امروز ابرخواسته مردم کشور ما، پیشرفت کشور است/ نیازمندی کنشگران سیاسی و  اجتماعی به پشتییانی فکری

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه امروز بزرگترین خواسته مردم ایران، پیشرفت کشور است، گفت: مردم با همه اختلافات، در اینکه کشورشان باید از جنبه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت داشته باشد، اتفاق نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عطاء الله رفیعی آتانی در نشست مشترک با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کنشگران ما به عنوان فعالان عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و پشقراولان توسعه و رشد کشور، نیاز جدی به پشتیبانی فکری و اندیشه ای از سوی پژوهشکده های علمی دارند.


* تقش تولید دانش در مدیریت وضعیت کشور
وی با اشاره به تقش تولید دانش در مدیریت وضعیت کشور گفت: در ارتباط با تولید و مدیریت تولید دانش، باید کار را به نحوی انجام بدهیم که مراحل ماقبل زنجیره تولید، و مراحل ما بعد را تعقیب و به تحرک وادار کند،یعنی کار پژوهشی  باید به گونه ای تعریف شود که خروجی های بیشتری در اختیار دستگاه های سیاستگذار، قانونگذار وتصمیم ساز ما قرار دهد.


دکتر رفیعی آتانی با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند که فلسفه اسلامی تداوم اجتماعی ندارد، گفت: ما که در متن تفکر اجتماعی اسلامی در حال تولید هستیم، باید تولید دانش را طوری مدیریت کنیم که فلسفه ما به تولید وادار شود.
وی ادامه داد: افراد زیادی در فلسفه اقتصاد کار می کنند، ولی هیچ کدام آنها مرتبط با فلسفه اسلامی نیست، در حالی که وقتی از فلسفه اقتصاد سخن به میان می آید باید پرسش های عقلی مورد نیاز اقتصاد برای اهل علم در چارچوب فلسفه اسلامی پاسخ داده شود.


دکتر رفیعی آتانی استفاده از فلسفه صدرایی در حوزه سیاست، نظریه پردازی و فلسفه های مضاف را مهم توصیف کرد و گفت: باید تجربه ای که در زمینه استفاده از فلسفه صداریی  در پژوهشگاه شما رقم خورده را بتوانیم تعمیم دهیم و سایر  دانش های بنیادین اسلامی را به تحرک واداریم.


وی با اشاره به اینکه علوم اسلامی باید به عنوان مبانی تولید علوم انسانی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد، یادآورشد: مبانی به این معنا که اگر شما این مبنا را فهمیدید، در تولید دانش موثر خواهید بود، یعنی خروجی های ما، ورودی های نظریه پردازی آن دانش در همه علوم اجتماعی قرار گیرد.


وی با اشاره به برخی دغدغه ها و حرف حدیث ها نسبت به علوم شناختی یادآورشد: علوم شناختی ما باید مبتنی بر مبانی دینی  و فلسفه اسلامی باشد.

 


* گردش تولید دانش در کشور در موقعیت مناسبی قرار ندارد
دکتر رفیعی آتانی با اشاره به اینکه حالت گردش تولید دانش در کشور در موقعیت مناسبی قرار ندارد، گفت: متاسفانه گاهی معارف غنی تولید شده توسط پژوهشکده ها و اندیشکده های ما، تنها در بین خودمان می چرخد و در چرخه تولید دانش وجود ندارد.
وی اظهار داشت:  اگر این اتفاق و حالت چرخش برای تولید دانش بیفتد، مبانی ما خود به خود جایگاه خود را پیدا می کند و با دانش های تولیدی قبل و بعد از خود، رابطه تولیدی برقرار خواهد کرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی محلس یادآورشد: تولید دانش در این مفصل های ارتباطی، می تواند ما را از آنچه که اکنون هست، مفیدتر کند، نباید وضعیت به گونه ای باشد که ما کار خود را انجام دهیم ولی جامعه در بعد علمی، سیاسی، اجتماعی و خصوصی یک جای دیگر شکل بگیرد.
دکتر رفیعی آتانی بیان داشت: به هر حال، اتصال با دانش هایی که بر کارهای ما مقدم و یا مؤخر هستند، نیاز به مدیریت پژوهشی از سنخ تولید دانش دارد و این اقدامات باغستان علمی و پژوهشی ما را حیات می بخشد.

 


* قدرت جریان سازی و گفتمان سازی علمی نداریم
وی گفت: متاسفانه یکی از خلاء های کار ما این است که قدرت جریان سازی و گفتمان سازی نداریم، یعنی این همه محتوا را نمی دانیم چگونه در چرخه و گردونه گفت و گوهای اجتماعی وارد کنیم. وضعیت به گونه ای است تا کسی از مجموعه های ما بازدید نداشته باشد نمی داند، چه حجمی از تولیدات علمی رقم خورده است.

 

دکتر رفیعی آتانی یادآورشد: مقصود از گفتمان این است که شما بتوانید خواسته های مردم را در چارچوب معارف خود توضیح و او را تحت تاثیر قرار دهید، آن موقع مخاطب با شما همراه خواهد شد.
وی یادآورشد: امروز ابرخواسته مردم کشور ما، پیشرفت کشور است. یعنی مردم با همه اختلافاتی که دارند در این اختلاف ندارند که کشورشان باید پیشرفت پیدا کند، اگر مطالبه ای هم دارند کشورشان را دوست دارند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ما باید بتوانیم در مورد پیشرفت اسلامی‌ایران گفت وگو کنیم، بدون این گفتگو، نمی توانیم جریان سازی موثر داشته باشیم، یعنی ما باید بتوانیم با فکر پیشروی دینی باعث پیشرفت کشور مان باشیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وجه دیگر اثرگذاری ما، پشتیبانی از کنش سیاسی اجتماعی فعالان سیاسی اجتماعی است که باور عمیق دینی دارند، به عنوان نمونه یک کنش گر اجتماعی یا سیاسی در مسئولیت کلان اجتماعی قرار گرفته است باید از بعد محتوایی، مبانی و دانشی توسط پژوهشکده های ما تغذیه و پشتیبانی شوند.
وی ادامه داد: تولیدات دانش دینی ما باید امروز خود را در عرصه سیاستگذاری و تصمیم گیری نشان دهد، و پشتیبانی فکری کنش اجتماعی سیاسی  و نیازمند مبانی، از رسالت های همه ما می باشد.


*ما به یک نظام منسجم فکری در حوزه های موضوعی نیاز داریم
دکتر رفیعی آتانی همچنین گفت: ما به یک نظام منسجم فکری در حوزه های موضوعی نیاز داریم،. مثلا نظام و دستگاه فکری ما در زمینه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و حوزه سایست خارجی چگونه است و چارچوب ها در عرصه های مختلف مشخص کدامند؟
وی یادآورشد: آثار علما و شخصیت های کهن و معاصر ما پرقدرت است، در حالی که ما باید به صورت روزآمد در حال رقابت علمی باشیم و کارهای بعدی ما در قیاس با کارهای قبلی نباید ضعیف تر باشد.
وی تصریح کرد: نظام نظری ما که باید تئوری های پایه، مرجع تصمیم گیری و سیاست گذاری های ما باشد، باید در پژوهشگاه های علوم و فرهنگ اسلامی مورد کنکاش علمی قرار گیرد.
دکتر رفیعی آتانی از فعالیت های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تجلیل کرد و گفت: انتشار برخی مجلات به زبان های خارجی مایه مباهات است، یکی از مشکلات ما در ادوار گذشته این بود که وقتی مهمان خارجی داشتیم یک چیزی قابل عرضه به زبان خود آنها وجود نداشت و این خلاء امروز برطرف شده است.


* جمهوری اسلامی به عنوان یک مکتب فکری بزرگ باید از نظر علمی در جهان بدرخشد
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از نظر سیاسی و معنوی در دنیا درخشیده است و انتظار است از نظر علمی و فکری نیز بتوانیم به عنوان یک مکتب فکری بزرگ در جهان تاثیرگذار باشیم.
وی توصیه های سیاستی را در پژوهش های علمی ضروری دانست و گفت: اگر قرار است کشور به سمت خاصی برود باید برنامه هفتم خوب هدایت شود و تحولی از نظر مبانی، فرهنگی در برنامه باید رخ دهد.

 

وی گفت: هدف همه ما خدمت به جمهوری اسلامی و اداره کشور است باید مطالعات و تحقیقات علمی خود را در این جهت سوق دهیم.
او یادآورشد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می تواند مبدّل و مترجم معارف و یافته های شما برای سیاست گذاری و قانونگذاری باشد
 وی با اشاره به اینکه باید نسل دوم مراکز پژوهشی با ماهیت سیاست گذاری و حکمرانی ایجاد شود،گفت: ما تا کنون به تولید علم و تربیت نیروی انسانی مشغول بودیم اما از این پس باید  مراکز و افرادی داشته باشیم که سیاست پژوه باشند، یعنی تخصصشان این باشد که برای سیاست گذاری، قانونگذاری و تصمیم گیری پژوهش انجام بدهند،


حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این نشست گزارشی از فعالیت های پزوهشگاه را ارائه کرد و برای همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اعلام آمادگی نمود.
وی در ادامه به معرفی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و گفت: ظرفیت های عظیمی در این پژوهشگاه وجود دارد که از جمله آنها می توان به وجود ۱۰۰ عضو هیئت علمی تمام وقت، بیش از ۳۰ گروه علمی فعال و ۱۲ پژوهشکده در قم، مشهد و اصفهان اشاره کرد.


رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این پژوهشگاه بیش از ۲۰ مجله به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی دارد.
در پایان تفاهم نامه ای پیرامون همکاری های علمی شامل تبادل اطلاعات علمی پژوهشی، اجرای طرح های تحقیقاتی، برگزاری کرسی های ترویجی و همایش های مشترک، انجام ارتباطات مشترک بین المللی، همکاری در زمینه نشر کتاب و نشریات و انتشار دیجیتال آثار امضا کردند.

کد خبر 1195259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha