بازسازی و بازنمایی واقعه غدیر در ۱۴۰ نقطه کشوری با همکاری گروه های هنری و فرهنگی

حجت الاسلام عرب انصاری با اشاره به برگزاری برنامه های دهه امامت و ولایت و اهم برنامه های عید غدیر از بازسازی واقعه غدیر در ۱۴۰ نقطه کشوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد مهدی عرب انصاری، معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست خبری دهه امامت و ولایت در مورد برنامه های این دهه و بزرگداشت عید غدیر گفت: در حوزه اقدامات ستادی برگزاری جلسات هماهنگی از سه ماه گذشته آغاز و تاکید مضاعف بر مردمی سازی برنامه ها از طریق مساجد و گروه های مردمی شده است.

 

وی با بیان اینکه قریب به 50 دستگاه و نهاد و 400 گروه جهادی در اجرای برنامه های دهه امامت و ولایت فعالیت می کنند، گفت: شعار محوری دهه امامت و ولایت امسال 1401 لبیک یا رسول الله (ص) است که پس از برگزاری جلسات هم اندیشی و همفکری با نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان ابلاغ شده است.

 

حجت الاسلام عرب انصاری ادامه داد: هر خانه یک پرچم، هر خانه یک غذا، همه پیام آور رسول خدا با غدیر باشیم با همکاری گروه های مردمی و هیئت مذهبی از جمله برنامه های بزرگداشت عید غدیر است.

 

وی در مورد برنامه های بین المللی گفت: این برنامه ها با همکاری وزارتخانه، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی در کشورهای مختلف مانند عراق، سوریه، یمن، لبنان، آلمان، انگلیس و فرانسه اجرا می شود. همچنین برنامه های متنوعی در حرم حضرت امیرالمومنین (ع) از 13 ذی الحجه با عنوان هفته ولایت برگزار می شود. این برنامه ها با حضور هنرمندانی از عراق و ایران به مدت یک هفته به ویژه در روز هجدهم مراسم باشکوه اهتزاز پرچم غدیر برگزار می شود.

 

وی اهدای 60 هزار شاخه گل توسط اتحادیه گل فروشان کشوری جهت گل آرایی حرم حضرت امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) و حرمینین کاظمین و سامرا در روز عید غدیر، افتتاح نمایشگاه های هنری و نقاشی، برگزاری مسابقات محتوایی مربوط به فرهنگ غدیر میان زائران حرم علوی و حسینی، همخوانی گروه های سرود و تواشیح، توزیع هدایای جذاب و خاص ویژه کودکان و قرائت خطبه غدیر به صورت کامل در نجف اشرف از جمله برنامه های متنوع این دهه برشمرد.

 

حجت الاسلام عرب انصاری در مورد برنامه های این دهه در کشور اظهار کرد: اطعام از برنامه های ویژه این دهه است که این اقدام از شش سال قبل با توزیع 70 هزار غذا آغاز شده و سال گذشته بین 12 تا 13 میلیون اطعام انجام شد و امسال نیز 15 میلیون پرس غذا اطعام می  شود.

 

وی با اشاره به راه اندازی پویش عقد اخوت میان مردم مومن و خداجو در سطح محلات و مساجد سطح کشور در دهه امامت و ولایت افزود: این برنامه امسال در میان جوانان با استقبال زیادی مواجه شده است. همچنین توزیع نان صلواتی با همانگی نانوایی های منتخب شهر، کمک مومنانه، اطعام مستمندان و فقرا به عنوان برنامه اصلی مساجد و هیئت های مردمی و جهادی، برپایی ایستگاه های صلواتی در مساجد، محلات و معابر عمومی با همکاری اقشار مختلف مردم و آذین بندی معابر و محلات از جمله برنامه های دیگر این دهه است.

 

وی ادامه داد: تجلیل و تکریم و بازدید از سادات معزز، برپایی کارگاه های غدیرشناسی و غدیرپژوهی، جشنواره تخفیف کالا از سوی اصناف و اتحادیه های مختلف، اعزام مبلغان غدیر با همکاری حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات به روستاها و شهرستان های فاقد روحانی مستقر، برنامه شبی با قرآن با محوریت تلاوت و تفسیر آیات ولایت، برگزاری مسابقات کتابخوانی و فرهنگی و هنری، پرده خوانی و نقالی واقعه غدیر، عمل به سنت هدیه دادن و صله ارحام، عیادت از جانبازان و بیماران سالمند سادات، اجرای پویش من غدیری ام در فضای مجازی، بازنمایی واقعه غدیر در 140 نقطه کشور، برگزاری همایش کشوری عدالت از منظر علی (ع)، برگزاری هفتمین همایش کشوری ولایت محور وحدت، برگزاری همایش حکمرانی علوی به صورت وبینار با حضور علمای شیعه و اهل سنت و مسیحیت از جمله برنامه های دهه ولایت است.

 

وی با اشاره به برگزاری برنامه های متنوع در آستان های مقدس رضوی، فاطمی، احمدی و سایر بقاع متبرکه در مورد برنامه های خاص شهر تهران گفت: در استای تبیین مفاهیم غدیر، مراسم بزرگی در این دهه برگزار می شود که از جمل آنها برگزاری 110 برنامه محوری در 110 مسجد و مراکز فرهنگی، حسینیه ها و ادارات، ترویج فرهنگ اطعام در روز غدیر، راه اندازی طرح پخت و توزیع یک میلیون و 100 هزار پرس غذا در شهر تهران، برپایی ایستگاه های صلواتی با همکاری 60 گروه مردمی، فرهنگی، مذهبی و بسیجی، برگزاری میهمانی 10 کیلومتری در حد فاصل چهارراه ولیعصر تا پارک وی از ساعت 18 تا 22 با برنامه های مختلف اطعام، مسابقات فرهنگی، تبیین فرهنگ غدیر، نورافشانی شب غدیر در ساعت 21 در 110 نقطه از میادین اصلی شهر تهران از جمله برنامه های این دهه در شهر تهران است.

 

حجت الاسلام عرب انصاری با اشاره به برگزاری مراسم ویژه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی، امامزاده صالح و سایر بقاع متبرکه اظهار کرد: برپایی 110 ایستگاه صلواتی، تقدیم 110 هزار شاخه گل همراه با پذیرایی از شهروندان، تجلیل از 300 شهید سادات در بهشت زهرا در روز پنج شنبه بیست و سوم با همکاری بنیاد شهید، توزیع 10 هزار بسته معیشتی کمک های مومنانه با همکاری سپاه تهران، برگزاری برنامه های شاد در بوستان جوانمردان، ویژه برنامه شب فیروزی در بوستان آب و آتش، برگزاری 22 جشن فاخر در 22 بوستان بزرگ شهر تهران، راه اندازی 44 کاروان سیار جشن و شادی از دیگر برنامه های شهر تهران در دهه ولایت است.

 

وی از رونمایی از اثر حجمی الهام گرفته از ضریح مبارک حضرت علی (ع) در میدان الغدیر در روز غدیر خبر داد و گفت: رونمایی از هشت دیوارنگار با طراحی هنرمندان با مضامینی از زندگی حضرت علی (ع)، راهپیمایی خانوادگی در چهار نقطه از شهر تهران در ارتفاعات توچال، آبشار تهران، سرخ حصار و شهرک شهید محلاتی از جمله برنامه های دهه ولایت در شهر تهران است.

 

وی در مورد برنامه های خاص شهر مقدس قم گفت: کاروان پیاده روی خانوادگی در تجدید بیعت با امام زمان (عج)، پخت و اطعام غذا در مسیر حرم تا حرم در روز عید غدیر،  جشن ویژه سادات ناشنوا در مسجد مقدس جمکران، جشن ویژه دختران در مسجد مقدس جمکران، قرائت خطبه غدیر در حرم حضرت معصومه (س)، برگزاری دعای پر فیض ندبه در روز عید غدیر در حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، برگزاری مسابقه بزرگ آشنایی با مفاهیم و فلسفه عید غدیر از جمله برنامه های دهه ولایت در شهر قم است.

کد خبر 1196922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha