دهمین جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد

دهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی دف نوای رحمت که از ۲۳ تا ۲۵ تیر در سنندج برگزار شد، با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و دف نوازان در پردیس سینمایی بهمن سنندج با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان؛ اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان شنبه 25 تیرماه در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی، دف نوای رحمت که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه کردستان خاستگاه بزرگ هنرمندان و فرهیختگان است، اظهار کرد: امروز این استان هنرمندپرور میزبان هنرمندان و دف‌نوازانی است و تجلیل از هنر و هنرمندان واگویه ادراک گوینده است چرا که خورشید هنر و درخشش هنرمندان آنچنان برجسته ونمایان است که گوینده از تجلیل و تعریف آن ادراک خود را بیان می کند.

 

 

وی عنوان کرد: استان کردستان دارای ویژگی‌های متعدد در عرصه‌های مختلف است اما همواره با نام هنر و هنرمندان شناخته شده است.

 

 

استاندار کردستان با اشاره به اینکه دف‌نوازان در قالب جشنواره دف در کردستان صدای عرفان را از عمق وجود به گوش شنوندگان می‌رسانند، گفت: بسیار خرسندم که امروز در جمع هنرمندان، استادان و هیات داوران بسیار فرهیخته و بنام حضور دارم.

 

 

زارعی کوشا همچنین با تجلیل از استاد بیژن کامکار و خانواده کامکارها که همواره مایه افتخار مردمان این دیار و ایران زمین بوده‌اند، اضافه کرد: از حوزه هنری که این زمینه را فراهم کردند تا دف نوازان که درحقیقت صدا و نوای عرفان را از عمق وجود به گوش شنوندگان می‌رساننپ گردهم بیایند و چنین جشنواره فاخری را رقم بزنند تقدیر کرده و امیدواریم این روند همچنان استمرار داشته باشد.

 

 

۵۴۹ نفر در دهمین جشنواره  دف نوای رحمت به رقابت پرداختند

 

 

امین مرادی رییس حوزه هنری کردستان نیز در این آیین یادآور شد: جشنواره نوای رحمت به درخت تنومندی تبدیل شده است و  هم اکنون صحنه‌ای برای وحدت، همگرایی و مهربانی اقوام مختلف ایران زمین به شمار می‌رود.

 

 

مرادی با اشاره به اینکه در دهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت ۵۴۹ شرکت کننده با ۳۰۰ اثر و همچنین ۲ گروه بین‌المللی حضور داشتند، افزود: در این جشنواره ۲۵۶ نفر در بخش تکنوازی در ۲ رده سنی بانوان و آقایان نوجوان و بزرگسال و ۷۹ گروه مولودی خوان و گروه نواز با هم رقابت کردند.

 

 

وی تصریح کرد: در بخش جنبی جشنواره امسال هم اجرای هم آوایی دف در پیاده راه فرودسی در راستای نمایش وحدت و همگرایی اجرا شد و پس از سه روز امروز ایستگاه پایانی خود رسید که این پایان آغازی برای ما در راستای زمینه‌سازی برگزاری هر چه بهتر یازدهمین دوره آن است.

 

 

موزه موسیقی در سنندج احداث می شود

 

 

شهردار سنندج اعلام کرد: عنوان شهر خلاق موسیقی به سنندج و حفظ آن فقط مختص شهرداری نیست، بلکه باید همه تلاش کنیم این نام نیک ماندگار شود، ضمن اینکه در این راستا  شهرداری گام های خوبی برداشته است.

 

 

سید انور رشیدی با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده منزل جواهری که یکی از منازل قدیمی در سنندج است به موزه موسیقی تبدیل شود، گفت: همچنین در بازدید از منزل پدری کامکارها در سنندج قرار است این خانه قدیمی نیز  بوسیله شهرداری تملک و پاتوق موسیقی شود.

 

 

وی اضافه کرد: حفظ عنوان شهر خلاق موسیقی جهان وظیفه یک دستگاه و نهاد نیست و همه در این راستا باید به وظایف خود عمل کنند.

 

 

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب و همراهی همه دستگاه‌ها شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر شهر خلاق موسیقی جهان و حمایت بیش از پیش از هنرمندان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند و گران‌سنگ این آب و خاک باشیم.

 

 

ساز دف بعد از ۱۳۰۰ سال به موسیقی برگشت

 

 

بیژن کامکار از هنرمندان نام آور کشور و داور دهمین جشنوار بین‌المللی دف نوای رحمت نیز با تجلیل از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند، اضافه کرد: اگر بخواهیم این جشنواره جهانی شود باید تلاش کنیم در دوره‌های آینده شرکت کننده های بیشتری از کشورهای خارجی داشته باشیم.

 

 

وی خاطر نشان کرد: دف با این شکل و هیبت مربوط به دراویش قادریه است که بعد از یک‌هزار و ۳۰۰ سال دوباره به موسیقی برگشت و در واقع ساز اصیل ایرانی است که از دروایش به ما رسیده و در اشعار همه شعرا آمده است.

 

 

‌دهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی دف نوای با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

کد خبر 1196659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha