رایزنی با وزیر میراث‌فرهنگی برای معرفی روستای قاسم آباد به عنوان روستای هدف گردشگری

​حجت‌الاسلام صفری ملک میان از رایزنی خود با وزیر میراث‌فرهنگی برای معرفی روستای قاسم آباد به عنوان روستای هدف گردشگری شمال کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با مساعدت وزیر بتوانیم مشکلات هنرمندان چادر شب باف را حل و فصل کنیم.

حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت در تشریح جزئیات سفر اخیر وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دو شهرستان رودسر و املش اظهار داشت: سفری که روز گذشته مهندس ضرغامی به شهرستان رودسر و املش داشتند در پی دعوتی بود که از ایشان با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این دو شهرستان به عمل آورده بودیم.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش اضافه کرد: دو شهرستان رودسر و املش طبق اکتشافات باستانشناسی به عمل آمده در شهرستان املش که به حدود سه هزار سال قبل بر می‌گردد، قدمت بسیار بالایی در تاریخ دارند و در حوزه صنایع دستی هم از پتانسیل‌های ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

حجت‌الاسلام صفری ملک میان ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد و هنر چادر شب بافی آن را از جمله همین پتانسیل‌ها ذکر کرد و افزود: دو شهرستان رودسر املش در حوزه گردشگری هم ظرفیت‌های زیادی دارند و مناطق مختلف آن برای گردشگران از جذابیت خاصی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه شهرستان رودسر چیزی حدود ۲۸۰ اثر ثبت شده تاریخی دارد اضافه کرد: فاصله کوه به دریا در شهرستان رودسر بسیار نزدیک است و شرایط مذکور می‌تواند قابلیت‌های گردشگری خوبی را برای این منطقه فراهم کند. 

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس رفع مشکلات و استفاده از مساعدت‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از علل مهم سفر وزیر به این دو شهرستان خواند و یادآور شد: بخشی از کار ما به هنرمندان چادر شب بافی که در خانه خلاقیت قاسم‌آباد مشغول فعالیت هستند، بر می‌گردد و درصددیم تا با رایزنی با وزیر میراث‌فرهنگی مشکلات آنان در حوزه اشتغال را برطرف سازیم.

 

حجت‌الاسلام صفری ملک میان از پرداخت تسهیلات به هنرمندان چادر شب باف قاسم‌آبادی با دستور وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و گفت: امیدواریم با مساعدت وزیر بتوانیم مشکلات مختلف هنرمندان چادر شب باف را در سطح وزارتخانه حل و فصل کرده و در مورد بیمه هنرمندان هم اقداماتی را در سطح دولت انجام دهیم.

 

وی بافت قدیمی در حوزه شهری رودسر را از دیگر مشکلاتی که در مورد آن با وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رایزنی به عمل آمد اعلام کرد و بیان داشت: وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مورد هم قول مساعد داده و به مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان دستور دادند تا به شکل جدی این موضوع را پیگیری کند.

 

حجت‌الاسلام صفری ملک میان ادامه داد: ساختمان‌هایی که در میدان شهرداری رودسر وجود دارد از جمله ساختمان آموزش و پرورش قدیم نیاز به مرمت و بازسازی دارند تا پس از مرمت تبدیل به موزه مردم‌شناسی شوند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس اذعان کرد: علاوه بر اینها منطقه زیاز در اشکورات مشکلاتی را در حوزه میراث فرهنگی دارد که امیدواریم با رایزنی‌هایی که با وزیر انجام می‌شود این مشکلات مردم منطقه هم برطرف گردند.

 

حجت‌الاسلام صفری ملک میان ابراز داشت: قرار بود سه روستا در کشور به عنوان روستاهای هدف گردشگری اعلام شوند که در مرحله اول ۱۰ روستا شناسایی و نهایتا پنج روستا منتخب شد که پیگیر این امر شدیم تا روستای قاسم‌آباد را در جمع این پنج روستا قرار دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: روستای قاسم آباد از حیث میراثی، فرهنگی و گردشگری قابلیت لازم برای تبدیل به روستای هدف گردشگری در شمال کشور را دارد و با توجه به اینکه هنر چادر شب بافی این روستا ثبت جهانی شده می‌تواند در این حوزه هم قابلیت‌های خود را به صورت بالفعل نشان دهد بنابراین در این حوزه هم درصددیم دستورات لازم را از وزیر میراث‌فرهنگی برای معرفی روستای قاسم آباد به عنوان روستای هدف گردشگری اخذ نماییم.

 

کد خبر 1198950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha