صرفا استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات ممنوع است

رییس شورای فرهنگی، اجتماعی، خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه ای، بر عدم استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگی، اجتماعی خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه ای با تاکید بر ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات به شرح قوانین کشوری در این خصوص پرداخت:
بنا بر این گزارش متن کامل نامه شورای فرهنگی، اجتماعی خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی که با امضای کبری خزعلی رییس این شورا، خطاب به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما،  سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت و معدن، اصغر جهانگیری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه و حاج محمدی معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور  ارسال شده، آمده است: 
 پیرو نامه شماره ۱۴۰۱/۴۸۲۹ دش مورخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ در خصوص متروک ماندن موادی از قانون مطبوعات مبنی بر عدم استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات و لزوم نظارت بر اجرای این قانون به استحضار می رساند؛ متأسفانه در نامه مزبور کلمه «ابزاری»، سهوا از متن قانون حذف شده و همین امر متمسک عده‌ای قرار گرفته است.
مطابق قانون مطبوعات سال ۱۳۹۴، اشاعه فحشا، منکرات و انتشار عکس‌ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی ممنوع است. در سال ۱۳۷۷ یک بند به این قانون الحاق شده است و تصریح دارد:
«استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاویر و محتوی، تحقیر و توهین به جنس زن تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی است» 
شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۹۸ مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۲۷ بر اساس تفویض
جلسه ۶۳۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» را به تصویب رساند که در این مصوبه مواردی به شرح ذیل تصویب گردید:
 تبلیغات نباید باعث تبلیغ فرهنگ، اخلاق و رفتار غیر اسلامی و بکارگیری شیوه ها،الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه گردد. 
 تبلیغات نباید با موازین شرعی و قوانین کشور مغایرت داشته باشد.
استفاده از جذابیت ها جنسی در تبلیغات ممنوع است. در نهایت در بند ۱۱ ماده ۳ دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) (که در نامه مزبور به آن اشاره شده بود) تصریح شده است:
«هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است» 
و آنچه نظام جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات بر آن تأکید دارد، حضور فعال زنان در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی مبنی بر ارزش های اسلامی و انقلابی است و این مهم در دستورات دینی و تأکیدات بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها مورد تأکید و تقدیر قرار گرفته است. کارنامه درخشان حضور زنان در سالهای پس از انقلاب در تمام عرصه ها نیز بیش از پیش این موضوع را ثابت می نماید. براین اساس فحوای نامه مذکور نیز تأکید بر عدم استفاده ابزاری از زنان و ضرورت حفظ شأن و کرامت آنها، بوده است.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد که قوانین و مقررات مرتبط با تبلیغات به احسن وجه اجرا گردد.
«کبری خزعلی»
رئیس شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده.
 

کد خبر 1199758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha