وضعیت راه‌های کردستان نیازمند توجه است

زندیان گفت: استان کردستان در شاخص‌های بسیاری نسبت به میانگین کشوری پایین است و وضعیت راه‌های استان به ویژه بیجار نیازمند توجه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ضایعه درگذشت پروفسور ستاره را تسلیت گفت و اظهار کرد: مباحثی که مطرح می کنم به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی نیست.

 

وی گفت: کردستان در بسیاری از شاخص‌ها از جمله وضعیت راههای پایین است و نرخ رشد جمعیت بیجار آسیبی برای پس رفت استان است اما بدلیل عقب ماندگی در زمینه راهها و زیر ساختها دچار مشکلات زیادی هستیم.

 

زندیان خاطرنشان کرد: در قروه و بیجار که بعنوان غله کردستان یاد می شود، بیجار ۸ درصد از کل اراضی کشاورزی بیجار آبی و مابقی دیم است.

 

وی خواستار اختصاص حق آبه به مردم بیجار شد و عنوان کرد: نیاز است به موضوع آب شهرستان بیجار توجه شود.

 

دولت ورود شرکتهای سرمایه گذاری به کردستان را تسهیل کند

 

رحیمی نماینده مردم سقز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: کردستان از مشکلات اصلی استان اشتغال است که وضعیت خوبی نداریم و ناشی از عدم سرمایه گذاری و ورود دولت به سرمایه گذاری به ویژه در حوزه صنعت است.

 

وی بیان کرد: انتظار می رود دولت ورود شرکتهای سرمایه گذاری به استان را تسهیل کنند.

 

وی نگرانی کردستان را پدیده کولبری دانست و خواسته مردم منطقعه را بازگشایی معابر موقت مرزی شد و گفت: این مهم برای توسعه مبادلات مرزی با نظارت دولت راهگشای تامین مرز نشینان خواهد بود.

 

رحیمی خواستار توجه جدی به معیشت روحانیون کردستان به ویژه اهل سنت شد و اضافه کرد: ماموستاهای کردستانی قانع هستند اما از حقوق مناسبی برخوردار نیستند و نیازمند توجه دولت و بازنگری در این حوزه هستیم.

 

نماینده مردم سقز در مجلس بیان کرد: سقز با کمبود نیروی انسانی در حوزه آموزش مواجه است و خواستار افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هستیم.

 

لزوم کنترل تورم در کردستان

 

شیوا قاسمی پور نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمر مردم زیر بار گرانی خم شده و نیاز به کنترل تورم و گرانی است.

 

وی معادن سرشار، دریاچه زریبار و سایر ظرفیتهای خدادی را از نعمات و فرصتهای این استان خواند و خواستار اتخاذ تدابیری برای توسعه و ایجاد اشتغال در استان شد.

 

وی اجرایی شدن مرز بانه مریوان و ساماندهی مرز باشماق را خواستار شد و گفت: باید راه ریلی و راههای روستایی و توجه ویژه به ظرفیت توریت درمانی در استان مورد توجه قرار گیرد.

 

قاسمی همچنین خواستار حذف بازنگری در بومی گزینی دانشگاهها شد.

 

 

سطح اراضی آبی کردستان افزایش یابد

 

اوسطی نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به استقبال مردم کردستان از شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم مردم انتظار دارند کردستان در اهداف کلان مورد توجه قرار گیرند، نرخ بیکاری استان بالا است و در بحث تورم جزو استانهای یکم تا چهارم کشور هستیم.

 

وی بیان کرد: نرخ سرمایه گذاری داخلی و خارجی اندک است و نشان می دهد اقتصاد استان ضعیف است.

 

اوسطی خواستار سرمایه گذاری شرکتهای سرمایه گذاری کشوری در استان شد و افزود: کردستان سرزمین کشاورزی و دامپروری است و هفت الی ده درصد روان آبها را دارد و در قیاس با میانگین کشوری ۳۵ درصد فاصله داریم.

 

وی گفت: سطح اراضی آبی استان باید افزایش یابد تا تولید محصولا کشاورزی استان به دو برابر برسد و در بحث امنیت غذایی کشور کمک کننده خواهد بود.

 

 

کد خبر 1194134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha