حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب انزلی تخصیص پیدا کرده است

زمانی با بیان اینکه برنامه هفت ساله احیای تالاب بین‌المللی انزلی تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد گفت: تاکنون حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب انزلی تخصیص پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « رضا زمانی» امروز (سه شنبه، ۴ مرداد) در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی که به ریاست استاندار گیلان در سالن غدیر استانداری برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر هفت شهرستان در حوزه آبخیز تالاب بین‌المللی انزلی قرار دارند بنابراین فعل و انفعالاتی که در این تالاب رخ می‌دهد تنها مختص به یک منطقه خاص نیست.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از برخی چالش‌ها و معضلاتی که تالاب بین‌المللی انزلی را به شدت تهدید می‌کند سخن گفت و ابراز داشت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر و بنا به تصمیماتی کاربری‌های مسکونی اطراف تالاب انزلی افزایش پیدا کرده است می‌توان این موضوع را به عنوان یکی از چالش‌های زیست محیطی مطرح کرد.

 

زمانی کاهش سطح تراز آب دریای خزر را از جمله مواردی که بر زیست و شرایط تالاب بین المللی انزلی آثار مستقیم بسیار زیادی بر جای می‌گذارد، خواند و تصریح کرد: پایش‌ها و اقدامات کارشناسی‌شده نشان می‌دهد سالانه چیزی حدود ۳۸۰ هزار مترمربع فاضلاب و ۴۰۰ هزار مترمکعب پسآب وارد تالاب انزلی شده و حیات آن را بیش از پیش به خطر می‌اندازد..

 

وی افزایش وسعت اراضی کشاورزی را از دیگر مواردی که حیات تالاب انزلی را تحت تأثیر قرار داده است برشمرد و در تشریح بیشتر این مطلب یادآور شد: با توجه به اینکه اراضی کشاورزی به آب نیاز دارند بنابراین این افزایش نیازمندی بیشتر به آب به طور یقین مشکلات، چالش‌ها و مسائل مختلف دیگری را برای تالاب به همراه دارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اضافه کرد: برنامه هفت ساله احیای تالاب بین‌المللی انزلی تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد از طرفی معادل ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۹ برای احیای تالاب انزلی اختصاص پیدا کرد که البته بخش اعظمی از این منابع اعتباری مربوط به خارج از تالاب انزلی بود.

 

زمانی با تاکید براینکه تاکنون چیزی حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب بین المللی انزلی تخصیص پیدا است خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای انجام شده روزانه به شکل میانگین و تقریبی حدود ۱۵ تن زباله وارد تالاب بین‌المللی انزلی می‌شود و حیات این زیست بوم مهم استان گیلان، کشور و جهان را با مخاطرات جدی‌تری مواجه می‌سازد.

کد خبر 1199970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha