صادرات محصولات دانش‌بنیان  به روسیه و اورآسیا/رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به ۴ و ۴ دهم درصد رسید

صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی به روسیه و اورآسیا، رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به ۴ و ۴ دهم درصد رسید، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۳۶,۰۰۰ ریال رسید، سهمیه بنزین مرداد واریز شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه اول مرداد شبستان به شرح زیر است:

صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی به روسیه و اورآسیا

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پست اینستاگرامی خود نوشت: از روز پنجشنبه (۳۰تیر) به مسکو آمده‌ام. قبل از آن نیز هیأتی متشکل از چند معاون تخصصی وزارت ارتباطات و نمایندگانی از ۳۶ شرکت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مذاکره با هم‌ترازان و هم‌قطاران خود و آماده‌سازی بستر افزایش روابط تجاری و اقتصادی به روسیه آمده‌اند.

وی افزود: البته مذاکرات مجازی بین شرکت‌های ایرانی و روسی از دو ماه پیش آغاز شده بود و اکنون این شرکت ها در نشست‌های رو در رو، به توافقات عملیاتی دست پیدا کرده‌اند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: برای نخستین‌بار است که مجموعه‌ای از بزرگترین شرکت‌های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با پشتیبانی وزارت ارتباطات تا مرحله توافق نهایی با شرکت‌های متناظر روسی در زمینه تبادل دانش و فناوری و صدور کالاها و خدمات ارتباطی و فناوری پیش رفته‌اند.

زارع‌پور تصریح کرد: با عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته از این پس شرکت‌های ایرانی، محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی، نرم‌افزار و سخت‌افزار را به روسیه و حوزه اورآسیا صادر خواهند کرد. شرایط فعلی بازار بین‌المللی و منطقه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات به گونه‌ای رقم خورده که ضریب موفقیت شرکت‌های ایرانی را در این بازارها دوچندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تا اینجای سفر با رئیس آژانس فدرال رگولاتوری ارتباطات و رسانه‌های جمعی و وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات روسیه دیدار و مذاکره داشته‌ام. از پارک علوم و فناوری «اسکولکووا» در مسکو نیز دیدن کردم و با ظرفیت این مجموعه عظیم دانش‌بنیان آشنا شدم. به اتفاق وزیر ارتباطات روسیه شاهد امضای چند سند همکاری مهم میان دو وزارتخانه و شرکت‌های خصوصی دو طرف بودیم.

وی با اعلام اینکه تا امروز ۴ سند همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی و یک سند نیز بین دو وزارتخانه به امضا رسیده است، اعلام کرد: با امضای این اسناد، همکاری‌های دوجانبه در حوزه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» توسعه می‌یابد و مسیر حضور شرکت‌های توانمند ایرانی در بازار روسیه و به تبع آن در بازار اورآسیا هموار می‌شود. به تدریج جزییات دستاوردهای این سفر را برایتان خواهم گفت.

 

رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به ۴ و ۴ دهم درصد رسید

جعفر مهدی زاده، مدیرکل بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی در گفتگو با بخش خبری ساعت ۲۱ با بیان اینکه رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به ۴ و ۴ دهم درصد رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، سه دهم درصد افزایش داشت، گفت: این رشد با توجه به شرایط کلی اقتصاد و فشارهای کشورهای متخاصم به اقتصاد، عملکرد قابل قبول و مطلوبی است و خوش بینی‌هایی را در رابطه با ادامه این روند در سال جاری و سال‌های آتی ایجاد کرده است.

 

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در همه فصول سال ۱۴۰۰، مثبت بود، اضافه کرد: به جز بخش کشاورزی که متأثر از میزان نزولات جوی بوده، دیگر بخش‌های اقتصادی رشد مثبت داشته است.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه اطلاعات سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نشده است، ادامه داد: اطلاعات امسال به مجرد پردازش، منتشر و اطلاع رسانی می‌شود.

 

مدیرکل بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی درباره علل افزایش رشد اقتصادی گفت: در پی تلاش‌های موفق در واکسیناسیون عمومی، بخش خدمات، سهم خوب خود را در احیای رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به خوبی ایفاء کرد. رشد بخش خدمات در سال ۱۴۰۰، شش و نیم درصد بود ضمن اینکه در همه فصول رشد فزاینده و قابل قبولی را این بخش به خودش اختصاص داد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۳۶,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه اول مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۳۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۷۲۳.۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۸,۱۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۹,۹۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه اول مرداد) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۸,۴۶۵ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۸,۶۷۶ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۰,۷۷۰ ریال رسید.

 

رشد اقتصادی سال گذشته بدون نفت به ۳.۹ درصد رسید

انک مرکزی نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ را با اعلام شاخص‌های عمده اقتصادی در سه بخش واقعی، خارجی و مالی منتشر کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۳.۹ درصد اعلام شد.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در سه ماه اول سال گذشته ۶.۷ درصد، سه ماه دوم یک درصد، در سه ماه سوم ۴.۸ درصد و در سه ماهه چهارم سال به ۵.۷ درصد رسید.

رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سه ماه های اول سال گذشته به ۴.۴ درصد، سه ماهه دوم به ۰.۷، سه ماهه سوم به ۵ درصد و در سه ماهه چهارم به ۶.۳ درصد رسیده است.

میزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه سال گذشته را محاسبه کرد که به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) به ۶۵ هزار و ۲۶۳  هزار میلیارد ریال رسید.

بر این اساس و در مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۰ به ۱۷ هزار و ۹۲۸ هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی به ۲۸ هزار و ۸۰۹ هزار میلیارد ریال و هزینه های مصرفی بخش دولتی به ۹ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «نفت»، «صنایع و معادن» و «کشاورزی» در سه ماهه آخر سال گذشته به ترتیب معادل ۵۲.۶، ۱۱.۳، ۳۴.۸ و ۱.۳ درصد بود.

 

سهمیه بنزین مرداد واریز شد

پنجمین مرحله واریز سهمیه بنزین وسایل نقلیه ناوگان عمومی و شخصی در سال ۱۴۰۱ به کارت سوخت رانندگان انجام شد.

 

بامداد جمعه ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودرو‌های شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

 

ردیف کاربری میزان سهمیه بنزین
۱ سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر
۲ سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر
۳ تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر
۴ تاکسی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر
۵ موتورسیکلت ۲۵ لیتر
۶ وانت کم مصرف بنزینی بر اساس پیمایش
۷ وانت کم مصرف دوگانه سوز بر اساس پیمایش
۸ وانت پرمصرف بنزینی بر اساس پیمایش
۹ وانت پرمصرف دوگانه سوز بر اساس پیمایش
۱۰ آمبولانس ۵۰۰ لیتر

 

 

 

 

کد خبر 1198585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha