کانون های فرهنگی هنری مساجد جزو رویش های انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد جزو رویش های انقلاب اسلامی است؛ گفت: فعالیت های بچه های مسجد باید به جریان سازی تبدیل شود و در ادامه رسانه و فضای مجازی و نخبگان استان را پای کار بیاورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «حجت گنابادی نژاد» در جلسه شورای اداری کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه خدمت در برخی مکان ها از جمله مسجد امتیاز ذاتی و متفاوت دارد؛ عنوان کرد: مواظب باشیم خدمت در مسجد برای ما عادی نشود، خدمت در مسجد یک جایگاه متماز و متفاوتی است و این فرق، حاشیه منفی و نگاه توام با غرور و تکبر نیست بلکه همه تفاوت های آن باید منتهی به دیدگاه مبتنی بر یک هویت غنی، قوی و یک رسالت وسیع و گسترده شود.

 

معاون هماهنگ کننده امور زائران خراسان رضوی افزود: از صدر اسلام تا الان هر گاه مسجد فعال و پویا بوده آثار آن در جامعه نمایان شده است و هر گاه مسجد به انزوا رفته خسارت هایی به بار آورده است؛ همچنین انقلاب و جنگ ما یک انقلاب و جنگ  مسجدی بوده است و بسیاری از هجمه های فرهنگی و غیر فرهنگی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مسجد خنثی شده است و در برخی مقاطع شرایط ما در مسجد خوب نبوده از جمله دوره ای که فرهنگسرا راه اندازی شد و یا اینکه مجالس در مسجد برگزار نمی شود، اینها نشان می دهد در حال فاصله گرفتن از مسجد هستیم .

 

وی خطاب به اعضای شورای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ؛ گفت: شما غیر از اینکه در مسجد خدمت می کنید که یک توفیق است،کار فرهنگی نیز انجام می دهید. با توجه به اینکه مسجد سنگرها و اقتضاعات مختلفی دارد، باید محوریت کار فرهنگی در مسجد باشد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار داشت: اختلاف در مساجد از جمله اختلاف بین امام جماعت  مامومین، اختلاف بین بسیج و امام جماعت، اختلاف بین بسیج و نمازگذاران و ... از گذشته بوده است و به اعتقاد بنده ناشی از عدم برنامه ریزی برای انجام فعالیت ها در مسجد است که اگر این گونه بود اختلافی وجود نداشت و بیشتر این اختلافات سلیقه ای و شخصی است چون موضوع جدی و ماموریت های جدی و قوی در مسجد نداریم.

 

وی تصریح کرد: شما مراقب باشید درگیر حواشی مسجد نشوید، کانون های فرهنگی هنری مساجد جزو رویش های انقلاب اسلامی است. مسجد قبل از انقلاب بوده و الان نیز هست اما سنگر و فرصتی که به اسم انقلاب در مسجد تاسیس و ایجاد شد برای نقش آفرینی فکر و اندیشه انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی است .

 

معاون هماهنگ کننده امور زائران خراسان رضوی با اشاره به در نظر گرفتن بودجه برای کانون ها توسط استانداری گفت: با توجه به اهمیت نقش و کارکرد مسجد بودجه دارای اهمیت است اما نباید به این بسنده کرد، لذا از ظرفیت شهرداران، دهیاران، آستان قدس، و اوقاف می توان استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه بزرگترین مزیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، نیروی انسانی توانمند همراه با طرح و برنامه است؛ اظهار داشت: خراسان رضوی با 1800 کانون فرهنگی هنری مساجد که 1000 کانون در روستاها و 400 کانون  در مشهد ، 300 کانون در ظرفیت کتابخوانی، 600 گروه سرود، 300 گروه نمایشی ، ظرفیت عظیمی است که باید از این ظرفیت در پیشبرد اهداف فرهنگی ، دینی و انقلابی استفاده کرد.  

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه در مسجد باید سه اتفاق با هم رخ دهد؛ اول اینکه مسجدهای ما باید پویا باشند، فکر جدی برای نوجوان و جوان مسجد داشته باشند و مسجد رویکرد انقلابی داشته باشد؛ افزود: ما اگر بخواهیم این سه محور را اجرایی کنیم باید چند کار خاص انجام دهیم، بعد عبادی مسجد را نمی توان گرفت و یا کمرنگ کرد لذا نوجوان باید با کار عبادی مسجد به هم تنیده شود از اینرو تربیت مکبر، موذن، دعاخوان و تعقیبات خوان برای مسجد در دستور کار قرار گیرد، متاسفانه بعضی از مساجد اصلا نوجوان نداریم و یا به شدت کم هستند لذا از کانون فرهنگی انتظار داریم که در 408 کانون فرهنگی مساجد ملاک و اولویت جوان سازی مساجد باشد.

 

وی افزود: انجام فعالیت های تاثیر گذار در مسجد مانند ایجاد چند قفسه کتاب در مسجد تا با آن کارکردهای کتابخانه ای را فعال کنیم، معرفی کتاب توسط امام جماعت،  رونمایی کتاب، خوانش کتاب و پادکست کتاب، برگزاری جشنواره ها، ورود در موضوعات قرآنی در جذب نوجوان و جوان به مسجد موثر است.

 

معاون هماهنگ کننده امور زائران خراسان رضوی با تاکید بر پررنگ شدن فعالیت های کانون های فرهنگی هنری در مساجد؛  گفت: فعالیت های بچه های مسجد باید به جریان سازی تبدیل شود و در ادامه رسانه و فضای مجازی و نخبگان استان را پای کار بیاورد. یکی از عرصه هایی که می توانید در آن نقش آفرین باشید مسئله زیارت است، این دو اثر دارد یکی اینکه شما کشوری ها را امام رضایی می کنید و اینکه مسجدی ها را به زیارت امام رضا (ع) سوق می دهید.

 

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان به زیارت امام رضا (ع) آورده شوند؛ گفت: بزرگترین ضعف در مسئله زیارت در مشهد فرهنگ میزبانی است که با هیچ اداره و بخشنامه درست نمی شود و کانون در این خصوص نقش بسیار مهمی می تواند ایفا کند و در زمینه فرهنگ میزبانی ورود کند و نقش آفرین باشد .

انتهای پیام/

 

کد خبر 1199646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha