حجاب و عفاف در جامعه ایرانی عنصر هویت ساز است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف در جامعه ایرانی عنصر هویت ساز است، گفت: دشمن در تلاش است که حجاب و عفاف را مسئله ای سیاسی کند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همایش عفاف و حجاب صبح امروز 21 تیر ماه همزمان با روز عفاف و حجاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

در این همایش، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ماه ذی الحجه از ماه ها و رویدادهای تاریخ ساز است، اظهار کرد: عید غدیر خم، مباهله و نزول سوره هل اتی از جمله رویدادهای مهم این ماه است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ضرورت دارد برای استفاده بیشتر از این ماه در جامعه برنامه ریزی صورت گیرد زیرا در سال های گذشته در این زمینه غفلت هایی شده است.

 

وی از اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بزرگداشت ایام این ماه خبر داد و گفت: امسال تلاش کردیم که ستاد غدیر را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دهیم و برای مباهله نیز با همکاری بخش های مختلف وزارت ارشاد برنامه هایی را تدارک ببینیم و نقاط عطف تاریخی را برجسته کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه تلاش ما در این راستاست که نگاه و محبت اهل بیت (ع) در جهان و در کشورمان که نگاهی مودت آمیز همراه با مهر و عطوفت است به جهان معرفی کنیم، افزود: مناسبت های این ماه فرصتی برای تقریب قلوب و عزمی جزم برای تبیین مشترکات جهان اسلام است؛ ضمن اینکه نگاه رسانه ای دولت مردمی جایگاه ویژه ای قرار دارد، بنابراین در بخش های دولت و خارج دولت نیز برنامه های مشترکی برای گسترش همدلی و وفاق آغاز شده است که آثار آن را مشاهده خواهیم نمود.

 

وی با اشاره به اینکه روز 21 تیر به عنوان روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است، گفت: این روز نماد مقاومت تاریخی مردان و زنان ایرانی در دوران سیاه پهلوی اول در برابر برنامه کشف حجاب رضاخان بوده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در بیش از 200 سال مواجهه اسلام با قرن جدید چند موضوع تاریخی قابل توجه است، از جمله اینکه غرب همواره به دنبال بیان ضعف اسلام بوده است و یکی از دلایل عقب ماندگی ما را مسئله زنان می دانسته است.

 

وی بیان کرد: دنیای غرب هر وقت می خواهد به بیان عقب افتادگی و دور ماندن کشور ما از قافله پیشرفت اشاره کند، مسئله زنان و حجاب و عفاف را مطرح می کند و مسئله حجاب و عفاف در جامعه ما یک جریان تاریخی و یک مسئله هویتی است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه پوشش و حجاب با تاریخ و هویت ما گره خورده است، اضافه کرد: برخلاف جوامع غربی که برای آنها پوشش زنان اهمیتی ندارد و می بینیم که در مجسمه های نصب شده در وسط شهرهایشان زنان بدون پوشش بوده اند در شرق به ویژه ایران با سابقه تمدنی که دارد به این موضوع نگاه عفیفانه ای داشته است زیرا حجاب و عفاف  با تار و پود جامعه ما آمیخته شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش های دشمنان برای سیاسی کردن مسئله حجاب و عفاف گفت: حجاب و عفاف جزو هویت جامعه ایران است و جدای از مسئله شرعی و قانون که باید از آن تبعیت کنیم، عنصر هویت ساز برای جامعه ایرانی است و زنان نیز همواره از این عنصر هویت ساز حمایت کرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت 90 سال از واقعه گوهرشاد هنوز عددی از کشتارهای آن زمان به درستی اعلام نشده است، تصریح کرد: به گلوله بستن زنان و مردان در کنار ضریح امام رئوف که با قانون الزام کشف حجاب مقاومت می کردند، لکه ننگی برای دوران پهلوی اول محسوب می شود.

 

وی بر لزوم بیان اتفاق گوهرشاد به جوانان دهه 80 و 90 با بهره گیری از رسانه و تریبون تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد با زبان فرهنگ، هنر و تئاتر این نسل را که آشنایی و اطلاعاتی از این واقعه نداشته اند، مطلع کنیم.

 

وی بر لزوم بهره مندی از زبان هنر در تعالی مفاهیم ارزشمند تاکید کرد و گفت: امروز می بینیم که یک اثر هنری استغاثه به امام زمان (عج) در کشورهای مختلف با زبان های مختلفی خوانده می شود و با استقبال بسیاری از سوی قشر جوان مواجه است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت با اشاره به اینکه عید سعید قربان عید دل کندن از دلبستگی ها و عید غدیر خم دل بستن به وارستگی ها است، گفت: ضرورت دارد که تبیین عید غدیر خم در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ادامه ضمن قدردانی از شورای فرهنگ عمومی برای نامگذاری روز 21 تیر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز عفاف و حجاب گفت: در این روز حادثه تلخی اتفاق افتاد و عده ای از متدینین جامعه وقتی در مسجد گوهرشاد به منظور قانون کشف حجاب تحصن و اعتراض کرده بودند به طرز فجیعی مورد حمله و هجوم قرار گرفتند و طبق آمار بیش از یک هزار و 600 نفر در آن واقعه به خاک و خون کشیده شدند که این اقدام بازتاب بسیاری داشته و تاکنون این روز ماندگار مانده است.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه موضوع حجاب و عفاف موضوعی کلیدی است، تصریح کرد: برنامه دشمن برای هدف قرار دادن این موضوع تنها به جمهوری اسلامی خلاصه نمی شود بلکه آنها در همه کشورها حجاب و عفاف را هدف قرار داده اند.

 

وی به برنامه دشمن برای نشانه رفتن و متزلزل کردن بنیان خانواده اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امروز حفظ حریم خانه و خانواده و تاکید بر موضوع حجاب و عفاف موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد مد و لباس تسهیل گر است، گفت: کار ما در وزارت ارشاد الزاما کار تولید نیست و با کارهای فرهنگی می توان این موضوع را در جامعه تبیین و نهادینه کرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش از شیدا نیکوروین به عنوان فعال در عرصه حجاب و عفاف و عضو بعثه رهبری در حج و زیارت و مستندساز و تهیه کننده در عرصه اجتماعی و بین الملل تقدیر به عمل آمد.

 

در ادامه این مراسم، گروه سرود کانون محمدیه به اجرای سرود در این مراسم پرداختند.

 

 

کد خبر 1195278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha