درد و دل های بانوان خراسان جنوبی با معاون رئیس جمهور

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در سفر استانی به خراسان جنوبی پای درد و دل و درخواست های اقشار مختلف بانوان استان نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز(۲۰ تیر) در دومین روز سفر به خراسان جنوبی با ۲۰۰ نفر از اقشار بانوان در محل سالن شهید رجایی استانداری دیدار کرد و پای مشکلات و درخواست های آنان نشست.


«رضوان ناصری گل»، ورزشکار پاراالمپیک در این دیدار با اشاره به کمبود اماکن فرهنگی و ورزشی در شهر بیرجند، اظهار کرد: پارک بانوان هم امکانات محدودی دارد و‌ از داشتن سالن مخصوص بانوان در استان محروم هستیم.

 

وی با بیان اینکه دولت در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت کشور فعال است،  ادامه داد: اما باید برای مردان دارای سه فرزند فاقد شغل زمینه اشتغال فراهم شود.

 

نماینده جامعه ورزشکاران خواستار افزایش سطح دینی و‌ فرهنگی مربیان مهدکودک و معلمان مدارس و برگزاری اردوهای تربیتی برای جوانان شد و تصریح کرد: برای ارتقای جایگاه زنان خانه دار نیازمند فرهنگ سازی در جامعه هستیم.

 

ناصری با اشاره به لزوم افزایش مشاورین فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی استان، افزود: چهره فرهنگی و پوششی شهر در تابستان که دانشجوها تعطیل هستند بهتر است اما با بازگشایی دانشگاه ها شاهد وضعیت پوشش های نامناسب هستیم.


«مریم همتی‌پور»، نماینده بانوان کار آفرین خراسان جنوبی هم در این نشست خواستار ایجاد تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید و بانک ها برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به صندوق های خرد زنان شد و درخواست کرد فروشگاه متمرکز در پایتخت برای عرضه محصولات تولیدی زنان استان ایجاد شود.


«نرگس خاتمی»، نماینده بانوان صنعتگر استان با انتقاد از هزینه های سنگین تامین اجتماعی در استان های کم برخوردار که موجب تعدیل نیرو به ویژه از قشر بانوان می شود، تصریح کرد: باید امتیازات برای تسهیل کار بانوان فعال اقتصادی برای این استان های کم برخوردار درنظر گرفته شود.


به گفته وی برای داشتن اقتصاد فعال و پویا باید دولت  حمایت های بیشتری از فعالان این حوزه داشته باشد.


این تولید کننده با گلایه از روند بروکراسی اداری که کفش آهنین و صبر ایوب می خواهد، افزود: تولید کننده به جای اینکه درگیر تولید و بازار فروش باشد درگیر بروکراسی اداری می شود و برای اخذ مجوز و تسهیلات هفتاد خان رستم را طی کنیم استدعا داریم روال کار تسهیل شود تا انگیزه‌ها کم نشود.


خاتمی یادآور شد: برگشت ارز ناشی از صادرات ۹۸ و ۹۹  مانع رشد و حتی رکورد صادرات شده است و اکنون چندسال است به همین دلیل نتوانسته ام صادرات انجام دهم.


وی بیان کرد: تجار خارجی به صادرات دلاری قانع نمی‌شوند و امیدواریم با حمایت مسئولان موانع پیش پای تولیدکننده‌ها برداشته و موانع کمتر شود تا صادرات رونق بیشتری پیدا کند.


«آمنه سیاری»، مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر و نماینده جامعه توانگران در ادامه این نشست با حضور معاون رئیس جمهور خواستار مساعدت در تسهیل روند پرداخت تسهیلات و اخذ ضمانت شد و همچنین تسهیل در روند اخذ مجوزهای قانونی و پیگیری های اداری شد.

 

وی در ادامه پوشش بیمه ای قالی بافان و صنعتگران روستایی، دعوت از نخبگان و اساتید از مرکز برای توانمندسازی بانوان، تشکیل و حمایت از اتحادیه زنان در سطح کشور و حمایت مالی، کاهش سهم مردم در پرداخت حق بیمه روستایی و خرید محصولات تولیدی بانوان توسط اتحادیه مرکزی در تهران را درخواست کرد.


«زکیه امیرآبادی زاده»، نماینده جامعه کارآفرینان نیز با اشاره به ورود بانوان به بازار کار و مشکلات آنان اظهار داشت: خانه‌ای برای بانوان کارآفرین و متقاضی طرح های مشاغل خانگی برای راهنمایی و‌ مشاوره در جهت توانمندسازی آنان راه اندازی شود تا هدفمند وارد بازار کار شوند و متاسفانه روند پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی بسیار سخت شده و هیچ تسهیلی در کار نیست!


«زهرا زحمتکش»، نماینده جامعه معلولین در این نشست با بیان اینکه قانون استخدام سه درصد برای معلولان در همه دستگاه های اجرایی اجرا نشده، افزود: قانون حمایت از معلولان در ماده ۲۷ اصلاح شود.


وی در ادامه اعطای تسهیلات فرزندان معلول به مادران آنان، پرداخت حق عائله مندی به زنان فاقد همسر در بخش دولتی و غیردولتی، بهره مندی بانوان شاغل در مشاغل مرتبط با معلولان از مزایای مشاغل سخت و زیان آور و بهره مندی از بازنشستگی پیش از موعد را از دیگر مطالبات جامعه معلولان ذکر کرد.
 

زحمتکش با بیان اینکه سیاست فرزند آوری در خراسان جنوبی با مشکل مواجه و مشوق ها شامل استان نمی شود که نیازمند تجدید نظر است، گفت: معلولان در بخش مسکن، اشتغال و درمان نیازمند حمایت هستند.


نماینده جامعه معلولین در ادامه تأکید کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان خراسان جنوبی نیازمند توجه جدی به تجهیزات کمک توانبخشی و بهداشتی و دستگاه های غربالگری بینایی و شنوایی هستیم.


همچنین در این نشست تفاوت حقوق و دستمزد بین کارگر زن و مرد، عدم امنیت شغلی بانوان کارگر، نبود رفاه و در نظر نگرفتن پاس شیر از دیگر مشکلات زنان کارگر مطرح شد.

 

کد خبر 1194996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha