بررسی جدال سایبری ایران و اسرائیل در «جریان خاورمیانه» پرس تی‌وی

فضای سایبر که حاصل پیشرفت فناوری های ارتباطی و داده پردازی است، اهمیت و جایگاه اطلاعات در همه حوزه ها، به ویژه حوزه نظامی را به طور چشمگیر افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فضای سایبر که حاصل پیشرفت فناوری های ارتباطی و داده پردازی است، اهمیت و جایگاه اطلاعات در همه حوزه ها، بویژه حوزه نظامی را بطور چشمگیر افزایش داده است. در دنیای امروز، وابستگی جوامع در بُعد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به فناوری هایی از این دست بسیار زیاد شده است و همین سبب گردیده تا در عرصه جنگ های مدرن، از این وابستگی به شکل فزاینده ای استفاده نظامی به عمل آید. 


بر اساس گزارش نشریه «سایبر سِکیوریتی»، از مجموع 500 مؤسسه برتر در عرصه امنیت سایبری، 354 مؤسسه متعلق به آمریکا است. در این باب، رژیم اشغالگر قدس با 42 مؤسسه و انگلستان با 21 مؤسسه به ترتیب در جایگاه دوم و سوم جهان قرار دارند. ناگفته نماند، رژیم اشغالگر علاوه بر رقم یادشده، 40 مؤسسه سایبری دیگر را در خدمت دارد که جملگی به بهانه های مالیاتی در آمریکا به ثبت رسیده اند. لذا، طبق شواهد موجود، رژیم اشغالگر قدس با به خدمت گرفتن رویهم رفته 82 مؤسسه سایبری – یا به عبارتی، 64% از مجموع 500 مؤسسه پیشتاز -  بیش از هر اقلیمی در جهان از روند توسعه فناوری سایبری در عرصه نظامی دچار بیم و دستپاچگی شده باشد. بخصوص حال که نام ایران، روسیه و چین در عرصه قدرت سایبری می درخشد. 


همزمان با اوج گیری نبرد سایبری میان رژیم صهیونیستی و ایران، «مروه عثمان»، مجری برنامه «جریان خاورمیانه» -Mideastream- شبکه پرس تی وی، در بخش اول این برنامه، به رویارویی ایران و رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری می پردازد و از نظرات کارشناسان این حوزه بهره می گیرد. 


به رغم تلاش های بی وقفه برای افزایش حداکثری توان سایبری، رژیم تل آویو هنوز نتوانسته منافع و منابع خود را از آسیب حملات سایبری در امان دارد. در واکنش به موج حملات سایبری اخیر علیه منافع اسرائیل، مقامات این رژیم مدعی شدند که هکرهای مستقر در ایران، پس از ورود به شبکه بانکی رژیم اشغالگر و دسترسی به مشخصات مالی شمار زیادی از شهروندان اسرائیلی، این مشخصات را در فضای مجازی منتشر و مراتب را طی پیامکی هشدار آمیز به آنان اطلاع دادند. رویدادی که ذهن تحلیلگران، منتقدین سیاسی و مقامات نظامی رژیم اشغالگر را بشدت مشوش ساخت.  


 سپرهای ضدسایبری اشغالگران قدس تا امروز توانسته رژیم تل آویو را از تلفات جانی ناشی از حملات سایبری به زیرساخت ها ی این رژیم محفوظ دارد، اما دغدغه سردمداران تل آویو به این خلاصه نمی شود، زیرا  معلوم نیست این کمربند حفاظتی تا کی و کجا بتواند از آنان در برابر تهاجمات بی امان ایران - که روز بروز بر دامنه و پیچیدگی آن افزوده می شود – محافظت کند. 


«هادی شتیلا»، بنیانگذار مؤسسه رسانه ای «آیبریادیمیدیا» در بیروت در تشریح این بُعد از رویکرد ستیزه جویانه رژیم متخاصم صهیونیستی که به «جنگ سایه» شهرت دارد و اهداف هسته ای و اقتصادی جمهوری اسلامی را به موازات هم نشانه رفته است، حملات سایبری اسرائیل علیه ایران را برخلاف ظاهر صامتش، مکمل اقدامات تروریستی اشغالگران قدس علیه مقامات نظامی و دانشمندان هسته ای ایران بر می شمرد. 


شتیلا در پاسخ به این پرسش مجری پرس تی وی که حملات سایبری اخیر به تأسیسات هسته ای نطنز و صنعت فولاد ایران ثابت کرد اسرائیلی ها عمداً در صدد وارد آوردن تلفات جانی هستند تا از این طریق حاکمان ایران را در برابر افکار عمومی کشورشان قرار دهند و اینکه ایران چگونه می تواند از این اقدامات جلوگیری کند، می گوید: ایران می تواند با افزایش سطح آگاهی سایبری متخصصان خود در عرصه های مختلف، وضع پروتکل های سفت و سخت امنیتی برای کاربران، ارتقاء سیستم های حفاظتی و اطلاعاتی و به طور کل ایمن نمودن فضای مجازی کشور در ابعاد ریز و درشت، از عواقب حملات سایبری بطور مؤثر پیشگیری کند و، در بحث تلفات احتمالی در ابعاد جانی و انسانی، مخاطرات را حتی الامکان به صفر کاهش دهد. 


از طرف دیگر، با توجه به این واقعیت که تشدید حملات سایبری علیه منافع و منابع ایران در طول یک دهه گذشته باعث شده تا دانش و تجربیات ایران در امر خنثی سازی و مقابله به مثل بطور همزمان افزایش یابد، هادی شتیلا ابراز می دارد که این روند جنبه متقابل دارد و هر دو طرف درگیری را شامل می شود. بدین نحو که متعاقب هر عملیات، خلاقیت، ظرافت، دقت، دامنه و شدت حملات بعدی و نیز مداخلات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی مرتبط بات آن بصورت تصاعدی افزایش می یابد.  


بخش دوم برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی نگاهی دارد به زرادخانه نظامی جبهه مقاومت انصارالله یمن در آستانه هشتمین سالگرد آغاز جنگ نابرابر و ظالمانه آمریکایی سعودی علیه ملت یمن. طبق بیانات رهبر این جبهه، نه تنها تولید سلاح های بازدارنده، از موشک های برد کوتاه و بلند گرفته تا پهبادهای دور برد، تداوم خواهد داشت، بلکه روز به روز بر مسافت، دقت و قدرت تخریب آن افزوده خواهد شد. 


عبدالملک بدرالدین الحوثی در بخشی از سخنان خود اعلام داشت: امروز قادریم با موشک و پهباد ساخت داخل از هر نقطه‌ای به هر هدفی، حتی در دریا، حمله کنیم. وی در ادامه افزود: در زمینه تولید خمپاره و بمب‌ به خودکفایی رسیدیم و اکنون انواع کلاشینکف و تسلیحات سبک و سنگین را تولید می‌کنیم.


به اعتراف منابع نظامی، حمله موفق موشکی و پهبادی انصارالله به اهداف راهبردی و حساس در عمق خاک دشمن متخاصم باعث ایجاد تزلزل و شکاف در صفوف نیروهای جبهه ائتلاف برهبری عربستان شده است. نیروهایی که دارای زرادخانه نظامی یکپارچه، شامل سیستم های ضد موشکی فوق پیشرفته هستند، ولی به رغم برخورداری از پیچیده ترین فناوری های نظامی هرگز نتوانستند سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر دهند.


ناظران، منتقدین و تحلیل گران به اتفاق بر این باورند که امروز هیچ هدفی در هیچ نقطه ای از جغرافیای شبه جزیره عرب از گزند سلاح های انصارالله یمن در امان نیست و رژیم حاکم بر عربستان چاره ای جز پذیرش صلح پایدار و تن دادن به یک توافق عادلانه با صنعا ندارد. 


ادامه جنگ در یمن و تداوم کشتار مردم بی گناه این کشور برای هشتمین سال پیاپی گویای این واقعیت است که عربستان نه شناختی نسبت به آرمان ملت یمن دارد و نه تلاش مکرر آنها در مسیر دستیابی به صلح پایدار را به رسمیت می شناسد. هر بار که نیروهای ائتلاف برهبری عربستان در جبهه های نبرد با واکنش بازدارنده انصارالله مواجه می شوند، حاکمان عربستان بلافاصله با گله و شکایت دست التماس بسوی جامعه جهانی و اربابانشان در واشنگتن دراز می کنند و خواستار حمایت می شوند.


به اعتراف کارشناسان نظامی، یمنی ها توانستند با اتکاء به توان موشکی و پهبادی، دشمن متخاصم - و در رأس آن، عربستان و امارات متحده عربی - را در قالب راهبرد مبتنی بر فرایند تحمیل هزینه های مضاعف جانی و مالی بر دشمن، در همه عرصه ها - اعم از نظامی، سیاسی و اقتصادی - خسته و زمین گیر کنند. 


به زعم جِی تاراپ، تحلیل گر سیاسی از سیدنی و مهمان این بخش از برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی، مقاومت جانانه یمنی ها در برابر نیرو های متخاصم برهبری آل سعود و خلفای حاکم بر امارات پاسخی بود کوبنده به نسل کشی مردم یمن به دست این نیروها.


 تاراپ خطاب به کسانی که قصد دارند پیروزی های جبهه انصارالله را تا حد یک راهبرد نامؤثر و بی ارزش جلوه دهند، می افزاید: موفقیت انصارالله هم جنبه نظامی داشت و هم اقتصادی. اینکه سعودی ها ناچارند در کمال درماندگی، پهباد های هزار دلاری انصارالله را با موشک های حائل، هر یک به ارزش 3/4 میلیون دلار، هدف قرار دهند، آنهم در نبردی که «انستیتو بروکینگز» آن را بزرگترین نبرد ضد موشکی در تاریخ جهان بر شمرده است. 


وی می گوید: از زمان خروج سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت از عربستان در تابستان سال گذشته، این کشور در مقابله با زرادخانه موشکی رو به رشد انصارالله، با کمبود شدید موشک های حائل مواجه گشت. 


در پایان و در واکنش به پیش بینی های اخیر مبنی بر احتمال مداخله نظامی اسرائیل در یمن و منطقه ای شدن ابعاد این جنگ، تاراپ به مروه عثمان مجری «جریان خاورمیانه» می گوید انصارالله چاره ای جز وارد آوردن فشار به دشمن متخاصم و حامیانش در منطقه و جهان به هدف وادار کردن آنها به توقف فوری عملیات نظامی، لغو محاصره یمن و به رسمیت شناختن رژیم انقلابی صنعا به عنوان حکومت مشروع این کشور ندارد. 

کد خبر 1197374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha