ایران به لحاظ ذخایر خونی بالاتر از کشورهای پیشرفته جهان است

جمالی گفت: ایران به لحاظ ذخایر خونی از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا که جزو سرآمدان این حوزه بوده بالاتر است، اما نباید نگاه‌های احساسی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مصطفی جمالی» در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: مهمترین حس در زمان اهدای خون در کنار فواید در سلامت جسم و روح، یاری‌رسانی به همنوع بوده و در دیداری با تعدادی از پایگاه‌های اهدای خون مشهد داشتم مردم می‌گفتند که هیچ چیزی برایشان لذت‌بخش‌تر از کمک به همنوع نیست.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: ما از ظرفیت‌های زیادی داریم، اما به دلیل کمبود اعتبارات و نیروی انسانی نمی‌توانیم استفاده حداکثری را داشته باشیم و اگر نیروی انسانی مورد نیاز باشد می‌تواند تا بیش از ۲ برابر ظرفیت فعلی پذیرش داوطلب و خون و فرآورده خونی ذخیره شده داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه میزان ذخیره خون در تهران ۱۱ هزار واحد بوده و این عدد در خراسان رضوی ۵ هزار واحد بوده و میانگین کشوری آن هم ۸ هزار واحد بوده است، در دیدار با استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان خواستار حمایت بیش از پیش از اداره کل انتقال خون خراسان رضوی شدیم.

 

جمالی افزود: ایران به لحاظ ذخایر خونی از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا که جزو سرآمدان این حوزه بوده بالاتر است، اما نباید نگاه‌های احساسی داشته باشیم.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه نیازمند مراجعات بیشتر جوانان در پایگاه‌های اهدای خون هستیم، گفت: متاسفانه سن اهدا در شهرها بالا رفته و آمار اهداها در روستاها هم کاهش بسیار داشته و در بحث جنسیت هم باید بگوییم که بیش از ۹۵ درصد را آقایان و کمتر از ۵ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، در حالی که در کشورهای مختلف درصد یکسانی میان هر دو گروه جنسی می‌بینیم.

 

وی با اشاره به اینکه خونی که از بدن خارج می‌شود کاملاً سالم است، بیان کرد: این موضوع با حذف خون آلوده‌ای که در حجامت مطرح می‌شود کاملاً متفاوت بوده و نباید تحت تاثیر اخبار نادرست فضای مجازی قرار بگیریم، نیازهای استانی در حوزه انتقال خون خراسان رضوی نیازمند همت و تدبیر ویژه مسئولان استانی این استان و معتقدیم که همه باید پای کار باشند.

 

جمالی اضافه کرد: در ایام بحران کرونا در دیگر کشورها تا بیش از ۳۰ درصد کاهش مراجعات و اهداها را داشتیم و این عدد در ایران زیر ۸ درصد بوده است.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با ذ‌کر این نکته که کمبود اهداها به دلیل کمبود تجهیزات مورد نیاز نبوده است، تاکید کرد: در خصوص اعتبارات مورد نیاز پیگیری لازم از سوی مسئولان کشوری و استانی هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه نیاز به خون همیشگی بوده و منوط به زمان خاصی نیست، بیان کرد: از تمامی افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله واجد شرایط و دارای عدم سابقه‌های اعتیاد، هپاتیت، ایدز، فشارخون و رابطه جنسی ناسالم دعوت می‌کنیم که به یاری نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی بشتابند.

 

جمالی تاکید کرد: شبکه ملی خون رسانی در کل کشور فعال است و اگر استانی نیازمند خون و فرآورده خونی باشد بلافاصله از استان‌های دیگر به آن استان ارسال می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طرح نذر خون اقدام مناسبی بود که اجرا شد، اما باید بیش از پیش فرهنگ سازی شود، خاطرنشان کرد: بی‌شک ارزش نذر خون از هر کار دیگری بیشتر است و با همکاری اصحاب رسانه طرح‌های نذر خون در کشور اجرایی شد و خراسان رضوی پیشگام این امر بود و برنامه بعدی هم طرح نذر خون حسینی خواهد بود که همه ساله در ماه‌های محرم و صفر اجرا می‌شود، اما باید بدانیم اهدای خون باید همیشه باشد و این کار تنها به مناسبت‌های خاص معطوف نشود.

کد خبر 1199571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha