مسجد مهدیه؛ مسجدی ۷۰ ساله که به دستور آیت‌الله بروجردی ساخته شد

ساختمان مسجد مهدیه از بناهای مذهبی قدیمی است که تقریباً ۷۰ سال پیش در خیابان فداییان اسلام و به دستور آیت‌الله بروجردی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد مهدیه حدود ۷۰ سال قبل در بخشی از خیابان فداییان اسلام ساخته شد و از آن زمان مأمن و مأوای نمازگزاران محله است.

 

زمین این مسجد حدود ۷۰ سال پیش توسط مرحوم حاج «محمدمهدی صبوحی» خریداری شد و بعد خودش به دستور «آیت‌الله ‌بروجردی» مسجد مهدیه فعلی را ساخت و در نهایت طبق وصیتش، او را در این مسجد به خاک سپردند. حاج مهدی صبوحی در وصیتنامه خودش قید کرده بود که در این زمین چهار مجموعه ساخته شود.

 

 زمین مسجد حدود ۱۵۰۰‌مترمربع و زمین درمانگاه مهدیه سابق که امروزه به زایشگاه مهدیه معروف است، حدود ۴۰ هزار مترمربع است. تمام زمین‌های این مجموعه را مرحوم صبوحی خریداری و وقف کرد.  

 

 

 

 

 

با گذشت ۷۰ سال از قدمت ساختمان مسجد مهدیه، این مکان مذهبی ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است. ورودی مسجد در خیابان فداییان اسلام قرار دارد و هنگام اذان ظهر جمعیت کثیری از کاسبان و رهگذران محله شوش برای اقامه نماز در این مسجد حاضر می‌شوند. وارد مسجد که می‌شویم ابتدا از حیاط بزرگ و مسقفی که هوای مطبوع و خنکی دارد عبور می‌کنیم و در نهایت به سمت اتاق امام جماعت مسجد که در سمت چپ قرار دارد می‌رسیم. درست در مرکز اتاق دو سنگ قبر دیده می‌شود. نخستین سنگ قبر مربوط به مرحوم حاج شیخ «عبدالرزاق قائنی» و دیگری مربوط به مرحوم حاج «محمدمهدی صبوحی» است. 

 

حاج «مهدی» از بازاریان بنام زمان خودش بود و از لحاط مالی اوضاع خوبی داشت. او به شغل پوست‌فروشی مشغول بود و در آن زمان صادرات پوست به خارج از کشور را انجام می‌داد. مرحوم صبوحی در حوالی میدان قیام سکونت داشت و در آن زمان به‌عنوان فردی بنام و متمکن شناخته می‌شد. او فرزندی نداشت و با توجه به این موضوع زمین چهار مرکز درمانگاه، مدرسه علوم دینی، دارالایتام و مسجد را خودش خریداری کرد و مسجد را به دستور «آیت‌الله‌بروجردی» ساخت و در زمان حکومت  (پهلوی) وقف کرد. زمین درمانگاه مهدیه هم در آن زمان در اختیار سازمان بهداری (وزارت بهداشت فعلی) قرار گرفت

 

 

 

 

از همان روزهای ابتدایی که حاج مهدی مسجد را ساخته بود، گوشه‌ای از فضای آن را که خیلی هم بزرگ نبود به خودش اختصاص داده بود. وصیت کرده بود بعد از فوتش او را در همین مکان به خاک بسپارند.

 

سرانجام مرحوم صبوحی در ۱۴ دی ماه سال ۱۳۴۹ بر اثر کهولت سن در ۸۰ سالگی از دنیا رفت و طبق وصیت خودش در گوشه‌ای از مسجد به خاک سپرده شد. روزی نیست که نمازگزاران در این مسجد هنگام اقامه نماز یا برپایی مراسم از او یادی نکنند و برای او فاتحه‌ای نفرستند. خداوند توفیقی نصیب او کرد و آن مرحوم هم برای خود باقیات و صالحات باقی گذاشت.​ در کنار مزار حاج مهدی سنگ قبر دیگری دیده می‌شود که مربوط به آیت‌الله ‌عبدالرزاق قائنی، نخستین امام جماعت مسجد مهدیه و پدربزرگ امام جماعت فعلی مسجد مهدیه، حاج مصطفی قائنی است.

 

 

 

 

مسجد مهدیه پذیرای تمام رهگذران است. در این مسجد فضایی برای استراحت افراد تدارک دیده شده است. با توجه به اینکه کارگران باربر شاغل در بازار بلورفروشان شوش و سایر رهگذران هنگام ظهر نیاز به استراحت دارند، حیاط مسجد می‌تواند فضای مناسبی برای این افراد باشد.

 

کد خبر 1198345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha