بازگشت حداکثری به قرآن، راه نجات جهان اسلام از مشکلات کمرشکن است

حجت الاسلام محمدحسنی با بیان اینکه قرآن تنها قانون جامع زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت است، گفت: بازگشت حداکثری به قرآن راه نجات جهان اسلام از مشکلات کمرشکن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام عباس محمدحسنی در اختتامیه  مسابقات قران خانواده ها و خواهران شاغل ستاد آجا با بیان اینکه کتاب قرآن منبع ارتباط انسان با خالق هستی است و چیزی بالاتر از این نیست با تشکر از فعالان قرآنی در ارتش گفت: ما هم باید عزم جدی خود را به کار گیریم و این موضوع فقط مختص ایران نیست و جهان شمول است و همه باید تلاش خود را بکنیم تا بازگشت حداکثری به قرآن داشته باشیم زیرا تمام گرفتاری های ما از جهان اسلام از جامعه خودمان تا سایر بلاد اسلامی به دلیل ارتباط واقعی ما با قرآن است.

 

رییس عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: امروز به لطف الهی قرآن در صحنه حضور دارد و بازگشت قرآن به صحنه را مدیون شهدا، بنیانگزار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب می دانیم اما هنوز این بازگشت به نقطه مطلوب نرسیده است و تنها این موضوع منحصر به مسابقات، حفظ و تلاوت زیبای قرآن و کسب ثواب آن نیست.

 

وی با طرح این سوال که آیا تنها استفاده از قرآن کسب ثواب و قرائت زیبا است، اظهار کرد: بر اساس قرآن امت اسلامی باید یک امت نمونه و یک الگو باشد و امت اسلامی در تمام دنیا امتی سلامت و نمونه باشند که راه درست زندگی کردن را از قرآن آموختند اما متاسفانه شاهد مشکلات بسیار بزرگ در عالم اسلام هستیم و جهان اسلام دچار عقب ماندگی است و حتی در برخی از نقاط جهان اسلام افرادی هنوز با اولیات علم و سواد خواندن و نوشتن آشنا نیستند.

 

وی ادامه داد: ما در جهان اسلام شاهد مشکلات فقر و کمرشکن اقتصادی هستیم در حالی که کشورهای اسلامی از نظر معادن غنی نفت و گاز و طلا و معادن انرژی در مقایسه با سایر کشورها جزو داراترین و ثروتمندترین کشورها هستند. ما بر روی گنج فقیرانه زندگی می کنیم. این مشکل کجاست؟

 

وی یادآور شد: تنها هدف از نزول قران حفظ و ثواب آن نبوده است. حضرت علی (ع) در مورد فقر می فرمایند اگر فقر را به شکل انسان ببینم، گردن اش را می زنم. این سخن، سخن امیرالمومنین (ع) است و امروز کشورهای اسلامی با داشتن معادن غنی در فقر به سر می برند و این مشکلات موجب رنجش ائمه معصومین (ع) است.

 

وی خاطرنشان کرد: شاهد واگرایی در برخی از حوزه ها هستیم. امروز برخی دولت های اسلامی برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی تلاش می کنند و در این موضوع مسابقه می گذارند و نتیجه آن کشتار فلسطین و سایر امت های اسلامی است و موجبات اختلاف میان کشورهای اسلامی را فراهم می کند. با وجود قرآن شاهد این گونه مشکلات تاسف آور و مایه خجالت در جهان اسلام هستیم.

 

رییس عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: ما در حوزه اقتصاد و سیاست در جهان اسلام شاهد عقب ماندگی هستیم که البته در حوزه سیاست جز ایران سایر کشورهای اسلامی وابستگی بسیاری دارند و تنها کشوری که مستقل است و استقلال خود را در سیاست حفظ کرده است، ایران اسلامی عزیز است و بقیه کشورها برای چند روز بیشتر عمر کردن به دیگران پناه می برند تا بتوانند خود را حفظ کنند و متاسفانه امت اسلامی زیر بار سلطه اجانب و بیگانگان است زیرا ارتباط راهبردی با قرآن ندارد.

 

وی با بیان اینکه قرآن قانونی جامع برای زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است، تصریح کرد: باید همه در این راه تلاش کنیم تا جهان اسلام بازگشت حداکثری به قرآن داشته باشد و این تنها راه نجات امت اسلامی از مشکلات کمرشکن است که با بازگشت حداکثری به قرآن از میان می رود.

 

وی ادامه داد: تنها نظریه فریادگر در مورد قرآن در طول تاریخ نظریه سید جمال الدین اسدآبادی است و پس از آن بنیانگزار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب است که در این باره امام (ره) می فرمایند باید قرآن در تمام شئون زندگی نقش داشته باشد، قرائت قرآن به تنهایی کافی نیست. متاسفانه قرآن را چنان از صحنه خارج کرده اند که هیچ نقشی برای آن دیده نمی شود و امام (ره) در نهایت به عمر خود حسرت می خورند که چرا عمر خود را صرف قرآن نکرده اند.

 

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب بازگشت علوم انسانی بر اساس قرآن را یکی از اصول اصلی بازگشت قرآن به جامعه معرفی می کنند، افزود: رهبر انقلاب در مورد قرآن می فرمایند استفاده علوم انسانی از قرآن وظیفه سنگینی بر دوش ما قرار داده است و ما در این زمینه واقعا کم کاریم. مشکلات بزرگ مسلمانان و علاج تمام مسایل در بازگشت به قرآن است و مبانی علوم انسانی را باید در قرآن جست و جو و پیدا کنیم.

 

وی با بیان اینکه همه ما طالب خوشبختی در دنیا و آخرت هستیم، تصریح کرد: به طور مثال همه ما خواهان فرزندی صالح هستیم. بر این اساس باید مراکز تربیتی ما اصول تربیتی را از قرآن استخراج کنند تا خروجی و نتیجه تربیت فرزندان افرادی همچون شهید سلیمانی، شهید زین الدین، شهید فهمیده و هزاران شهید نمونه دیگر باشد. راه داشتن فرزند صالح تربیت قرآنی است.

 

وی یادآور شد: از جمله شاخصه های زندگی سعادتمند زوجین در زیر یک سقف صداقت، راستگویی، خیرخواهی و خدمت مخلصانه است و تنها این راه در سایه قرآن محقق می شود که در سایر فرهنگ ها زندگی مشترک موفق نمی بینیم. بنیاد خانواده در غرب فرو پاشیده است و خسارتی که بر این نهاد وارد شده، جبران پذیر نیست. تنها راه نجات خانواده از فروپاشی و ناسازگاری بازگشت به قرآن است. تنها حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) با اتکا به قرآن خانواده نمونه را در سطح جامعه معرفی کردند.

 

وی گفت: در حوزه مدیریت خرد و کلان نیز حل مشکلات در سایه بازگشت به قرآن است. اگر می خواهیم فروشنده به مشتری و مشتری به فروشنده ظلم نکند، تنها راه بازگشت به قرآن است و اگر می خواهیم افراد در جامعه روابط الهی و قرآنی را تجربه کنند، باید قرآن در جامعه ساری و جاری باشد. قرآن شفای تمام دردهاست و می تواند تمام مشکلات فردی و اجتماعی داخلی و خارجی را حل کند. نگاه بازگشت به قرآن تنها راه عزت جهان اسلام است و فقط بازگشت به قرآن نباید به حفظ و کسب ثواب از قرآن محدود شود و اساتید و قران پژوهان باید این مفاهیم را به علاقه مندان قرآن منتقل کنند.

کد خبر 1197783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha