چراغی که به خانه روا نبود

مرکز مداخله در بحران فاروج فضایی برای اقامت موقت افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب ندارد و خدمات در این بخش با مشکلاتی همراه است.

خبرگزاری شبستان_فاروج؛ فاروج تنها شهرستانی است که مرکز شبانه روزی در حوزه خدمات بهزیستی ندارد مرکز مداخله در بحران آن بدون مکان است و حالا مصداق این مثل قدیمی چراغی که به خانه رواست، به هر جای دیگر حرام است، شده است.

تلفن 123 به صدا در می آید، مورد همسر آزاری است، سطح خطر بررسی و گشت سیار به محل اعزام می شود، موضوع در همان مکان قابل حل نیست و با مداخله تخصص مددکاری فیصله نمی یابد، جان زن در خطر است و مددکار با رصد شرایط به این نتیجه می رسد که زن امنیت جانی برای ماندن در خانه را ندارد و صلاح نیست در خانه بماند، حالا مرحله سوم آغاز می‌شود. نیروی انتظامیبا اورژانس اجتماعی همراه است، موضوع با در نظر گرفتن جوانب قضایی  صورت جلسه می‌شود و...

مشکل از همین جا شروع می شود فرد باید به  مرکز مداخله در بحران منتقل شود تا پرونده مراحل بعدی را طی کند اما با توجه به اینکه مرکز مداخله بحران فاروج مکانی برای اقامت فرد آسیب دیده ندارد، از سویی قبل از اعزام موارد پرونده ها باید، معاینات کامل، انجام آزمایشات پاراکلینیکی روتین، تشخیص و تدوین و اجرای طرح خاص درمانی، نظارت بر بهداشت فردی، محیط، آموزش پیشگیری و.. انجام شود، اما شرایط انجام این نیازها در نبود مکانی برای مرکز مداخله فاروج، در شهرستان فراهم نیست.

حال تصور کنید تعداد تماس های منجر به تشکیل پرونده اورژانس اجتماعی بیشتر از یک یا دو مورد در حوزه کودک آزاری، همسر آزاری، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی و افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، دختران و پسران فراری از منزل و... باشد و با توجه به ضرورت نگهداری این افراد تا تکمیل پرونده، گزینه ها باید در کجا خدمات دریافت کنند و اقامت موقت بی آسیب داشته باشند؟

 

ارتقا درجه مرکز مداخله در بحران راهی برای ارائه بهتر خدمات


مسئول مرکز مداخله در بحران فاروج گفت: بحران در کمین همه افراد و خانواده هاست و شرایط ناشی از کرونا این روند را در اجتماع تشدید کرد.

 

«نسترن شیخی» اظهار کرد: اورژانس اجتماعی یکی از خدمات مهم و سطح بالای حوزه اجتماعی بهزیستی به شمار می رود و با توجه به اینکه در بعضی از پرونده ها نیاز به مراقبت شبانه روزی و ارائه خدماتی در بخش نگهداری موقت است، این شرایط در فاروج فراهم نیست.

 

وی افزود: ناگزیر در بسیاری از موارد مددخواهان باید به مراکز نگهداری شهرستان های دیگر ارجاع داده شوند که این روند خدمات دهی را با مشکلاتی همراه می کند.  

 

مسئول مرکز مداخله در بحران گفت: گاهی در نیمه شب یا بامداد پرونده ای گزارش می شود که با توجه به شدت آسیب باید بلافاصله پیگیرها انجام و به پرونده رسیدگی شود که فراهم نبودن امکان اقامت موقت در مرکز فاروج، روند را فرسایشی می کند.


شیخی افزود: باید فرد آسیب داده به مرکز استان انتقال داده شود که اگر بستر برای ارائه خدمات نگهداری فراهم بود، مددکار خدمات اولیه را به شخص ارائه می داد و بعد از انجام آزمایش های لازم و درصورت برطرف نشدن مشکل در شرایط بهتری انتقال فرد انجام می شد.

 

وی گفت: ارتقا درجه مرکز مداخله از 3 به 2 با داشتن مکان شدنی است که اگر این مهم اتفاق بیفتد خدمات به شکل کامل و بهتری ارائه می شود.

 

شیخی با اشاره به اینکه مداخله در بحران شامل دو بخش خدمات سرپایی و خدمات نگهداری موقت است، بیان کرد: در بخش خدمات سرپایی نیز خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روانشناسی، پزشکی، روانپزشکی، حقوقی و…به افرادی که مشمول خدمات مرکز، ارائه می‌شود.

 

وی افزود: با توجه به سطح آسیب به هر گروه مراجعه کننده یا معرفی شده به مرکز مداخله بحران، فرد باید روند خاصی را طی کند.

 

شیخی گفت: در مجموع باید گفت افرادی که با تیم  اورژانس اجتماعی به مراکز مداخله در بحران منتقل می‌شوند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، گروه‌های در معرض آسیب و گروه‌های آسیب دیده و این دو گروه در همان مرکز مداخله در بحران هم در کنار یکدیگر نباید نگهداری شوند، که ضرورت تحقق این مهم داشتن فضاهای مجزا برای مرکز است.

 

این اوصاف در شرایطی است که سایت اداری بهزیستی فاروج که از سال 85 ساخت آن آغاز شد و مدتی هم فضا به استفاده اداری رسید اما به رغم کاستی ها، این فضا سال گذشته در توافقی استانی به دستگاه دیگری واگذار شد که تا کنون هم به استفاده دستگاه مربوط نرسیده است. فضایی که می توانست درجه مرکز مداخله فاروج را ارتقا دهد یا به عنوان مرکزی برای خدمات شبانه روزی در حوزه های بهزیستی باشد. برای دریافت پاسخ از چند و چون این برنامه سراغ رئیس بهزیستی فاروج رفتیم.

 

واگذاری در مرکز استان انجام شده است


رئیس بهزیستی فاروج گفت: فاروج تنها شهرستان استان است که هیچ مرکز شبانه روزیی در حوزه خدمات بهزیستی ندارد.

 

«مهدی رحمانی» اظهار کرد: در چنین شرایطی خرداد سال گذشته در توافق مدیرکل سابق بهزیستی با مدیر استانی دستگاه دیگری فضای سایت اداری واگذار شد.

 

رئیس بهزیستی فاروج افزود: در این شرایط این مجموعه از اعتبارات تملک دارایی ها محروم شد، در حالی که با چهار تا پنج میلیارد ریال تکمیل و قابل استفاده می شد.

 

وی با اشاره به اینکه دستگاه مربوط هم تاکنون برای استفاده از این فضا با 280 متر زیر بنا مراجعه نکرده است و مکان بدون استفاده باقی است، گفت: برای راه اندازی مراکز شبانه روزی متقاضی داریم اما با مشکل مکان مواجه هستیم.

 

رحمانی با اشاره به شرایط بالای اجاره در شهر فاروج، تفاوت فضای مراکز نگهداری با مکان های مسکونی، افزود: فضای سایت اداری می تواند به متقاضیان ایجاد این مراکز واگذار شود و زمینه درآمد زایی را فراهم و بخشی از آن هم می تواند نیاز فضای مرکز مداخله بحران را برای ارتقا درجه با توجه به دو طبقه بودن، تامین کند.

 

وی گفت: سطح اورژانس اجتماعی فاروج سه است و براین اساس خدمات در وقت اداری محقق می شود، اما اگر به درجه 2 برسد خدمات 24 ساعته و امکان اقامت موقت برای مددجویان تا رسیدگی به پرونده فراهم می شود.

 

رحمانی اظهار کرد: با پیگیری های دستگاه های نظارتی همچون فرمانداری و ادارات مرتبط در سطح استان هر چه زودتر این فضا به اداره بهزیستی برگردد.

 

کد خبر 1200357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha