سیاست خارجی دولت سیزدهم بر   دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند مبتنی است

امیرعبداللهیان با بیان اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم بر دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند مبتنی است، گفت: در چارچوب این دکترین سیاست خارجی دولت جدید، یکی از اولویت‌های اساسی خود را همکاری و تعامل هر چه بیشتر با همسایگان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،‌ حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما با بیان اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم بر دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند مبتنی است، گفت: در چارچوب این دکترین سیاست خارجی دولت جدید، یکی از اولویت‌های اساسی خود را همکاری و تعامل هر چه بیشتر با همسایگان قرار داده است.

 

وی، تمرکز بر همکاری با آسیا را اولویت دیگر وزارت خارجه بیان و اضافه کرد: آسیا به عنوان پدیده نوظهور قرن جاری ظرفیت‌های فراوانی دارد که بخشی از آن شامل همسایگان می‌شود. در سفر‌های آقای رئیس جمهور و رفت و آمد‌هایی که در سایر سطوح در حدود یازده ماه گذشته انجام شده است سعی کرده ایم بخش‌های خاموش دیپلماسی همسایگی را فعال کنیم؛ در حوزه همسایگان شمالی برخی از کشور‌هایی مانند ترکمستان، آذربایجان، قزاقرستان که هر کدام ظرفیت‌های بسیار مهمی دارند و در زمینه همکاری‌های دو جانبه و همکاری در سطح استان‌های ما با این کشور‌ها اقداماتی را انجام دادیم در حالی که در شروع به کار دولت جدید، تحرک لازم سیاست خارجی را در این حوزه برخوردار نمی‌دیدیم.

 

وی با بیان اینکه سفر آقای رئیسی به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و پس از آن در حوزه همسایگان حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله قطر و عمان و همچنین سفر‌هایی که بنده و برخی از وزرا به دیگر کشور‌های همسایگان در حوزه‌های شرقی و غربی کشور داشتیم، دستاورد‌هایی برای ما داشت، گفت: برای مثال در عراق حجم تبادل تجاری ما ۱۲ میلیارد دلار بود، اما در ۱۰ ماه گذشته با اقدامات انجام شده به ویژه اقدامات وزرای اقتصادی کابینه و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه توانستیم حجم تبادل تجاری را به ۱۶ میلیارد دلار افزایش دهیم.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه تعاملمان با ترکمستان به دلیل برخی سوءتفاهماتی که وجود داشت و هم به دلیل اینکه ما از این کشور گاز دریافت می‌کردیم و بخشی از تعاملات ما در این حوزه با مشکلات فنی و مالی به دلیل شرایط بانکی و تحریم‌ها مواجه شده بود از این مرحله به خوبی عبور کردیم، گفت: نه تنها این مشکلات را حل و فصل کردیم بلکه نسبت به ادامه سواپ گاز از ترکمنستان برای برخی از کشور‌ها که در مورد آذربایجان عملی شد و در دو هفته گذشته هم حجم آن به دو برابر افزایش پیدا کرد اقدام کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه سواپ گاز و نفت برای کشور ارز آوری و درآمد دارد، اضافه کرد: در شروع کار دولت جدید در حضور نمایندگان مجلس و افکار عمومی اعلام کردیم که حداقل ۴۰ درصد از سهم فعالیت دستگاه سیاست خارجه در دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی اختصاص پیدا می‌کند و این کمک کرد که حجم تجاری ما با همسایگان افزایش بالایی داشته باشد.

 

امیرعبداللهیان گفت: در بعضی از حوزه‌ها در کمترین حالت ۳۶ درصد و دربیشترین حالت ۵۷۰ درصد افزایش حجم تبادل تجاری را داشتیم لذا در حوزه ارز آوری در دولت توانستیم بستری را برای وزارتخانه، دستگاه‌های اقتصادی و از جمله بخش خصوصی فراهم کنیم. رییس جمهور تاکید زیادی دارد که همه ظرفیت‌ها را فعال کنیم یعنی تمرکز بر صرف کار اقتصادی در حوزه دولتی و رسمی نداشته باشیم و بخش اقتصادی ما بتواند فعال و روان حرکت کند لذا در دیپلماسی کار با همسایگان با چند اتفاق مهم توانستیم کشور را مواجه کنیم؛ نخستین اتفاق اینکه ارز آوری برای کشور از حوزه همسایگان توانست نقش مهمی را ایفا کند دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ترانزیتی بالایی دارد و به دلیل موقعیت ژئوپولوتیکی که در آن قرار داریم خط ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب توانست در این حوزه و مقطع بسیار خوب فعال شود.

 

وی با بیان اینکه بعد از تحولات مربوط به جنگ و بحران در اوکراین و تحولات ناشی از تبعات کووید ۱۹ در جهان، دو موضوع امنیت انرژی و امنیت غذایی از نگرانی‌های جدی است که در جهان و در بخش‌هایی از منطقه ما به وجود آمده که در هر دوی این حوزه ها، ایران موقعیت برتر را دارد، اضافه کرد: در بحث انرژی یکی از دارندگان منابع بزرگ نفت و گاز در منطقه و جهان هستیم و در بحث امنیت غذایی مسیر ترانزیتی ایران ظرفیت بسیار خوبی را فراهم کرده است. توانستیم برخی از این مسیر‌های ترانزیتی را از جمله از مسیر هند، پاکستان، ایران به سمت ترکیه فعال کنیم و چند مسیر دیگر را برای نخستین بار یا به صورت ریلی یا به صورت ترکیبی، خط ترانزیت شمال به جنوب را فعال نگه داریم.

کد خبر 1198377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha