سومار به دلیل موقعیت استراتژیک یکی از فعال‌ترین مرزهای ایران و عراق است

کاشفی، سومار را ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور دانست و گفت: سومار به دلیل موقعیت استراتژیک یکی از فعال‌ترین مرزهای ایران و عراق است و در صورت تکمیل زیرساخت‌ها می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه بسیار اثرگذار باشد.

کیوان کاشفی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ، با اشاره به فعالیت مرز سومار،گفت: مرز سومار می‌تواند یکی از موفق‌ترین و بزرگترین مرزهای بین ایران و عراق باشد، و خوشبختانه سومار از سال ۱۳۹۴ که باز شد تاکنون با کمترین وقفه فعال بوده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، افزود: رونق مرز سومار نیازمند سرمایه‌گذاری هر دو طرف ایران و عراقاست و به زودی با مستقل شدن گمرک سومار، ظرفیت‌های تجاری این مرز افزایش می‌یابد.

 

وی خاطر نشان کرد: استان دیالی با کرمانشاه هم بواسطه مرز سومار همسایه است و دیالی حتی از دیگر استان‌های همجوار با ما از جمله سلیمانیه نیز می‌تواند ظرفیت بیشتری داشته باشد و  دیالی دروازه‌ای برای ورود کالاهای ایرانی به بغداد است.

 

کاشفی، تصریح کرد: بیشترین میزان صادرات ایران به عراق از طریق کرمانشاه صورت می‌گیرد و بخشی از جایگاه کنونی و خوب کرمانشاه در زمینه صادرات ناشی از موقعیت ژئوپولتیک استان و هم مرزی همزمان با هر دو بخش اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است که این ویژگی را هیچ استان دیگری در کشور ندارد.

 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ، تاکید کرد: اتاق بازرگانی کرمانشاه دارای قدمت نزدیک به یک قرن است و تجار کرمانشاه از تجار رشید، استخوان‌دار و قدیمی محسوب می‌شوند و تعدد مرزها و وجود پنج مرز رسمی در استان  نیز عامل دیگری برای رونق تجارت استان است.

 

 

کد خبر 1200564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha