لوح ثبت ملی «آداب و رسوم عید غدیر در کاشان» رونمایی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از رونمایی لوح ثبت ملی « آداب و رسوم عید غدیر در کاشان» با حضور مسئولان شهری و استانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، احمد دانائی نیا در گفت و گو با خبرنگاران گفت: همزمان با دهه ولایت و در آستانه عید غدیر، لوح ثبت ملی « آداب و رسوم عید غدیر در کاشان» با حضور مسئولان محلی و استانی رونمایی شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان افزود: جشن عید غدیر که یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی شیعی در منطقه فرهنگی کاشان است از گذشته‌های دور، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یکی از اصیل‌ترین رویدادهای فرهنگی شهرستان کاشان در اسفندماه سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

 

دانائی نیا ادامه داد:  مردم کاشان به واسطه علاقه‌ای که به فرهنگ تشیع و شخص حضرت علی(ع) دارند جشن غدیر را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان تصریح کرد: سادات این شهر، خانه را آب و جارو می کنند. لباس نو می پوشند و با شیرینی و شربت به استقبال عید غدیر و مهمان می‌روند و به آنها به رسم تبرک و میزبانی عیدی می دهند. تمام این تشریفات برای برگزاری هرچه باشکوه برگزار شدن عید غدیر، آداب و روسومی هستند که به عنوان" آداب و رسوم عید غدیر در کاشان " به ثبت ملی رسیده است.

 

دانائی نیا خاطر نشان کرد: شهر دارالمؤمنین کاشان از دیرباز یکی از مهم ترین شهرهای شیعی و دوستدار ولایت بوده که وجود بقاع متبرکه و امامزاده های متعدد در این شهر مدعی گسترش فرهنگ تشیع و ولایت مداری مردم این منطقه است./

 

کد خبر 1196746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha