سیره عملی امام کاظم در حلم و بردباری سرمایه ای برای جامعه شیعی

حلم و بردباری در کنار دیگر ویژگی های شخصیتی امام موسی کاظم(ع) سرمایه ای برای جامعه بشری است که در سیره عملی آن حضرت وجود داشته و از آن باید الگو گیری کرد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تبلیغ دین و هدایت جامعه الزاماتی دارد که ائمه معصومین در وجود شخصیتی خود پرورش داده و در رفتار با عموم جامعه از آن استفاده می کردند.

حلم و بردباری در برابر آسیب ها، توهین، عدم همکاری و سختی های تبلیغ دین برای همه معصومین وجود داشته که در بین برخی از آن بزرگواران مثل امام کاظم(ع) جلوه بیشتری یافته و آن حضرت مشقت های زیادی را در زندان ها و تدر برخورد با برخی از گروه های مردمی داشته اند.

 

حلم و بردباری در کنار دیگر ویژگی های شخصیتی امام موسی کاظم(ع) سرمایه ای برای جامعه بشری است که در سیره عملی آن حضرت وجود داشته و از آن باید الگو گیری کرد.

جامعه اسلامی و شیعی امروز برای رسیدن به آرامش و گذر از مشکلات نیازمند حلم و بردباری است ولی گاهی شاهد بد رفتاری ها و اخلاق تندی از سوی مردم و حتی مسئولین در برخورد با نیازهای مردم هستیم که غیرقابل جبران و یا خسارت هایی را به همراه دارد.

 

جامعه شیعی با الگوگیری از امام موسی کاظم(ع) که ایشان در برابر ناسزاگویی های برخی از افراد منحرف با آرامی برخورد کرده و در برابر آنان با مهربانی به جای رفتار تند به گفتگو پرداخته است.

رفتارهای هیجانی و دور از اخلاق در برخورد با خطا جوانان و نوجوانان به ویژه در حوزه اعتقادی و مدیریت مراکز فرهنگی سبب دین گریزی و یا ناراحتی از مسجد و مراکز دینی شده و این خلاف واقع ماموریت متولیان حوزه های فرهنگی می باشد.

نوجوانی که برخورد یکی از هیات امنا مسجد در برابر شیطنتش را نپسندیده و امروز از آن گلایه می کند موجب بد بینی و ناامیدی خواهد شد و البته این موضوع در حجم پرونده های ورودی به محاکم نیز کاملا مشخص و قابل رویت بوده که مردم در برخورد با همدیگر دچار نزاع و اختلاف می شوند.

 

حذر از رفتارهای تند و هیجانی

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان هیات امنا، روحانیون و متولیان مساجد را از برخود تند و بد اخلاقی با نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان برحذر داشت.

حجت الاسلام «مجتبی کوچک زاده« با تاکید بر خوش رفتاری و تحمل شیطنت ها و بازی گوشی های کودکان و نوجوانان در مسجد، تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) همه به ما حلم و صبر و بردباری آموخته اند.

وی ادامه داد: اهالی مسجد باید خود با الگوگیری از سیره خوبان عالم، مدل رفتاری برای دیگران باشند.

 

نزاع و درگیری نتیجه نبود حلم و بردباری

 

اختلافات بین مردم و درگیری ها نشان از عدم تحمل همدیگر و حلم و بردباری است و در حالی که شیعه بهترین گنجینه ها را برای انجام حلم و بردباری و اجری عظیم برای آن پیش بینی کرده گاهی آمارها نگران کننده و نتایج بدی را به همراه دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در این خصوص گفت: سال گذشته 41 هزار معاینه ناشی از پرونده های نزاع در توسط این نهاد صورت گرفته است.

«منصور فیروزبخت« این آمار را در مقایسه با سال ماقبل آن، افزایشی خواند و یادآورشد: پنج درصد نسبت به سال 99 افزایش یافته است.

 

منش و سیره عملی امام کاظم(ع) در حلم و بردباری

 

جامعه باید مسائل مربوط به حلم و بردباری را بیش از گذشته بیاموزد و این مقوله را به خوبی تقویت کند.

نهادهای فرهنگی، تریبون داران و رسانه ها همه در ایام سالروز ولادت امام کاظم(ع) سیره عملی آن حضرت را توسعه دهند و مسیر هدایت و پیشرفت و کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی را فراهم سازند.

هر کسی به اندازه خود ویژگی صبر و گذشت و الگوگیری از خاندان عصمت و طهارت را در وجود خود تقویت کند تا در این در برابر همه مشکلات بایستد و از اخلاق ها بد و تند دور شود.

کد خبر 1198071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha