کاهش مطالعه با فراگیرشدن فضای مجازی/محافل تاریخ و فلسفه در کتابخانه های عمومی احیا می شود

رضاخانی با اشاره به ارائه ۴۲ نوع خدمت در کتابخانه‌های عمومی گفت: ما به دنبال احیای محافل تاریخ و فلسفه هستیم و در تلاش هستیم که از ظرفیت کتابخانه‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان در دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» که با حضور شخصیت ها، مقامات استانی و اساتید، نویسندگان و متولیان فرهنگی استان با تجلیل از حجت الاسلام و المسلمین کریم خان محمدی برگزار شد، اظهار کرد: با نزول آیه «نون و القلم و ما یسطرون» اهمیت قلم مشخص شده است و در همین راستا برنامه‌های مختلفی توسط مجموعه‌های فرهنگی اجرا می‌شود.

 

محمد رضاخانی با اشاره به اینکه از دو سال قبل برنامه‌ای با عنوان تبار قلم در حال اجراست، گفت: سال قبل این برنامه به صورت مجازی برگزار شد و امسال با فروکش کردن کرونا برنامه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه زنجان مهد علمای بزرگی مثل خاندان شبیری‌ها است، افزود: یک زمان در شهر زنجان ۴۰ مجتهد همزمان می‌زیسته است اما متاسفانه کمتر به این بزرگان پرداخته شده است که به منظور آشنایی بیشتر با این افراد نهاد برنامه‌های مختلفی تدارک دیده است.

این مسئول با اشاره به ارائه ۴۲ نوع خدمت در کتابخانه‌های عمومی گفت: ما به دنبال احیای محافل تاریخ و فلسفه هستیم و در تلاش هستیم که از ظرفیت کتابخانه‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به جایگاه حجت‌الاسلام و المسلمین خان محمدی افزود: از این افراد شاخص در زنجان بسیار داریم و بنا داریم که مراسم بزرگداشتی برای آنها برگزار کنیم.

 

دعوت به حجاب با گفت‌وگو حل می‌شود و باید به رسالت خودمان در این زمینه عمل کنیم

حجت‌الاسلام خان‌محمدی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه به عقیده من ما می‌توانیم با عمل کردن به آیه‌های قرآن بهترین جامعه را داشته باشیم، گفت: اهل قلم مورد تمجید خداوند هستند چون خود خداوند اهل قلم است، افزود: رسول گرامی اسلام هم اهل قلم است و خداوند به همین قلم قسم خورده است.

 

نویسنده و نخبه حوزه علمیه با اشاره به آیه «نون و القلم و ما  یسطرون» افزود: همین سوره قلم را اگر با نگاه جامعه شناختی نگاه کنیم، یک دریا حرف دارد.

خان محمدی افزود: نکته دیگر این است که اهل قلم به دلیل نوآوری و به علت اینکه جلوتر از زمان خود فکر می‌کنند، به دیوانگی متهم می‌شوند.

 

نویسنده و نخبه حوزه علمیه افزود: همان مردمانی که روزی رسول اکرم (ص) را دیوانه خطاب می‌کردند، پیرو او شدند.اهل قلم واقعیت جامعه را بیان می‌کنند اما اهالی زر و زور همین افراد به دنبال مداهنه هستند.

 

خانمحمدی با بیان اینکه خداوند مخالفان اهل قلم را با ۶ ویژگی در قرآن ذکر کرده است، افزود: نخستین ویژگی این افراد آن است که حلاف هستند.

 

نویسنده و نخبه حوزه علمیه ضمن تشریح ویژگی‌های مخالفان قلم گفت: این افراد برای داشتن ثروت و قدرت در مقابل حقیقت قد علم می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه اهل قلم همیشه پیروز است، افزود: همانطور که پیامبر تنها با قرآن در مقابل اشراف پیروز شد، اهل قلم هم همیشه پیروز خواهند بود.

 

فراگیر شدن فضای مجازی موجب کاهش مطالعه شده است

حجت الاسلام جواد جعفری، مدیر حوزه علمیه استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه امروز میزان مطالعه در استان پایین است، افزود: مخصوصا پس از فراگیر شدن فضای مجازی سرانه مطالعه کاهش یافته است.

 

مدیر حوزه علمیه استان زنجان در گرامیداشت روز قلم و روز ادبیات کودک ضمن تأکید بر گرامیداشت نبوغ و افتخارات استان زنجان افزود: ما باید کسانی که شهر زنجان را در محافل علمی زنده می‌کنند را گرامی بداریم.

حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری با بیان اینکه طبق روایات رکن اصلی دین بحث امامت و ولایت است، گفت: وقتی در روایات پایه‌های بنا شده اسلام بیان می‌شود، خود اهل بیت (ع) فرموده‌اند که در میان ۵ ستون دین ولایت به عنوان مهمترین رکن دین است.

 

وی با نقل حدیثی از امام صادق (ع) درباره پایه‌های اسلام افزود: آنقدر که به امامت و ولایت دعوت شده حتی به نماز که از ستون‌های مهم دین است، سفارش نشده است.

 

مدیر حوزه علمیه استان زنجان با اشاره به اینکه ولایت کلید تمام اعمال و ارکان دیگر است، گفت: کلید آغاز این اعمال ولایت است چون کسی که ولایت جامعه را به عهده دارد، کسی است که راهنما بر نماز و روزه و حج و زکات است.

 

حجت الاسلام  جعفری با اشاره به اینکه مشکلات جامعه به خاطر این است که اطاعت از ولی دچار نقصان شده است، اضافه کرد: وقتی اطاعت از ولی دچار نقصان می‌شود، مشکلات به جامعه روی می‌آورد.

 

وی افزود: به خاطر همین است که در روایات نقل شده که هرکس امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.

 

حجت الاسلام جعفری در ادامه به موضوع حجاب و اهمیت آن در اسلام اشاره کرد و گفت: به خاطر تبلیغات سوء بیگانگان این موضوع به صورت وارونه تعبیر شده است و موضوعی که باید مایه مباهات مسلمامان باشد، گاهی مایه شرمندگی و نقطه منفی دیده می‌شود.

 

مدیر حوزه علمیه استان زنجان با تأکید بر موضوع عفت گفت: کسی که عفاف دارد، معایب وی پنهان است و کسی که انسان پرده دری است، معایبش پیداست، ولو لباس به تن داشته باشد.

 

وی گفت: امیدواریم جامعه روز به روز به سمت عفاف و عفت پیش برود و شاهد ناکامی دشمن در این باره باشیم.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه متاسفانه امروز میزان مطالعه در استان پایین است، افزود: مخصوصا پس از فراگیر شدن فضای مجازی سرانه مطالعه کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه مایه تاسف است که ما امروز از عالمان شهر تهی شده‌ایم و فرهنگ شهر به سمت وادی‌های دیگر می‌رود، گفت: امیدواریم با توجه بیشتر به علما شاهد حضور آنها در شهر باشیم.

 

لازم به ذکر است در پایان این مراسم مهدی حنیفه به شعرخوانی پرداخت و با اهدای لوح سپاس از تلاش های مستمر حسن علی پاکزاد، دبیر محافل ادبی استان زنجان و بهروز حیدری، مسئول محافل ادبی استان زنجان تجلیل به عمل آمد.

 

کد خبر 1195892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha