هرکس که ملت را شاد کند شایسته تشویق و احترام است. 

وی ادامه داد: ما ملت ایران همانطور که یک زیست‌بوم طبیعی داریم یک زیست بوم فرهنگی هم داریم، دریاچه‌ها، کویر، هوا و... زیست بوم طبیعی ما است، چقدر می شنویم که باید از زیست بوم مراقبت کنیم، خاک را آلوده نکنیم، کوه خواری نکنیم، همه چیز را در طبیعت باید حفظ کنیم،  اما در عین حال ما یک زیست بوم فرهنگی هم داریم که ادبیات، اعتقادات و زبان فارسی ما است که برخلاف زیست بوم طبیعی از جنس فرهنگ است.

حداد عادل یادآور شد: این زیست‌بوم بسیاری از مواقع احساس نمی‌شود ولی وجود دارد، اگر آلوده شود و از بین برود ترمیم آن ممکن نیست، در این ده سال اخیر دریاچه ارومیه از زیست بوم ما صدمه دیده بررسی کنید برای جبران آن چقدر سرمایه گذاری شده و چقدر رنج کشیده شده است و دیگر نمی شود خسارت را جبران کرد، زیست بوم فرهنگی هم همین گونه است اگر صدمه ببیند ملت از بین می‌رود، زبان فارسی اگر از بین برود نمی توان آن را درست کرد. 

وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی حاصل هزاران سال اندیشه ملت است، این زبان نتیجه تلاش نیاکان ما است، همه فارسی زبانان مسئولند اما اصحاب صدا و سیما از همه مسئول‌ترند، صاحبان حرفه دوست دارند ابزار کارشان درجه یک باشد، رادیویی‌ها و تلویزیونی‌ها به غیر از زبان چه در دست دارند پس آنها باید حافظ زبان باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ‌ادبیات فارسی بیان کرد: می‌گویند صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران الگو است، ما اگر در رادیو درست صحبت کنیم ملتی درست سخن می گویند، بنده تماس مداوم دارم با دوستانم و می دانم چقدر زحمت می‌کشید. همینجا لازم است از تمام دست اندرکاران سپاسگذاری کنم اما نمی توانم تاسف خو  را از بی مبالاتی برخی برنامه‌ها نگویم، خواهش میکنم از مدیران هشدار مقام معظم رهبری را به کار ببرند و اجازه ندهند زبان آلوده شود برخی از سر عادت هر چی بر زبانشان می آید می‌گوید. 

وی با انتقاد از برنامه ورزشی که جمعه برگزار شد گفت: اگر فرصت دارید به فرهنگستان بگویید ما صدها متخصص داریم از جمله ما گروه ورزش داریم به ما اصطلاحات ورزشی را بگویید تا ما هم استفاده کنیم خواهش می کنم صدا سیما از زبان حمایت کنند چندسالی رادیو ایران گویش آیین سخن را آغاز کرد که رشد کرد و به جشنواره رسید و امروز هم از نویسندگان برنامه ها تقدیر می شود. 

در بخش دیگری از این مراسم یدالله گودرزی دبیر جشنواره بیانیه هیات داوران قرائت کرد. 

در ادامه برنامه کلیپی از هنرمندان پیشکسوت «صبح جمعه با شما» پخش شد و سپس از پیشکسوتان این برنامه بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، مهین برزویه و مرتضی تبریزی تجلیل و نگاره‌های آنها رونمایی شد.

همچنین در بخش پایانی این‌ مراسم ترانه‌ای فارسی که محصول مشترک رادیو ایران و دفتر موسیقی حوزه هنری است، پخش شد.
 

کد خبر 1193272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha