حج به قید وثیقه/ مشکلات مسلمانان کشور سومالی در سفر به خانه خدا

بسیاری از مسلمانان سومالیایی با افزایش هزینه حج غافلگیر شدند و همین امر باعث شده تا بسیاری از آنها نتواند فریضه حج را ادا کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، پس از گذشت دو سال متوالی از اعزام نشدن حجاج به مکه مکرمه به دلیل کرونا، سومالیایی ها با شور و اشتیاق تمایل دارند تا فریضه حج را ادا کنند، اما رنج و ناامیدی شان مانع از شادی کامل شده است. زیرا بسیاری از آنها با افزایش هزینه حج غافلگیر شده اند. به طوری که هزینه امسال حج  نزدیک به 49 درصد نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.  

                                                                   

افزایش هزینه حج بسیاری از سومالیایی ها را از ادای فریضه حج که سال ها در انتظار آن بودند و به دلیل کرونا طولانی تر شد، محروم کرده است.

وزارت اوقاف و امور دینی سومالی اعلام کرد: فیش های حج در سال 2022 میلادی به پنج هزار و 230 دلار رسیده است. این درحالی است که قبل از کرونا سه هزار و 400 دلار بوده است.

 

دلایل افزایش هزینه ها

هزینه های حج در سومالی در طول سال‌های گذشته هیچ ثباتی نداشت. در هر موسم حج، به بهانه افزایش خدمات در سایه شکایت ها از عدم ثبات قیمت گذاری دولتی، افزایش می یابد.

علی محمود، عضو کمیته راهبری حجاج سومالی به آناتولی می گوید: هزینه های حج امسال به بالاترین حد خود رسیده است. چالشی دربرابر بسیاری از کسانی که تمایل به ادای فریضه حج دارند، ایجاد شده است.

 

محمود می گوید: مشکل قیمت ها تنها مختص سومالی نیست، بلکه این افرایش ها شامل همه حجاج بیت الله الحرام از سراسر کشورهای جهان می شود.

عضو کمیته راهبری حجاج سومالی می گوید: علت افزایش ها، کاهش تعداد حجاج نزدیک به یک میلیون حاجی در مقایسه با سال های گذشته است که تعداد حجاج به دومیلیون و 500 هزار نفر می رسید.

 

محمود می گوید: آنها افرایش قیمت ها را با خدمات باکیفیت جبران می کنند که بر تمام مراحل ادای حج تاثیر می گذارد.

از سوی دیگر، شیخ علی عمر، وزیر اوقاف و امور مذهبی در بیانیه ای اعلام کرد: موسم حج امسال باوجود افزایش هزینه ها و خدماتی که ارایه خواهد شد، برای حجاج سومالیایی استثنایی خواهد بود، به طوری که برای آنها در اماکن متبرکه هتل های پنج ستاره در نظر گرفته شده است.

 

وزیراوقاف سومالی می گوید:این خدمات پیش از این در اختیار حجاج سومالیایی نبود.

 

به تعویق افتادن فریضه حج

عبدالرحمن محمد، یکی از سومالیایی است که قصد داشت امسال به حج برود، اما قیمت های هنگفت مانع یکی از مهم‌ترین آرزوی های زندگی او شد.

محمد می گوید: منتظر است که حج پس از کرونا از سرگرفته شود، اما آمادگی مالی او کمتر از هزینه های اعلام شده وزارت اوقاف و امور مذهبی است.

 

وی می گوید: هزینه های حج به نفع فقرا حتی طبقه متوسط نیست، تنها ثروتمندان می توانند آن را بپردازند.

محمد می گوید: امیدوارم در سال های آینده تغییر قیمت ها ایجاد شود تا بتوانم به حج مشرف شوم.

 

احمد عمر، مسئول شرکت مسافربری«دیح» می گوید: این شرکت بسیاری از گذرنامه ها را پس از ناتوانی در پرداخت هزینه های حج به صاحبانش برگرداند.

این مسئول سومالیایی می گوید:  افزایش قیمت خدمات حج  علاوه بر پیامدهای اقتصادی که ناشی از کروناست، از عوامل افزایش هزینه حج امسال شده است.

 

عمر می گوید: وزارت اوقاف سومالی نمی تواند قیمت حج را کنترل کند.

دولت سومالی برای نخستین بار در سال 2019 میلادی برای کنترل قیمت های حج مداخله کرد، به طوری که هزینه حج سه هزار و 480 دلار تعیین شد که امسال این اتفاق نیفتاد.

 

حج به قید وثیقه

درحالی قیمت های بالا، رویای بسیاری از کسانی که تمایل به رفتن به حج را برباد داد که انجمن کویتی «العون» در سومالی در تلاش است تا آرزوی کسانی می خواهند به حج بروند، را با برپایی کمپین حج با قید وثیقه محقق کند.

شیخ احمد محمد، یکی از استفاده کنندگان این کمپین به آناتولی می گوید: شرایط اقتصادی باعث شده تا قادر به ادای مراسم حج نباشد، اما او خوش شانس بود که یکی از ذینفعان کمپین این انجمن بوده است.

 

محمد می گوید: این فرصت یک عمراست، به خصوص در این زمان که تعداد زائران بسیار محدود است و قیمت ها بسیار بالاست.

از طرح حج با وثیقه که انجمن العون راه اندازی کرده است، نزدیک به پنج نفر از حجاج امسال بهره مند می شوند که براساس مقررات خاصی بر کسانی که نمی توانند هزینه حج را پرداخت کنند، متمرکز است.

 

تعداد حجاج سومالیایی امسال نزدیک به پنج هزار و 260 نفر است که اولین پرواز از فرودگان بین المللی موگادیشو به عربستان روز دوشنبه انجام شد و تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت.

 

کد خبر 1193357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha