اجرای طرح بایوجمی جان و نان مردم را تهدید می کند

خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام شمس الدین با بیان اینکه اجرای طرح بایوجمی جان و نان مردم را تهدید می کند اظهار داشت : ارتزاق بسیاری از مردم انزلی از تالاب و آبزیان تالاب است، این طرح هم برای آبزیان در تالاب و هم افراد مجاور تالاب مخرب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، حجت الاسلام «سید عبدالجواد شمس الدین» امروز (جمعه،17 تیر ) در خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی نماز این هفته شهرستان ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع)، ایام عرفه و شهادت حضرت مسلم بن عقیل سفیر وجود مقدس سید الشهدا(ع) پیشاپیش عید سعید قربان و دهه امامت که از عید قربان تا غدیر نامگذاری شده را تبریک گفت.

 

امام جمعه انزلی سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخانی در سال ۱۳۱۴ که به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شده را بسیار مهم دانست و افزود: در طول تاریخ استکبار جهانی در هر زمانی بدنبال به چالش کشیدن مسئله عفاف و حجاب بوده و برنامه‌ریزی‌های مختلف کرده اند.

 

وی ادامه داد: در سالهای پس از انقلاب خصوصا در سالهای اخیر نیز با توجه به کوتاهی‌ها و سوءمدیریت‌ها و عدم توجه به وظایف دستگاه‌ها و افراد در جامعه، توطئه هاو شبهه پراکنی هایی در رابطه با مسئله حجاب و عفاف انجام شده تا با این نوع رفتارهای خلاف شئون ملی و دینی حرمت شکنی کنند.

 

وی حجاب از واجبات دینی و عدم توجه به مسئله حجاب را ترک واجب عنوان و تصریح کرد: ترک واجب را دشمنان در جامعه قبح زدایی کرده‌اند. هدف اصلی دشمن ترویج بی‌بند و باری و ترویج فساد است تا قداست زن مسلمان و زن ایرانی را به سقوط و انحطاط و پستی بکشاند.

 

حجت الاسلام شمس الدین در ادامه با اشاره به اهمیت تالاب ین المللی انزلی برای مردم استان و شهرستان بندرانزلی گفت: در سال ۹۸ طرح مشکوک مخربی  با نام طرح بایوجمی در رابطه با تالاب مصوب شد و بودجه کلانی به آن اختصاص یافت آن زمان در خطبه‌ها مطرح کردم و دستگاه قضایی ورود کرد که به لحاظ آزمایشگاهی و کارشناسی نیز خطرناکی این طرح برای محیط زیست تائید شد که آثار سوء زیست‌محیطی و بیولوژیکی دارد . این طرح با حمایت دستگاه قضایی خصوصاً ریاست جمهور (که آنزمان رییس دستگاه قضایی بودند) متوقف شد و مجریان آن تحت تعقیب قرار گرفتند و رئیس سازمان محیط زیست کشور به دادگاه فراخوانده شد.

 

امام جمعه انزلی نکته مهم و تاسف آور در روزهای اخیر را به جریان افتادن مجدد این طرح ضد محیطی زیستی و خطرآفرین با آن آثار مخرب در این دولت اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح فاجعه باری علاوه بر موافقت برای اجرا بودجه قابل توجهی هم گرفته است. حال سوالاتی وجود دارد که امیدوارم مسئولین مربوطه به کارشناسان و افکار عمومی پاسخ دهند.

 

وی متذکر شد: سوال اول این است که در آن زمانی که ریاست جمهور رئیس قوه قضائیه بود این پرونده مطرح و با ارائه نظرات متقن کارشناسی و پیگیری مجدانه دستگاه قضائی مورد حمایت رئیس جمهور قرار گرفت و در سمینار ائمه جمعه به اطلاع رساندیم که این طرح را دستگاه قضایی استان و شهرستان دنبال کرده، شما هم حمایت کنید گفتند حمایت کرده و بازهم می‌کنیم؛ آن زمان طرح متوقف شد، امروز که ایشان رئیس جمهور هستند چطور شده که این طرح مجدداً به جریان افتاده؟ یا آن توقف اشتباه بوده یا این اقدام اشتباه است؛ اگر آن توقف اشتباه بوده از سال ۹۸ سه سال از اجرای طرح گذشته و اگر این طرح برای تالاب مفید بوده، اجرای آن سه سال به تاخیر افتاده و باید مواخذه کنند که چرا آن زمان طرح را سه سال متوقف کردند و به تالاب خسارت وارد شد، اگر آن اقدام درست بوده و این اقدام اشتباه بوده که هست! چطور شد از داخل همین دولت انقلابی که آن زمان این طرح را متوقف کرده باز این طرح به جریان افتاده است؟ البته عوامل آن شناخته شده هستند و اهدافشان هم معلوم است اما سوال این است که آن اقدام درست بود یا این اقدام؟

 

حجت الاسلام شمس الدین خاطرنشان کرد: در آن دوره محیط زیست موافق اجرای طرح بود و حمایت می‌کرد و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم عضو هیئت مدیره و سهیم در این شرکت بود ( الان هم هست) اما حسب آنچه بررسی کردیم و مطلع شدیم الان محیط زیست مخالف اجرای این طرح است اما بعضی افراد این طرح را با تحکم پیش می‌برند! تعبیری کردند که امیدوارم این تعبیر صحیح نباشد؛ گفتند که در اجرای این طرح یکی از مقامات مسئول گفته در عین حالیکه نظر کارشناسی مخالف است این طرح باید اجرا شود و هر کسی هم سر راه این طرح باشد را بر می‌داریم! این حرف از خود بایوجمی خطرناک تر است! نمی‌شود کسی در دولت انقلابی با این ادبیات بیاید یک طرح مغایر با صلاح کشور و محیط زیست را پیش ببرد.  

 

وی با بیان اینکه سخنگوی دولت در مصاحبه با رسانه ملی بارها گفته که اولویت اول رئیس جمهور جان و نان مردم است اظهارکرد؛ دو هفته پیش راجع به مسائل بهداشت و درمان و مسائلی که در استان وجود دارد که با جان مردم ارتباط مستقیم دارد مطالبی عرض کردم و شنیدم وزیر بهداشت برای تغییر مدیریت مشکل دار بهداشت و درمان استان اقدام کرده اما بعضی نمایندگان شهر‌های مجاور به سمت مرکز استان کارشکنی کردند که اگر لازم شود مستنداتش ارائه خواهم کرد؛ مقام معظم رهبری هم که فرموده‌اند نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها اقدام نکنند چطور می شود این نمایندگان به خودشان اجازه می‌دهند علیرغم فرمایشات مقام معظم رهبری در این کارها ورود کنند؟

 

حجت الاسلام شمس الدین با بیان اینکه اجرای طرح بایوجمی جان و نان مردم را تهدید می کند اظهار داشت: ارتزاق بسیاری از مردم انزلی از تالاب و آبزیان تالاب است، این طرح هم برای آبزیان در تالاب و هم افرادی که در مجاورت تالاب زندگی می‌کنند مخرب است. کارشناسان معتقدند این طرح منجر به تولد انسان‌های ناقص الخلقه در حاشیه تالاب می‌شود، اینجا جان و نان مردم در معرض خطر است حالا چرا باید این طرح اجرا شود؟ چرا بعضی‌ها علیرغم نظرات کارشناسی می‌خواهند با تحکم این طرح را پیش ببرند؟ این خلاف برنامه‌های رئیس جمهور است و باید به آن رسیدگی شود.

 

حجت الاسلام شمس الدین خاطر نشان کرد: بر فرض اینکه طرح خوبی است و باید اجرا شود؛ چطور می‌شود در کشور چنین طرحی با این مبلغ بالا که اعتبار اولیه آن صد و خورده‌ای میلیارد است، مناقصه گذاشته نمی‌شود؟ شرکتی آمده گفته این طرح را می‌خواهم اجرا کنم گفتند بسم الله برو اجرا کن! باید فراخوانی داده شود دیگران هم شرکت کنند شاید طرح‌های بهتر حتی ارزان تر داشته باشند، چه مافیایی پشت این قضیه هست که همه قوانین زیرپا گذاشته می‌شود؟ سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید بررسی کنند البته دستگاه قضائی استان خصوصاً رئیس کل محترم پیگیر هستند و در مسیر همراهی با دولت اقدامات لازمرا باید انجام بدهند؛ این طرح مغایر با همه ضوابط و چارچوب‌های محیط زیستی و قانونی کشور است که امیدواریم تا فرصت نگذشته اقدام کنند؛ شنیده ام گروه اجرایی این طرح در شهرستان مستقر شده‌اند و در حال فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح هستند.

کد خبر 1194088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha