حرکت کُند ادارات در زمینه مناسب سازی/ مرکز نگهداری معلولان فاقد خانواده در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

شیخانی با اشاره به اینکه ۱۴ آذر امسال آ‌خرین فرصت مناسب سازی ادارات است، گفت: معلولان عضوی از جامعه هستند و سال گذشته وضعیت مناسب سازی در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی تنها سه درصد بوده است و حرکت کُند و خزنده ای داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «شهرام شیخانی» امروز (۲۵ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۲۳ هزار و ۵۸۶ نفر تحت پوشش حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی خراسان جنوبی قرار دارند.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۱ مرکز توانبخشی در استان فعال هستند، افزود: از این تعداد 23 مرکز شبانه روزی و 21 مرکز روزانه، دو مرکز مراقبت در منزل و ۱۰ مرکز ارائه خدمات ویزیت در منزل و ۱۴ مرکز خدمات حرفه آموزی هستند.

 

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از معلولان ذهنی، بینایی و شنوایی و سالمندان از خدمات این مراکز در استان استفاده می کنند و سیاست بهزیستی حمایت از فرد معلول در خانواده ها است.

 

شیخانی با اشاره به اینکه مرکز نگهداری معلولین فاقد خانواده در استان اجرایی می شود، گفت: الزام تشکیل پرونده مشاوره ژنتیک برای معلولین متقاضی حمایت و خانواده های بیش از یک معلول اجرا خواهد شد.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه شاخص معلولیت در استان نسبت به جمعیت در کشور بالا است، افزود: به علت تصادفات جاده ای و ازدواح های فامیلی جز سه استان اول در زمینه نرخ معلولیت در کشور هستیم.

 

وی در خصوص مراکز حرفه آموزی عنوان داشت: 18 مرکز حرفه آموزی در استان فعال هستند که در سال گذشته ۵۰۰ نفر از معلولین در این مراکز از خدمات حرفه آموزی استفاده کردند.

 

شیخانی به بحث کمک به تامین و توسعه وسایل توانبخشی اشاره کرد و گفت: سالانه 10 میلیارد تومان اعتبار جهت کمک به تامین لوازم کمک توانبخشی در استان نیاز داریم.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر عدم نگاه جزیره ای به معلولان عنوان کرد: معلولان عضوی از جامعه هستند و باید در همایش های عمومی هم شرکت کنند تا با مشکلات آنان بیشتر آشنا شوند.

 

وی با بیان اینکه استفاده ابزاری و سوء استفاده از معلولان ممنوع است، ادامه داد: این موضوع یک نوع معلول آزاری است و مردم این نوع موضوعات را می توانند به سامانه ۱۲۳ اعلام کنند.

 

شیخانی به بحث مناسب سازی محیط زندگی معلولان اشاره کرد و افزود: سال گذشته وضعیت مناسب سازی در دستگاه های اجرایی استان تنها سه درصد بوده است و حرکت کُند و خزنده ای داشته اند و ۱۷ آذر امسال آخرین فرصت مناسب سازی ادارت است.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ادارات موظف به اجرای مناسب سازی هستند و در صورت عدم اجرا به بهزیستی کشور اعلام خواهند شد و در سطح شهر به شهرداری مرتبط است و تا رسیدن به وضعیت ایده آل فاصله بسیاری داریم و این موضوع در بودجه سنواتی ادارات باید پیگیری شود.

 

 

 

کد خبر 1196548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha