برنامه‌های هیئت‌الزینب(س) برای محرم ۱۴۰۱/تمرکز بر جهاد تبیین و معیشت خانواده

اصفهانی‌ها با تشریح برنامه‌های«هیئت الزینب(س)» در ماه محرم، گفت: برنامه‌های ما بیشتر خانواده‌محور است و امسال سعی کرده‌ایم با توجه به جهاد تبیین مساله تورم و مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

«حسین اصفهانیها» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص برنامه های هیئت الزینب در ماه محرم گفت:ما امسال هم مانند سال های گذشته برنامه های ویژه ای برای ماه محرم پیش بینی کردیم، با توجه به اینکه ما هر سال برنامه های ماه محرم را در فضای باز برگزار می کردیم و استقبال خوبی هم از جانب مردم داشتیم لذا امسال هم این برنامه ها را در فضای باز برگزار خواهیم کرد و حدود 1500 نفر در این برنامه ها حضور پیدا می کنند.

 

مدیر هیئت الزینب، با بیان اینکه ما محوریت برنامه های ماه محرم را بر عهده جوانان و نوجوانان قرار دادیم اظهار کرد:در واقع بیشتر بچه های دهه هفتادی و هشتادی در این زمینه نقش آفرینی خواهند کرد، حتی از وجود کودکان و خردسالان هم در برنامه ها و زمینه های مختلف استفاده خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های «هیئت الزینب» ما بیشتر خانواده محور است افزود: بر همین اساس افرادی که تمایل به فعالیت در برنامه های خانواده هستند ابتدا باید برنامه هایشان خانواده محور باشد. لذا برنامه های هیئت ما خانواده محور است و افرادی که در برنامه های ما حضور پیدا می کنند، بیشتر خانواده ها (پدر، مادر و فرزندان) هستند. شاید برنامه های مختلفی در سطح شهر برگزار شود که مخاطبان خاص خود مانند جوانان یا فقط آقایان را داشته باشند ولی در هیئت ما این گونه نیست،بلکه برنامه های دهه اول محرم ما خانواده محور است و مخاطبان ما هم خانواده  می باشند.

 

اصفهانیها با بیان اینکه سال گذشته هم موضوع سخنرانی هیئت الزینب خانواده بود، اظهار کرد: از آنجا که نظام غرب بیشتر بر تک محوری و تنهایی انسان تاکید دارد ولی در اسلام خانواده از جایگاه والایى برخوردار بوده و به آن توجه ویژه‌اى شده است و بیشتر بر جمع بودن انسان (خانواده) تاکید می کند لذا بیشتر سخنرانی های ما هم حول محور این مسایل بود ولی امسال  قصد داریم در حوزه جهاد تبیین به مساله تورم و مشکلات اقتصادی جامعه بپردازیم.

 

مدیر هیئت الزینب در ادامه بیان کرد: نوعا خانواده هایی که ما در منطقه خود با آنها در ارتباط هستیم، بیشتر قشر متوسط به بالا هستند لذا صحبت ها و سخنرانی هایی که در هیئت صورت می گیرد، باید درخور و مرتبط با این قشر از جامعه باشد. همچنین بیشتر افرادی که در این برنامه ها شرکت می کنند، شاید خودشان مشکلی نداشته باشند ولی بیشتر افرادی هستند که به عنوان مبلغ دینی و فرهنگی در جاهای دیگر فعالیت می کنند و سعی می کنند بیشتر برای تقویت بارقه های دینی خود و جسارت تبیین در این جلسات شرکت کنند.

 

 

 

وی ادامه داد: همچنین بیشتر افرادی که در هیئت ما حضور پیدا می کنند، افراد تحصیل کرده هستند و با توجه به اینکه این منطقه،(منطقه  22) منطقه جدید التاسیسی است لذا افراد زیر لیسانس بسیار کمتر دیده می شود، بنابراین این افراد در بحث جهاد تبیین اطلاعات بسیار خوبی دارند و بر بسیاری از مسایل آگاه  می باشند و آن چیزی که باید بیشتر برای آنها تقویت شود، جرأت تبیین است، یعنی این جرأت و جسارت را پیدا کنند که بیایند وسط میدان و مسایل را تبیین و مطرح کنند؛ پس ما خیلی در بحث اطلاعات مشکلی نداریم بلکه اینها افرادی هستند که از اطلاعات کافی برخوردار بوده و باید آن را با سخنرانان در میان بگذارند .

 

اصفهانیها در ادامه گفت: آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، دکتر صالح نیا و حجت الاسلام هوشیار از جمله سخنرانان ما در ماه محرم هستند که خوشبختانه در کار تبیین هم سرآمد می باشند لذا مقرر شده است در خصوص موضوع تبیین به مردم اطلاع رسانی کنیم. ما همچنین در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هم برنامه هایی داریم، این در حالی است که بسیاری از ماها منکر و معروف را می شناسیم اما جرأت اینکه بخواهیم در جامعه آن را اجرایی کنیم،را نداریم؛ به همین دلیل باید مردم را در این زمینه هم تقویت کنیم لذا با هدف گذاری هایی که  کردیم، قرار است به این مسئله نیز پرداخته شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که هیئت های مذهبی تا چه اندازه می توانند نقش کلیدی در حفظ نظام خانواده داشته باشند، آیا برنامه های گذشته شما در هیئت نقشی در حل معضلات خانوادگی و اجتماعی داشته، خروجی آن چقدر بوده، گفت: فعالیت مجموعه ما به گونه ای است که به طور مستقیم ورود نمی کنیم، چون محله ما مسجدمحور است و مردم در طول سال مسایل و مشکلات خود را به امام جماعت یا مسئول فرهنگی مسجد عرضه می کنند که خود این افراد پیگیر مسایل مردم هستند و به نوعی ما داریم تاثیرات آن را در رفتار فرزندان شان می بینیم و رفتار بچه های آنها بیانگر خروجی و بازخورد فعالیت های آنها است.

 

مدیر هیئت الزینب با اشاره به مشکلات اقتصادی هیئت بیت الزینب در سال جاری گفت: مشکلات اقتصادی ما سال به سال بدتر شده است اما با وجود همه این مسایل و مشکلات اقتصادی هر ساله در ماه محرم به مردم و شرکت کنندگان طعام دادیم و مردم در این زمینه چیزی کم نگذاشتند؛ ضمن اینکه ما همه ساله از کمک های مردمی بهره مند بودیم و آنها همیشه پای کار بودند؛ هرچند ما هیچ بودجه ای در این زمینه نداریم ولی همیشه به کمک های مردمی امیدوار هستیم.

 

وی با اشاره به کسب مهمترین تجربه خود در طول فعالیت خود در هیئت گفت: مهمترین تجربه ای که من در طول هیئت داری خود کسب کردم، توکل به پروردگار است. هر فردی باید در کار هیئت داری چند نکته را در نظر داشته باشد که یکی از این موارد توکل کردن است، توکل ریشه و اساس بسیاری از موفقیت ها در کارهاست، چون انسانی که توکل نداشته باشد، کارهایش به نتیجه نمی رسد؛ دیگر اینکه کاری که انجام می دهیم باید تناسب داشته باشد، یعنی در درجه اول هر کار و فعالیتی که انجام می دهیم، باید ابتدا محل و مخاطبان خود را بشناسیم، چون این امر نقش مهمی می تواند در پیشبرد اهداف و کارها در هیئت داشته باشد.

 

مدیر هیئت الزینب گفت: تنوع یکی دیگر از کارهای اثرگذار در فعالیت های هیئت داری است، یعنی اینکه برنامه های هیئت باید هر سال نسبت به سال قبل از تنوع بیشتری برخوردار باشد، یعنی مخاطبان باید این تنوع را حس کنند، چون این امر  نفش مهمی در گرایش جوانان و نوجوانان به هیئت های مذهبی دارد.

 

کد خبر 1200274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha