بیش از ۱۰۰ روش برای انتقال آموزه های دینی به کودکان وجود دارد

حجت الاسلام دانشمند گفت: برای انتقال آموزه های دینی به کودکان بیش از ۱۰۰ روش وجود دارد که در کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» از دو روش مهم یعنی شعر و قصه استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین «مرتضی دانشمند» امروز پنج شنبه (۳۰ تیر) در آئین نقد و بررسی کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» که در راستای اجرای طرح میثاق با محوریت سلسله نشستهای نقد و بررسی کتابهای مرتبط با حضرت امیر المومنین علی (ع) به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد؛ ضمن قدردانی از برگزاری این آئین و حضور نویسندگان و منتقدان، اصل زیارت را به نوعی گم شدن و یافتن تشبیه کرد و افزود: در واقع زیارت گم شدن فنای خود و یافتن معصوم و رسیدن به محضر او است.

 

نویسنده کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» تصریح کرد: برای انتقال آموزه های دینی به کودکان بیش از 100 روش وجود دارد که در این کتاب از دو تا مهمترین این روشها یعنی شعر و قصه استفاده شده است. علامه امینی در جلد دوم کتاب الغدیر فصلی تحت عنوان شعر در اسلام دارد که به سخنی از امام صادق(ع) می پردازد مبنی بر اینکه «ای شیعیان فرزندانتان را با شعر عبدی آشنا کنید که راه او راه خداست». عبدی شاعر اهل بیت(ع) است. چند نکته از این سخن بر می آید اول اینکه امام صادق (ع) به مسائل فرهنگی، ادبی و هنری زمانه خود اشراف داشته اند، دوم، شاعران زمان خود را می شناختند و رصد می کردند و سوم اینکه شاعران حوزه کودک را به شیعیان خود سفارش می کرده اند.


وی اظهار داشت: حدود 1000 آیه و به عبارتی نزدیک به یک ششم قر آن کریم از قصه تشکیل شده است که برای آن 7 هدف می توان در نظر گرفت و در اینجا به سه تا از مهمترین آنان می پردازیم. یک، تفکر برانگیزی چنانچه خداوند در سوره اعراف آیه 176 می فرمایند «ای پیامبر! سرگذشت پیشینیان را بازگو کن، باشد که آنان با خواندن آن به تفکر و اندیشه ورزی روی آورند»، دو، ژرف نگری و به عبارت دیگر عبور از سطح و رسیدن به لایه های زیرین که در این رابطه نیز خداوند در قرآن می فرماید «در قصه های گذشتگان عبرت است برای صاحبان خرد و اندیشه».


نویسنده کتاب«لحظه های دلپذیر» با اشاره به آرام بخشی به عنوان یکی دیگر از اهداف قصه گویی در قرآن، افزود: به عبارت ساده تر قصه درمانی با محوریت همذات پنداری نحوه برخورد با مسائل را آموزش می دهد و باعث رسیدن به ثبات فؤاد می شود. خداوند در قرآن می فرماید«ما بر تو که پیام آور رحمت هستی بازگو می کنیم از خبرها و قصه های پیامبران، قصه هایی که دل و قلبت را به آرامش رساند».


وی ابراز کرد: بنابراین یکی از اهداف ما در حوزه کودک و نوجوان آموزش برخورد آنان با مشکلات و سختی های زندگی به واسطه شعر و داستان است.

 

کتاب «لحظه های دلپذیر: قصه هایی از غدیر» اثر حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند توسط انتشارات پیام عدالت در 112 صفحه به تیراژ 2500 نسخه در سال 1396 به چاپ رسیده است. این کتاب در بردارنده قصه‌های بازنویسی شده از کتاب «الغدیر» نوشته «علامه امینی» در کنار مباحث تخصصی امامت پژوهی است. داستانها به سبک گلستان سعدی نوشته شده و برای گروه سنی 8 تا 12 سال است.

انتهای پیام/

 

کد خبر 1198258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha