شبکه نمایش خانگی فرصتی برای بخش فرهنگ و هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز، شبکه نمایش خانگی را فرصتی مغتنم برای بخش فرهنگ و هنر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدمهدی اسماعیلی» در این آیین که عصر امروز در پردیس سینمایی ستاره باران تبریز برگزار شد، اظهار داشت:  ما به شبکه نمایش خانگی به عنوان یک ظرفیت عظیم و فرصت می نگریم چراکه شبکه نمایش خانگی در تقویت  بخش مهمی از اقتصاد فرهنگ و هنر نقش آفرینی می کند و ما خود را موظف به حمایت از این حوزه می دانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم گسترش و تقویت زیرساخت ها در کل کشور، تصریح کرد: درحال حاضر ما  پشتیبانی از ساخت ۴۰۰ سینما در تهران و دیگر استانها را در برنامه خود داریم. درسفرهای استانی نیز بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای احداث زیرساخت های فرهنگی و هنری مصوب کرده ایم و در تبریز نیز طرحهای مصوب بخش فرهنگ در سفر اخیر ریاست جمهوری در حال اجرا هستند.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت در حوزه فرهنگ، پشتیبانی و ارتقای وضعیت اقتصاد هنر در  است و دولت برای تقویت زیرساخت ها و اقتصاد فرهنگ و هنر مصمم است. رویکرد کلی دولت در حوزه فرهنگ و هنر این است که ما در این حوزه یک نگاه مبتنی بر تاریخ پایای چندین هزارساله ایران زمین داریم.

اسماعیلی ادامه داد: ایران عزیز و سرافراز ما با ریشه های عمیق تاریخی خود پیشقراول همه حرکتهای تمدن آفرین و فرهنگی است و بسیاری از آیین های اصیل هنری متعلق به ما ایرانیان است. در بسیاری از هنرها چون صنایع دستی و هنرهای نمایشی و ‌‌.‌.. این پیشرانی را در میان مردم فرهنگ دوست و هنرپرور  ایران می توان دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در ۲۰۰ سال اخیر و در مواجهه با دستاوردهای جدید تمدن بشری که غالبا از مغرب زمین وارد ایران شده و تبریز به واسطه همجواری با منطقه قفقاز و عثمانی دروازه مهمی برای ورود این فرهنگ و هنر جدید به ایران بوده، در کل یک نگاه همزیستی و همجواری با فرهنگ و هنر جدید داشته ایم.

وی افزود: اگر سینما را در شکل جدید محصول فرهنگی متعلق به غیر از ایران زمین بدانیم با سینما  به عنوان یک هنر جدید و دستاورد نوین بشری در این سرزمین برخورد شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: ما در فرهنگ اصیل ایرانی نگاه جذبی داریم نه نگاه حذفی  و در برخورد با پدیده های نو تلاش می کنیم تا با تاریخ فرهنگی و هنری و سنت های خود یک سازگاری ایجاد کنیم و به عبارتی پدیده های نو را انکار نمی کنیم بلکه با آن همراه می شویم و این ذات نواندیشانه و تفکر اصیل و اصولی محصول انقلاب اسلامی است‌.

وی تاکید کرد: در چهل سال درخشان انقلاب اسلامی ما با محصولات جدید حوزه فرهنگ و هنر ارتباط برقرار کرده و در مسیر آرمانهای بلند خود از آنها بهره جسته ایم؛ امروز سینمای ایران با درخشش و با فاصله بسیار زیاد در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در صدر قرار دارد و ما سالانه بیش از ۱۲۰ تولید سینمایی و دهها فیلم و سریال داریم.

وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی با اشاره به موفقیت  فیلم "موقعیت مهدی" در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: موضوع این فیلم به زندگی قهرمانی از دیار آذربایجان مربوط بود که توانست موفقیتهای بسیاری را به دست آورد. هنوز بزرگان و فرهیختگان بسیاری در این  منطقه وجود دارند که باید با بهره گیری از قدرت هنر سینما، روایت شوند.

وی با تاکید بر لزوم معرفی افتخارات فرهنگی و تاریخی،  به کتاب "نورالدین پسر ایران" اشاره کرد و گفت: این کتاب نمونه ای از قدرت آفرینش یک اثر هنری است که می تواند در عمق روح و جان انسان تاثیر گذار باشد و می بایست آثاری اینچنین به فیلم و سریال تبدیل شوند.

اسماعیلی تصریح کرد: در دنیا چون فاقد این عناصر بافضیلت هستند مجبور به اسطوره سازی می شوند و ما باید از این ظرفیت عظیم برای تولید آثاری ماندگار بهره گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق عدالت فرهنگی را در تمرکززدایی و ایجاد فرصت برای بالند گی تمام نقاط ایران پهناور عنوان کرد و گفت: تبریز با توجه به پیشینه غنی و قوی خود و به عنوان قطب بزرگ فرهنگی و هنری  این ظرفیت را دارد که میزبان یکی از مهمترین جشنواره های سینمایی کشور و منطقه باشد.

کد خبر 1198061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha