اسناد نظامی منبعی ارزشمند برای کاوشگران تاریخ است

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه بسیاری از اسناد نظامی به شکل راکد در مراکز نظامی بایگانی شده است، گفت: اسناد نظامی منبعی ارزشمند برای کاوشگران تاریخ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در مراسم انعقاد قرارداد میان مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ستاد ارتش گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال 59 با تاکید بر هدایت های امام (ره) تاسیس و با پشتیبانی و حمایت مالی ایشان شروع به کار کرده است.

 

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: موسسان مرکز به دنبال آن بودند که این مرکز وابسته به جایی باشد که بهترین جا را بیت امام (ره) می دانستند اما با توجه به اینکه تاریخ و تاریخ نگاری در اختیار صاحب منصبان بوده و به میل آنها تاریخ نوشته می شود به دلخواه خود تاریخ را کم یا زیاد و یا سانسور می کنند که متناسب با انقلاب اسلامی نیست. بر همین اساس این درخواست از سوی امام (ره) رد می شود که امام (ره) می فرمایند مگر تاریخ را صاحبان قدرت باید بنویسند که شما می خواهید وابسته به ما باشید.

 

وی ادامه داد: بر این اساس امام (ره) املاکی را در اختیار این مرکز گذاشته و این مرکز به شکل مستقل به کار خود ادامه داده است و تاکنون میلیون ها سند در ارتباط با انقلاب، مراکز نظامی، سیاسی و کتابخانه ها در این مرکز گردآوری شده است و همزمان به تاریخ شفاهی نیز اهتمام ویژه شده است.

 

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به بزرگترین بانک خاطرات انقلاب اسلامی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: با جمع بزرگی از پیشکسوتان انقلاب اسلامی مصاحبه کردیم و بزرگترین بانک خاطرات انقلاب اسلامی که بسیار قابل توجه است، جمع آوری شده است و قریب به سیصد و اندی خاطره از این موضوع به چاپ رسیده است.

 

وی ادامه داد: تاکنون قریب به 1300 کتاب در مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده که در این میان کتاب های تاریخی دیگری نیز وجود دارد که عمدتا به تاریخ کشور وابسته هستند.

 

وی یادآور شد: در تلاش ایم تا کلیه اسناد مرتبط با انقلاب و تاریخ معاصر را از 150 سال گذشته گردآوری کنیم که این اسناد مربوط به مقدمات مشروطه، جنبش های انقلابی، تشکیل دولت پهلوی، حوادث ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب و سایر اطلاعات مکتوب در این زمینه است.

 

وی با اشاره به هوشمندسازی برخی اسناد در مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: بسیاری از  اسناد اسکن و با سیستم هوشمند قابل بازیابی هستند.

 

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اسناد نظامی موجود در مراکز نظامی تصریح کرد: اگر این اسناد در اختیار این مرکز قرار بگیرد، کمک موثری به تاریخ نویسی کشور می شود. تاریخ جنگ حادثه مهمی است که هشت سال از تاریخ کشور را به خود اختصاص داده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی از پیشتازان عرصه تاریخ نویسی است و یک محصول بسیار ارزشمند دارد.

 

وی ادامه داد: تمام تاریخ جنگ به صورت روزشمار قبل از آغاز جنگ، زمان آغاز جنگ و دوران دفاع مقدس به دقت جمع آوری و تمام حوادث جبهه و پشت جبهه در فضای بین الملل در ابعاد مختلف و نه تنها بعد نظامی که البته این بعد به قلم فرماندهان نظامی تقریر و تنظیم شده در این مرکز جمع آوری شده است.

 

وی ادامه داد: بسیاری از اسناد که در اختیار ارتش قرار دارد به عنوان اسناد راکد و غیر قابل عملیاتی است که به آن مراجعه نمی شود اما اگر این اسناد در اختیار مرکز قرار بگیرد، بنای کار کار و تلاش تاریخ نگاران برای جستجوگران و پژوهشگران قرار گرفته و منبع ارزشمندی برای ما محسوب می شود.

 

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به اسناد قبل از انقلاب اظهار داشت: خوشبختانه اسناد قبل از انقلاب آزادی انتشار دارد و از سطح طبقه بندی خارج شده است. این موضوع ما را به گام های بلندتر و دستاوردهای بهتر در تاریخ هدایت می کند.

 

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی یادآور شد: تاریخ هویت ملت هاست، توجه به تاریخ بازنمایی سرمایه ملی و اتکای هر ملتی به فهم تاریخ و حضور تاریخی آنها در اذهان فرزندان و جامعه جهانی دارد.

 

وی گفت: اگر تاریخ را خوب و روان در اختیار فرزندان مان قرار دهیم، تشخص ملی در فرزندان ایجاد کرده ایم. یکی از موضوعات مهم درسی در تمام کشورها تاریخ است و هنر بازگویی تاریخ به زبان گویا یک هنر است تا بتوانیم تاریخ را به زبان امروز، روشن و مستقل بیان کنیم. تاریخ می تواند در قالب مستند، فیلم و کتاب ارایه شود. باید بتوانیم تاریخ را زنده و حاضر در اختیار نسل امرزو قرار داده و آنها را با موضوعات مختلف تاریخی آشنا کنیم که این کار بسیار ارزشمند است.

کد خبر 1198972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha